(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3886)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 3 czerwca 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 lipca 2017 r. Szwecja poinformowała Komisję o środku podjętym przez siebie zgodnie z art. 11 ust. 1 dyrektywy 2006/42/WE w celu zakazania wprowadzania do obrotu podnośników nożycowych do pojazdów (model TL530LF) wytwarzanych przez Sp. z o.o. TWA Equipment, Via Inn s.n.c. 65015, Montesilvano (PE), Włochy (zwaną dalej "producentem") i sprzedawanych przez przedsiębiorstwo Lidköpings Carpart AB, Plastagan 12C, 53155 Lidköping, Szwecja (zwane dalej "Carpart").
(2) Szwecja podjęła ten środek, ponieważ uznała, że wspomniany podnośnik nożycowy do pojazdów nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w sekcji 4.1.2.6 lit. c) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Zgodnie z tym przepisem maszyny muszą być zaprojektowane i wykonane tak, aby ładunki nie mogły przesuwać się w sposób stwarzający niebezpieczeństwo lub nieoczekiwanie spadać, nawet w przypadku częściowego lub całkowitego odcięcia zasilania, lub kiedy operator przestaje kierować maszyną. Szwecja uzasadniła podjęty przez siebie środek tym, że zawór zabezpieczający przed skutkami pęknięcia przewodów nie działa prawidłowo, co wpływa na bezpieczeństwo funkcjonowania mechanizmu ładującego i w związku z tym może powodować potencjalnie poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Szwecja twierdziła ponadto, że niektóre zabezpieczenia (a mianowicie zawory ciśnieniowe, ang. pressure-sensing valves) były zablokowane, kiedy podnośnik był opuszczany za pomocą przycisku "całkowite opuszczenie", co mogłoby spowodować, że szyny jezdne znajdą się na różnej wysokości.
(3) Po otrzymaniu od Szwecji zgłoszenia środka ochronnego Komisja przystąpiła do konsultacji z zainteresowanymi stronami, aby zapoznać się z ich stanowiskiem. W dniu 12 sierpnia 2017 r. Komisja wysłała do producenta pismo, na które nie udzielił odpowiedzi. Jak wynika z informacji przekazanych Komisji przez władze Szwecji, Carpart nie dostarcza już odnośnego produktu na rynek szwedzki. Przedsiębiorstwo Carpart poinformowało ponadto, że jest w trakcie wymiany w podnośnikach do pojazdów TWA, model TL530LF, które zostały już dostarczone w Szwecji, zainstalowanych fabrycznie zaworów zabezpieczających przed skutkami pęknięcia przewodów na zawory ulepszone. Władze szwedzkie z zadowoleniem przyjęły działania podjęte przez Carpart w celu poprawy bezpieczeństwa modelu TL530LF.
(4) Z wyjaśnień przedstawionych przez Szwecję i dokumentacji do dyspozycji Komisji wynika, że model TL530LF podnośnika nożycowego do pojazdów nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 4.1.2.6 lit. c) załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(5) Środek podjęty przez Szwecję jest konieczny, aby zagwarantować, że podnośnik nożycowy do pojazdów, model TL530LF, nie będzie stanowić potencjalnie poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ze względu na nieprawidłowe funkcjonowanie zaworu zabezpieczającego przed skutkami pęknięcia przewodów ani blokowanie się pewnych zabezpieczeń. Jedynie zakaz zagwarantuje, że produkt nie będzie wprowadzany do obrotu, dopóki nie zostaną spełnione odpowiednie zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa.
(6) W związku z tym środek ochronny podjęty przez Szwecję jest odpowiedni, konieczny i proporcjonalny oraz należy go uznać za uzasadniony.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Elżbieta BIEŃKOWSKA |
|
Członek Komisji |