uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 71 akapit trzeci,
(1) Rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 110/2014 2 Komisja przyjęła modelowe rozporządzenie finansowe dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 .
(2) Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046. Niezbędne jest zatem przyjęcie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 71 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 (zwanych dalej "organami PPP").
(3) W celu przyjęcia zasad zapewniających należyte zarządzanie finansami UE oraz umożliwienia organom PPP przyjęcia ich własnych przepisów finansowych, konieczne jest przyjęcie modelowego rozporządzenia finansowego dla tych organów. Przepisy finansowe organów PPP nie mogą odbiegać od przepisów niniejszego rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne ze względu na szczególne potrzeby tych organów i po uzyskaniu wcześniejszej zgody Komisji.
(4) Modelowe rozporządzenie finansowe dla organów PPP powinno być spójne z przepisami rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 i powinno umożliwiać dodatkowe uproszczenie i doprecyzowanie w celu uwzględnienia doświadczeń zdobytych w związku ze stosowaniem tych przepisów.
(5) W następstwie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/1929 4 rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2461 5 zmieniono rozporządzenie delegowane (UE) nr 110/2014 w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, aby dostosować przepisy dotyczące udzielania absolutorium, składania sprawozdań i audytu zewnętrznego do przepisów obowiązujących organy, o których mowa w art. 70 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Należy zapewnić spójność przepisów dotyczących zarządzania, audytu wewnętrznego i rozliczalności, które mają zastosowanie do organów PPP, z odpowiednimi przepisami zawartymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/715 6 mającym zastosowanie do organów, o których mowa w art. 70 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
(6) Mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 7 zostało uchylone, należy także znieść obowiązek przyjęcia przez organy PPP własnych przepisów wykonawczych.
(7) Organy PPP powinny uchwalać i wykonywać budżet zgodnie z zasadami jedności, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji oraz zasadą należytego zarządzania finansami, która wymaga przejrzystości i skutecznej oraz wydajnej kontroli wewnętrznej.
(8) Aby zapewnić ciągłość działania oraz umożliwić zaciąganie zobowiązań na rutynowe wydatki administracyjne na koniec roku budżetowego, organy PPP powinny mieć możliwość zaciągania zobowiązań na takie wydatki z góry, na szczególnych warunkach, ze środków przewidzianych na następny rok budżetowy.
(9) Ze względu na ich specyfikę organy PPP nie powinny mieć możliwości wykorzystywania sponsoringu korporacyjnego.
(10) Należy doprecyzować pojęcie "wykonania" w odniesieniu do budżetu. Wykonanie należy powiązać z zasadą należytego zarządzania finansami. Konieczne jest zdefiniowanie zasady należytego zarządzania finansami. Należy ustanowić związek między ustalonymi celami a wskaźnikami wykonania z jednej strony, a z drugiej strony - między rezultatami a oszczędnością, efektywnością i skutecznością w wykorzystywaniu środków.
(11) Aby zapewnić ogólne wykonanie zadań i działań organu PPP, należy zapewnić takiemu organowi możliwość uwzględnienia niewykorzystanych środków na dany rok w preliminarzu dochodów i wydatków w następnych trzech latach budżetowych.
(12) Należy określić uprawnienia i obowiązki księgowego i urzędnika zatwierdzającego, uwzględniając charakter publiczno-prywatny organów PPP. Urzędnicy zatwierdzający powinni być w pełni odpowiedzialni za wszelkie operacje po stronie dochodów i wydatków, wykonywane pod ich nadzorem, a także powinni odpowiadać za swoje działania, w tym również, w razie potrzeby, w drodze postępowania dyscyplinarnego. W celu zapobiegania błędom i nieprawidłowościom urzędnicy zatwierdzający powinni ustanowić wieloletnią strategię kontroli, która powinna opierać się na czynnikach związanych z ryzykiem i efektywnością kosztową.
(13) W celu zagwarantowania, że każdy organ PPP będzie odpowiedzialny za wykonanie własnego budżetu i będzie realizował cele przypisane mu w chwili utworzenia, organy PPP powinny mieć możliwość korzystania w razie potrzeby z zewnętrznych organów sektora prywatnego do celów wykonania powierzonych im zadań w stosownych przypadkach, o ile zadania te nie wiążą się z realizacją misji publicznej lub wykorzystaniem swobody decyzyjnej.
(14) Aby ułatwić organom PPP wykonywanie ich środków oraz zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, należy umożliwić tym organom zawieranie umów o gwarantowanym poziomie usług zgodnie z art. 59 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, w szczególności z instytucjami Unii i innymi organami Unii. Należy zapewnić odpowiednią sprawozdawczość w odniesieniu do tych umów o gwarantowanym poziomie usług.
(15) W celu zwiększenia oszczędności kosztowej, należy umożliwić organom PPP wspólne korzystanie z usług lub ich przenoszenie do innego organu lub Komisji, w szczególności poprzez umożliwienie powierzenia księgowemu Komisji wszystkich zadań księgowego organu PPP lub ich części.
(16) Aby organy PPP mogły identyfikować ryzyko i prawidłowo nim zarządzać w przypadku faktycznego lub domniemanego konfliktu interesów, należy zobowiązać te organy do przyjęcia zasad dotyczących zapobiegania konfliktowi interesów i zarządzania nim. Zasady te powinny uwzględniać wytyczne opracowane przez Komisję.
(17) Należy również określić zasady obowiązujące w przypadku operacji po stronie wydatków lub dochodów każdego organu PPP.
(18) Zgodnie ze szczególnym charakterem organów PPP ich członkowie powinni ponosić koszty udziału w kosztach administracyjnych organu PPP. Beneficjenci finansowania zapewnianego przez organ PPP niebędący członkami nie powinni wnosić w takie koszty wkładu bezpośrednio ani pośrednio, ani w żadnej formie, a także nie należy ich wzywać ani wymagać od nich wnoszenia wkładu na pokrycie kosztów administracyjnych organu PPP w przypadku uczestnictwa w projektach współfinansowanych przez ten organ.
(19) Organy PPP przyjmują swój roczny program prac na dany rok do końca roku poprzedniego. Ten roczny program prac powinien zawierać opis działań, które mają być finansowane, wskazanie kwot przydzielonych na każde z tych działań, informacje na temat ogólnej strategii dotyczącej realizacji programu powierzonego organowi PPP, jak również strategii dotyczącej osiągania przyrostów wydajności i synergii. Ten roczny program prac powinien również obejmować strategię w zakresie zarządzania organizacyjnego i systemów kontroli wewnętrznej, w tym strategię w zakresie zwalczania nadużyć finansowych oraz wskazanie środków mających na celu zapobieganie ponownemu wystąpieniu konfliktu interesów, nieprawidłowości i nadużyć finansowych, zwłaszcza jeżeli niedociągnięcia znalazły odzwierciedlenie w zaleceniach o kluczowym znaczeniu.
(20) Poza już dobrze ugruntowanymi formami wkładu Unii (zwrot faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych, koszt jednostkowy, płatności ryczałtowe oraz finansowanie według stawek zryczałtowanych), należy zezwolić organom PPP na zapewnianie wsparcia poprzez finansowanie niezwiązane z kosztami odnośnych operacji. Ta dodatkowa forma finansowania powinna zależeć od spełnienia określonych warunków ex ante albo od osiągnięcia rezultatów mierzonych przez odniesienie do wcześniej ustalonych celów pośrednich lub za pomocą wskaźników wykonania.
(21) Celem ochrony interesów finansowych Unii do organów PPP zastosowanie powinny mieć przepisy dotyczące jednolitego systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, ustanowionego w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046.
(22) Aby proces zarządzania organami PPP przebiegał skuteczniej, powinny one bezzwłocznie zgłaszać Komisji przypadki nadużyć finansowych, nieprawidłowości finansowych i dochodzeń.
(23) Uwzględniając publiczno-prywatny charakter organów PPP, a w szczególności wkład sektora prywatnego do budżetu danego organu PPP, należy przewidzieć elastyczne procedury udzielania zamówień publicznych. W ramach tych procedur należy przestrzegać zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; można też odstąpić od właściwych przepisów ustanowionych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046. Oczekuje się, że wzmocnienie współpracy między członkami organów PPP przyczyni się do tańszych dostaw wyższej jakości towarów i usług, jak również unikania nadmiernych kosztów procedur zarządzania zamówieniami. W odniesieniu do dostaw towarów, świadczenia usług lub przeprowadzania prac, które ci członkowie wykonują bezpośrednio i bez konieczności angażowania osób trzecich, organy PPP powinny mieć zatem możliwość rezygnacji z procedury udzielania zamówień przy zawieraniu umów ze swoimi członkami innymi niż Unia.
(24) Organy PPP powinny mieć możliwość korzystania z pomocy ekspertów zewnętrznych do celów oceny wniosków o udzielenie dotacji, projektów i ofert oraz w celu zasięgnięcia opinii dotyczących konkretnych spraw. Wybór ekspertów powinien przebiegać zgodnie z zasadami niedyskryminacji, równego traktowania i braku konfliktu interesów.
(25) Jeżeli chodzi o udzielanie dotacji i przyznawanie nagród, w celu zapewnienia realizacji spójnej z działaniami bezpośrednio zarządzanymi przez Komisję zastosowanie powinny mieć właściwe przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, z zastrzeżeniem wszelkich przepisów szczegółowych aktu założycielskiego danego organu PPP lub aktu podstawowego programu, którego realizację powierzono organowi PPP.
(26) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 8 organy PPP niezwłocznie przekazują Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych wszelkie informacje dotyczące ewentualnych przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub jakiejkolwiek innej niezgodnej z prawem działalności mającej wpływ na interesy finansowe Unii. Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 9 organy PPP bez zbędnej zwłoki informują Prokuraturę Europejską o każdym czynie zabronionym, w sprawie którego mogłaby ona wykonywać swoją właściwość zgodnie z przywołanym rozporządzeniem. Aby proces zarządzania organami PPP przebiegał skuteczniej, powinny one także bezzwłocznie zgłaszać Komisji przypadki nadużyć finansowych, nieprawidłowości finansowych i dochodzeń. Komisja i organy PPP powinny wprowadzić procedury, które w należyty sposób chronią dane osobowe i gwarantują poszanowanie zasady wiedzy koniecznej przy każdym przekazywaniu informacji dotyczących domniemanych nadużyć finansowych lub innych nieprawidłowości oraz dotyczących trwających lub zakończonych dochodzeń.
(27) Należy uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 110/2014. Odesłanie do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
(28) Aby umożliwić organom PPP terminowe przyjęcie zmienionych rozporządzeń finansowych od dnia 1 września 2019 r. oraz korzystanie z uproszczenia i dostosowania do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.142.16 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/887 w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 |
Data aktu: | 13/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 30/05/2019, 01/01/2021, 01/01/2020 |