(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 stycznia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustanowić według grup produktów.
(3) Decyzją Komisji 2011/333/UE 2 ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "papier do kopiowania i papier graficzny". Decyzją Komisji (UE) 2015/877 3 okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 31 grudnia 2018 r.
(4) Decyzją Komisji 2012/448/UE 4 ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "papier gazetowy". Decyzją Komisji (UE) 2015/877 okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 31 grudnia 2018 r.
(5) Decyzją Komisji 2009/568/WE 5 ustanowiono kryteria i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "bibułka". Decyzją Komisji (UE) 2015/877 okres ważności kryteriów i wymogów określonych w decyzji 2009/568/WE wydłużono do dnia 31 grudnia 2018 r.
(6) W wyniku kontroli sprawności (REFIT) dotyczącej oznakowania ekologicznego UE z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010 6 , stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym powiązania ze sobą pokrewnych grup produktów w stosownych przypadkach.
(7) Zgodnie z tymi wnioskami oraz po konsultacji z Komitetem UE ds. Oznakowania Ekologicznego grupy produktów "papier do kopiowania i papier graficzny" oraz "papier gazetowy" należy połączyć, aby utworzyć jedną grupę produktów "papier graficzny", o nowej definicji obejmującej obie dawne grupy produktów z pewnymi zmianami, które są konieczne w celu uwzględnienia postępu naukowego i zmian rynkowych. W szczególności z nowej definicji należy usunąć ograniczenie gramatury, które miało zastosowanie do dawnych grup produktów, należy uwzględnić w niej natomiast większą gamę rodzajów papieru o większej sztywności.
(8) Ponadto, jak wynika z przeglądu, należy wprowadzić pewne zmiany w definicji grupy produktów "bibułka", przede wszystkim aby wyraźniej rozróżnić - na podstawie normy ISO 12625-1 - bibułkę i końcowy produkt z bibułki; nazwę grupy produktów należy zmienić na "bibułka i produkty z bibułki".
(9) Aby lepiej odzwierciedlić najlepszą praktykę na rynku dotyczącą tych grup produktów oraz uwzględnić innowacje wprowadzone w okresie przejściowym, należy określić nowy zestaw kryteriów dla każdej z tych dwóch grup produktów.
(10) Celem nowych kryteriów dla każdej grupy produktów jest propagowanie energooszczędnych procesów wytwarzania, dzięki którym następuje zmniejszenie emisji substancji przyczyniających się do eutrofizacji cieków wodnych, zakwaszania atmosfery i zmiany klimatu oraz ograniczenie stosowania substancji niebezpiecznych, a także w których wykorzystuje się surowce pozyskiwane z lasów, gdzie prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, lub materiały pochodzące z recyklingu, co pomaga w przechodzeniu na gospodarkę o bardziej zamkniętym obiegu.
(11) Nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla każdej grupy produktów powinny pozostać ważne do dnia 31 grudnia 2024 r. przy uwzględnieniu cyklu innowacji w obu grupach produktów.
(12) Ponieważ obie grupy produktów "papier graficzny" oraz "bibułka i produkty z bibułki" są ze sobą ściśle powiązane i kryteria ich dotyczące będą podobne, należy przyjąć jedną decyzję wprowadzającą oba zestawy kryteriów w tym samym akcie. Powinno to również zwiększyć widoczność programów dla uczestników rynku i zmniejszyć obciążenie administracyjne organów krajowych.
(13) Ze względów pewności prawa należy uchylić decyzje 2011/333/UE, 2012/448/UE i 2009/568/WE.
(14) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla papieru do kopiowania i papieru graficznego, papieru gazetowego lub bibułki na podstawie kryteriów określonych w decyzji 2011/333/UE, 2012/448/UE lub 2009/568/WE, tak aby zapewnić im wystarczający czas na dostosowanie produktów do nowych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji producenci powinni mieć również ograniczony czas na składanie wniosków na podstawie kryteriów ustanowionych tymi decyzjami albo na podstawie nowych kryteriów ustanowionych niniejszą decyzją. Jeżeli oznakowanie ekologiczne UE przyznano na podstawie kryteriów ustanowionych jedną z tych wcześniejszych decyzji, jego stosowanie powinno być dozwolone wyłącznie do dnia 31 grudnia 2019 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karmenu VELLA |
|
Członek Komisji |
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2011/333/UE z dnia 7 czerwca 2011 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE dla papieru do kopiowania i papieru graficznego (Dz.U. L 149 z 8.6.2011, s. 12).
3 Decyzja Komisji (UE) 2015/877 z dnia 4 czerwca 2015 r. zmieniająca decyzje 2009/568/WE, 2011/333/UE, 2011/381/UE, 2012/448/UE i 2012/481/UE w celu przedłużenia okresu ważności kryteriów ekologicznych dla przyznawania oznakowania ekologicznego UE niektórym produktom (Dz.U. L 142 z 6.6.2015, s. 32).
4 Decyzja Komisji 2012/448/UE z dnia 12 lipca 2012 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi gazetowemu (Dz.U. L 202 z 28.7.2012, s. 26).
5 Decyzja Komisji 2009/568/WE z dnia 9 lipca 2009 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego bibule (Dz.U. L 197 z 29.7.2009, s. 87).
6 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat przeglądu wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (COM(2017) 355).
7 Decyzja Komisji 2014/763/UE z dnia 24 października 2014 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE pochłaniającym środkom higienicznym (Dz.U. L 320 z 6.11.2014, s. 46).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1223/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59).
9 Decyzja Komisji 2012/481/UE z dnia 16 sierpnia 2012 r. ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE papierowi zadrukowanemu (Dz.U. L 223 z 21.8.2012, s. 55).
10 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 181 z 12.7.2012, s. 30).
11 Metodyka w zakresie ekoprojektu dla produktów związanych z energią.
12 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
* H317 ograniczenia mają zastosowanie jedynie do komercyjnych preparatów barwiących, środków wykańczalniczych oraz materiałów powlekających stosowanych na papierze.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).
15 Dyrektywa 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. zmieniająca po raz dziewiętnasty dyrektywę Rady 76/769/EWG odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (barwniki azowe) (Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 15).
** Ograniczenie dotyczące miedzi wyłącza się w przypadku ftalocyjaniny miedzi, a ograniczenia dotyczącego glinu nie stosuje się do glinokrzemianów.
** Ograniczenie dotyczące miedzi wyłącza się w przypadku ftalocyjaniny miedzi, a ograniczenia dotyczącego glinu nie stosuje się do glinokrzemianów.
16 Metodyka w zakresie ekoprojektu dla produktów związanych z energią.
* H317 ograniczenia mają zastosowanie jedynie do komercyjnych preparatów barwiących, środków wykańczalniczych oraz materiałów powlekających stosowanych na papierze.
** Ograniczenia dotyczącego glinu nie stosuje się do glinokrzemianów.