uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w Umowie ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) Umowa ustanawiająca stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 2 ("umowa"),wprowadziła mechanizm stabilizacyjny dotyczący bananów, który zaczął być stosowany tymczasowo w odniesieniu do państw Ameryki Środkowej w 2013 r., a w odniesieniu do Nikaragui - w dniu 1 sierpnia 2013 r.
(2) W mechanizmie stabilizacyjnym dotyczącym bananów, który został wprowadzony rozporządzeniem (UE) nr 20/2013, wskazano, że w razie przekroczenia wielkości progowej przywozu świeżych bananów (pozycja 0803 90 10 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej z dnia 1 stycznia 2012 r.) z jednego z tych państw Komisja przyjmuje akt wykonawczy w celu tymczasowego zawieszenia cła preferencyjnego stosowanego do przywozu świeżych bananów z tego państwa albo ustalenia, że takie zawieszenie cła nie jest odpowiednie.
(3) W dniu 25 marca 2019 r. przywóz do Unii świeżych bananów pochodzących z Nikaragui przekroczył określoną wielkość progową przywozu wynoszącą 14 500 ton, jak określono w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 20/2013.
(4) Na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 Komisja rozważyła wpływ omawianego przywozu na sytuację unijnego rynku bananów w celu ustalenia, czy należy zawiesić preferencyjną stawkę celną. Komisja zbadała wpływ tego przywozu na poziom cen w Unii, zmiany wielkości przywozu z innych źródeł oraz ogólną stabilność unijnego rynku świeżych bananów.
(5) W momencie przekroczenia wielkości progowej przywozu ustalonej na 2019 r. przywóz świeżych bananów z Nikaragui stanowił 1,5 % przywozu do Unii świeżych bananów objętych mechanizmem stabilizacyjnym.
(6) W tym samym czasie przywóz z dużych państw wywozu, z którymi Unia również zawarła umowy o wolnym handlu - a mianowicie z Kolumbii, Ekwadoru i Kostaryki - wynosił odpowiednio 14,4 %, 19,3 % i 16,9 % ustalonej dla nich wielkości progowej przywozu. "Niewykorzystane" ilości w ramach mechanizmu stabilizacji, które wynosiły około 5 mln ton, znacznie przewyższają łączny przywóz z Nikaragui odnotowany w dniu 25 marca 2019 r., który wynosił 15 600 ton.
(7) Średnia cena importowa z Nikaragui wynosiła 572 EUR/t w pierwszych dwóch miesiącach 2019 r., czyli była o 16 % niższa niż średnia cena importowa świeżych bananów przywożonych z innych państw do Unii (648 EUR/t). W 2018 r. średnia cena importowa bananów z Nikaragui była o 26 % niższa niż średnia cena importowa świeżych bananów przywożonych z innych państw do Unii.
(8) W związku z tym, chociaż średnia cena hurtowa bananów, przywożonych ze wszystkich miejsc pochodzenia, była w styczniu i lutym 2019 r. o 8,3 % niższa niż odpowiadająca cena w styczniu i lutym 2018 r. (944 EUR /t w styczniu i lutym 2019 r. w porównaniu z 1 029 EUR/t w styczniu i lutym 2018 r.), średnia cena hurtowa bananów wyprodukowanych w Unii w styczniu i lutym 2019 r. była o 7,7 % wyższa niż w styczniu i w lutym 2018 r. (1 086 EUR/t w pierwszym przypadku w porównaniu z 1 008 EUR/t w drugim przypadku).
(9) Ponieważ przywóz bananów z Nikaragui jest niewielki, nie miał on wpływu na unijną cenę rynkową bananów. Nic nie wskazuje zatem, by stabilność rynku unijnego została zakłócona przez przekraczający określoną roczną wielkość progową przywóz świeżych bananów z Nikaragui, ani by ta przekroczona wielkość progowa miała jakikolwiek istotny wpływ na sytuację producentów unijnych.
(10) Ponadto w marcu 2019 r. nic nie wskazuje, by istniało zagrożenie, że sytuacja na unijnym rynku lub sytuacja gospodarcza w regionach najbardziej oddalonych UE ulegnie poważnemu pogorszeniu.
(11) W związku z tym zawieszenie preferencyjnego cła na przywóz bananów pochodzących z Nikaragui nie wydaje się odpowiednie na obecnym etapie.
(12) Należy przypomnieć, że w 2018 r. przywóz z Nikaragui przekroczył określoną roczną wielkość progową w dniu 10 kwietnia i że do końca roku osiągnął poziom 81 000 ton. Komisja stwierdziła jednak w swojej późniejszej analizie, że ani ten przywóz ani żaden inny przywóz z krajów objętych mechanizmem stabilizacyjnym nie spowodował zakłócenia na rynku unijnym.
(13) Jako że roczna wielkość progowa została przekroczona już w marcu, Komisja będzie stale monitorować sytuację w tym zakresie i w stosownych przypadkach może w późniejszym okresie wprowadzić odpowiednie środki - mimo że łączny przywóz z Nikaragui na rynek Unii jest niewielki.
(14) Zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.163.101 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1005 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Nikaragui |
Data aktu: | 19/06/2019 |
Data ogłoszenia: | 20/06/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/06/2019 |