a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 22 czerwca 2018 r. Rada stwierdziła, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu, że na Węgrzech odnotowano znaczące odstępstwo od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego wynoszącego -1,5 % produktu krajowego brutto (PKB). W związku z tym stwierdzonym znaczącym odstępstwem Rada wydała w dniu 22 czerwca 2018 r. zalecenie 2 zalecające Węgrom podjęcie środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 3 nie przekroczyła 2,8 % w 2018 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB.
(2) W dniu 4 grudnia 2018 r. Rada stwierdziła, że Węgry nie podjęły skutecznych działań w odpowiedzi na jej z dnia 22 czerwca 2018 r. Na tej podstawie w dniu 4 grudnia 2018 r. Rada wydała zmienione zalecenie 4 skierowane do Węgier, w celu podjęcia środków niezbędnych do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2019 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB. Rada zaleciła także, aby Węgry przeznaczyły wszelkie nieoczekiwane zyski na redukcję deficytu, natomiast środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Węgrom termin na dzień 15 kwietnia 2019 r. na złożenie sprawozdania dotyczącego działań podjętych w odpowiedzi na jej zalecenie z dnia 4 grudnia 2018 r.
(3) W dniu 20 marca 2019 r. Komisja przeprowadziła na Węgrzech misję wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia nr 1466/97/WE. Po przekazaniu wstępnych ustaleń władzom węgierskim w celu przedstawienia uwag Komisja przedstawiła w dniu 5 czerwca 2019 r. swoje ustalenia Radzie. Ustalenia te zostały następnie podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze węgierskie nie zamierzają działać zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. Podczas misji władze potwierdziły, że ich celem budżetowym na 2019 r. pozostaje deficyt nominalny w wysokości 1,8 %, jak zapisano w budżecie na 2019 r. przyjętym w lipcu 2018 r., pomimo bardziej korzystnego scenariusza makroekonomicznego i lepszego niż przewidywano wyniku budżetu w 2018 r.
(4) W dniu 15 kwietnia 2019 r. władze węgierskie złożyły sprawozdanie z działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. W sprawozdaniu tym powtórzyły, że ich celem na 2019 r. jest deficyt nominalny wynoszący 1,8 % PKB w 2019 r., a więc redukcja PKB o 0,4 punktu procentowego w porównaniu z wynikiem z 2018 r. Sprawozdanie nie zawiera żadnego planu zapewnienia zgodności z korektą budżetową zaleconą przez Radę. Ponadto wymienione w sprawozdaniu liczne programy gospodarcze mające wpływ na budżet w dużej mierze nie zostały ujęte ilościowo; sprawozdanie nie zawiera też żadnych prognoz budżetowych na 2019 r. Sprawozdanie nie spełnia zatem wymogów Rady w zakresie sprawozdawczości. Poprawa deficytu strukturalnego zdecydowanie nie spełnia wymogów określonych w zaleceniu z dnia 4 grudnia 2018 r.
(5) Według prognozy Komisji z wiosny 2019 r., opublikowanej w dniu 7 maja 2019 r., wzrost wydatków pierwotnych netto wyniesie 6,5 % w 2019 r., czyli znacznie powyżej zalecanego poziomu 3,3 %. Saldo strukturalne ma się poprawić o 0,4 % PKB w porównaniu z 2018 r., co oznacza niewywiązanie się z zalecanej korekty o 1 % PKB. Oba wskaźniki świadczą zatem o odstępstwie od zalecanej korekty. Wartość odniesienia dotycząca wydatków wskazuje na odstępstwo wynoszące 1,2 % PKB. Wielkość tego odstępstwa, którą wskazuje saldo strukturalne, jest nieco mniejsza i wynosi 0,6 % PKB. Na saldo strukturalne negatywnie wpływają pewne niedobory po stronie dochodów. Na interpretację wartości odniesienia dotyczącej wydatków znaczny negatywny wpływ wywiera stosowany do jej obliczenia średnioterminowy wzrost potencjalnego PKB, który uwzględnia bardzo niski wzrost potencjalnego PKB w okresie po kryzysie. Ponadto wydaje się, że deflator PKB będący podstawą wartości odniesienia dotyczącej wydatków nie uwzględnia należycie zwiększonej presji kosztowej mającej wpływ na wydatki publiczne. Po dostosowaniu o te czynniki, wartość odniesienia dotycząca wydatków wydaje się odpowiednio odzwierciedlać wysiłek fiskalny, lecz nadal wskazuje na odstępstwo od zalecanej korekty.
(6) Od czasu prognozy Komisji z jesieni 2018 r., która stanowiła podstawę zalecenia Rady z dnia 4 grudnia 2018 r., władze węgierskie zapowiedziały nowe środki o charakterze ekspansywnym po stronie wydatków. Ponadto w następstwie szybszego niż oczekiwano wzrostu w 2018 r. wynagrodzeń w sektorze publicznym od jesieni 2018 r. ogłoszono nowe podwyżki płac w niektórych kategoriach. Wreszcie, większe rezerwy w budżecie, w połączeniu z wyraźnym zamiarem rządu, aby je całkowicie wykorzystać do końca roku, zwiększyły jeszcze wydatki prognozowane na 2019 r. W rezultacie oczekuje się, że odstępstwo od wartości odniesienia dotyczącej wydatków będzie znacząco większe niż odstępstwo ustalone w ocenie przeprowadzonej jesienią 2018 r.
(7) Prowadzi to do wniosku, że odpowiedź Węgier na zalecenie Rady z dnia 4 grudnia 2018 r. jest niewystarczająca. Wysiłek fiskalny nie wystarcza do zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto w 2019 r. nie przekroczyła 3,3 %, co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 1 % PKB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: