Rozporządzenie wykonawcze 2019/66 w sprawie przepisów określających jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w celu zweryfikowania zgodności z przepisami Unii dotyczącymi środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, mającymi zastosowanie do tych towarów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/66
z dnia 16 stycznia 2019 r.
w sprawie przepisów określających jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w celu zweryfikowania zgodności z przepisami Unii dotyczącymi środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, mającymi zastosowanie do tych towarów

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kontrole urzędowe na nieruchomościach i, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku. Jest to konieczne do zapewnienia regularnej i spójnej kontroli uwzględniającej cykle produkcyjne odpowiednich roślin oraz cykle życia wszystkich istotnych agrofagów i ich wektorów.

(2) Częstotliwość takich kontroli powinna uwzględniać przeprowadzanie kontroli co najmniej raz w roku oraz, w stosownych przypadkach, pobieranie próbek i przeprowadzanie testów, o których mowa w art. 92 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, w celu zapewnienia, by wszelkich kontroli bądź pobierania próbek i przeprowadzania testów na podstawie tego rozporządzenia nie powtarzano na podstawie niniejszego rozporządzenia.

(3) W razie konieczności, w oparciu o kryteria związane z ryzykiem, właściwe organy mogą zwiększyć częstotliwość kontroli urzędowych na nieruchomościach i, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

(4) Podmioty profesjonalne, które przez co najmniej dwa lata z rzędu wdrażały plan zarządzania zagrożeniem agrofagami zgodnie z art. 91 rozporządzenia (UE) 2016/2031, dają bardziej wiarygodne gwarancje dotyczące poziomu ochrony fitosanitarnej na ich nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach. W związku z tym należy zezwolić właściwym organom na zmniejszenie częstotliwości kontroli urzędowych tych operatorów do co najmniej raz na dwa lata.

(5) Nieruchomości oraz, w stosownych przypadkach, inne miejsca wykorzystywane przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 podlegają co najmniej jednej kontroli urzędowej oprócz kontroli, o której mowa w motywie 1, jeżeli są one miejscem pochodzenia roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, zdefiniowanych w art. 2 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia (UE) 2016/2031, które były uprawiane co najmniej przez część swojego życia na wyznaczonym obszarze ustanowionym zgodnie z art. 18 ust. 1 tego rozporządzenia i które są prawdopodobnie porażone agrofagami, z powodu których ustanowiono ten wyznaczony obszar. Tę dodatkową kontrolę urzędową należy przeprowadzić możliwie najbliżej chwili wyprowadzenia tych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów ze wspomnianego obszaru wyznaczonego lub strefy porażenia do strefy buforowej tego obszaru wyznaczonego. Jest to konieczne do zapewnienia, aby po dowolnej normalnej kontroli urzędowej i przed przemieszczeniem roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z wyznaczonego obszaru lub strefy porażenia do strefy buforowej nie wystąpiło zagrożenie fitosanitarne.

(6) W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony fitosanitarnej oraz skutecznego nadzoru nad przywozem roślin do Unii i związanym z tym ryzykiem właściwe organy powinny, w przypadku gdy rośliny, o których mowa w art. 73 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/2031, są przywożone na terytorium Unii, przeprowadzać kontrole urzędowe w punkcie przybycia do Unii w odniesieniu do co najmniej 1 % przesyłek tych roślin.

(7) Kontrole urzędowe na nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do znakowania drewnianych materiałów opakowaniowych, o których to podmiotach mowa w art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku. Jest to konieczne do zapewnienia regularnej i spójnej kontroli uwzględniającej zagrożenie fitosanitarne związane z produkcją tego rodzaju materiałów i obrotem nimi. W razie konieczności, w oparciu o kryteria związane z ryzykiem, właściwe organy mogą zwiększyć częstotliwość kontroli urzędowych na nieruchomościach i, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do znakowania drewnianych materiałów opakowaniowych, o których to podmiotach mowa w art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

(8) Ze względu na to, że rozporządzenia (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  3
1. 
Właściwe organy przeprowadzają kontrole urzędowe co najmniej raz w roku na nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
2. 
Kontrole te obejmują kontrole oraz - w przypadku podejrzenia zagrożenia dla zdrowia roślin - pobieranie próbek i przeprowadzanie testów, o których mowa w art. 92 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
3. 
Kontrole te przeprowadza się w najbardziej dogodnym czasie, jeśli chodzi o możliwość wykrycia obecności danych agrofagów bądź oznak lub objawów ich występowania.
4. 
Oprócz kontroli, o których mowa w ust. 1-3, właściwe organy przeprowadzają kontrole bezpośrednie roślin przeznaczonych do sadzenia, innych niż nasiona, w tym bulw, cebul i kłączy, które zostały wprowadzone do Unii w stanie spoczynku. Właściwe organy przeprowadzają te kontrole w pierwszym sezonie wegetacyjnym po przywozie w odniesieniu do niektórych z tych roślin określonych na podstawie planu kontroli, o którym mowa w ust. 5.
5. 
Właściwe organy określają częstotliwość kontroli, o których mowa w ust. 4, na podstawie planu kontroli, który jest ustalany zgodnie z przynajmniej wszystkimi następującymi kryteriami:
a)
historia i poziom występowania agrofagów kwarantannowych dla Unii, przechwyconych i zgłoszonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 11 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/2031, wykrytych na przywożonych roślinach, produktach roślinnych i innych przedmiotach;
b)
występowanie agrofaga priorytetowego w rozumieniu art. 6 rozporządzenia (UE) 2016/2031 w danym państwie trzecim pochodzenia, zgodnie z dostępnymi informacjami technicznymi i naukowymi;
c)
informacje udostępniane za pośrednictwem systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) lub jakiekolwiek inne oficjalne ostrzeżenie;
d)
biologia żywiciela i agrofagów oraz inne odpowiednie warunki skutecznego wykrywania agrofaga kwarantannowego lub agrofaga objętego środkami przyjętymi zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
6. 
Jeżeli kontrole, o których mowa w ust. 4, wykażą obecność agrofaga kwarantannowego lub agrofaga objętego środkami przyjętymi zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, właściwe organy wprowadzają wyniki kontroli zarejestrowane w systemie IMSOC do odpowiedniego sfinalizowanego wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia (CHED), o którym mowa w art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625, w każdym przypadku, gdy możliwe jest przypisanie porażonej rośliny do przywiezionej przesyłki.
Artykuł  2

Zwiększenie częstotliwości kontroli urzędowych podmiotów profesjonalnych upoważnionych do wydawania paszportów roślin

Właściwe organy mogą zwiększyć częstotliwość kontroli urzędowych, o których mowa w art. 1, jeżeli wymaga tego zagrożenie, biorąc pod uwagę następujące elementy:

a)
zwiększone zagrożenie fitosanitarne dla danej rodziny, rodzaju lub gatunku roślin lub produktów roślinnych wyprodukowanych na tych nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach, gdzie konieczne jest przeprowadzenie większej liczby kontroli ze względu na biologię agrofagów lub warunki środowiskowe;
b)
zagrożenie fitosanitarne związane ze źródłem lub miejscem pochodzenia w Unii danych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów;
c)
liczba cykli produkcyjnych w roku;
d)
historia przestrzegania przez podmiot profesjonalny mających zastosowanie przepisów rozporządzeń (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625;
e)
dostępna infrastruktura oraz lokalizacja nieruchomości i, w stosownych przypadkach, innych miejsc wykorzystywanych przez podmiot profesjonalny.
Artykuł  3

Zmniejszenie częstotliwości kontroli urzędowych podmiotów profesjonalnych upoważnionych do wydawania paszportów roślin

Właściwe organy mogą zmniejszyć częstotliwość kontroli urzędowych, o których mowa w art. 1, do co najmniej co dwa lata, jeżeli pozwala na to zagrożenie i spełnione są następujące warunki:

a)
podmiot profesjonalny wdrażał przez co najmniej dwa lata z rzędu plan zarządzania zagrożeniem agrofagami zgodnie z art. 91 rozporządzenia (UE) 2016/2031;
b)
właściwy organ stwierdził, że plan ten skutecznie zmniejszył odnośne zagrożenie fitosanitarne oraz że dany podmiot profesjonalny przestrzegał mających zastosowanie przepisów rozporządzeń (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625.
Artykuł  4

Jednolita minimalna częstotliwość kontroli urzędowych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów z określonego źródła lub miejsca pochodzenia w Unii

1. 
Nieruchomości oraz, w stosownych przypadkach, inne miejsca wykorzystywane przez podmioty profesjonalne upoważnione do wydawania paszportów roślin zgodnie z art. 84 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 podlegają co najmniej jednej kontroli urzędowej oprócz kontroli, o której mowa w art. 1, jeżeli są one miejscem pochodzenia roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, zdefiniowanych w art. 2 pkt 1, 2 i 5 rozporządzenia (UE) 2016/2031, które były uprawiane co najmniej przez część swojego życia na wyznaczonym obszarze ustanowionym zgodnie z art. 18 ust. 1 tego rozporządzenia i które są prawdopodobnie porażone agrofagami, z powodu których ustanowiono ten wyznaczony obszar. Tę dodatkową kontrolę urzędową przeprowadza się możliwie najbliżej chwili wyprowadzenia tych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów ze wspomnianego obszaru wyznaczonego lub strefy porażenia do strefy buforowej tego obszaru wyznaczonego.
2. 
Przy przeprowadzaniu kontroli urzędowych, o których mowa w ust. 1, właściwe organy oceniają następujące elementy:
a)
ryzyko, że rośliny, produkty roślinne lub inne przedmioty zawierają odnośne agrofagi;
b)
ryzyko wystąpienia potencjalnych wektorów tych agrofagów, biorąc pod uwagę źródło lub miejsce pochodzenia przesyłek w Unii, stopień podatności roślin na porażenie oraz przestrzeganie przez podmiot profesjonalny odpowiedzialny za przemieszczenia wszelkich innych środków przedsięwziętych w celu zwalczenia lub powstrzymania tego agrofaga.
Artykuł  5

Jednolita minimalna częstotliwość kontroli urzędowych roślin, o których mowa w art. 73 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/2031

Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie roślin, o których mowa w art. 73 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/2031 i które są wprowadzane do Unii, przeprowadza się w odniesieniu do co najmniej 1 % przesyłek tych roślin.

Artykuł  6

Jednolita częstotliwość kontroli urzędowych podmiotów profesjonalnych upoważnionych do znakowania drewnianych materiałów opakowaniowych

Właściwe organy przeprowadzają kontrole urzędowe co najmniej raz w roku na nieruchomościach oraz, w stosownych przypadkach, w innych miejscach wykorzystywanych przez podmioty profesjonalne upoważnione do znakowania drewnianych materiałów opakowaniowych, o których to podmiotach mowa w art. 98 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

Kontrole te obejmują nadzór, o którym mowa w art. 98 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

Artykuł  7

Zwiększenie częstotliwości kontroli urzędowych podmiotów profesjonalnych upoważnionych do znakowaniach drewnianych materiałów opakowaniowych

Właściwe organy mogą zwiększyć częstotliwość kontroli urzędowych, o których mowa w art. 6, jeżeli wymaga tego zagrożenie, biorąc pod uwagę co najmniej jeden z następujących elementów:

a)
zwiększone zagrożenie fitosanitarne związane z występowaniem agrofagów na terytorium Unii;
b)
drewniane materiały opakowaniowe, inne rośliny, produkty roślinne lub inne przedmioty, w związku z którymi wykrywano agrofagi;
c)
historia przestrzegania przez podmiot profesjonalny mających zastosowanie przepisów rozporządzeń (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625;
d)
dostępna infrastruktura oraz lokalizacja nieruchomości i, w stosownych przypadkach, innych miejsc wykorzystywanych przez podmiot profesjonalny.
Artykuł  8

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 stycznia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).
3 Art. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 887/2020 z dnia 26 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.205.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2020 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.15.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/66 w sprawie przepisów określających jednolite praktyczne rozwiązania dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w celu zweryfikowania zgodności z przepisami Unii dotyczącymi środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, mającymi zastosowanie do tych towarów
Data aktu: 16/01/2019
Data ogłoszenia: 17/01/2019
Data wejścia w życie: 06/02/2019, 14/12/2019