KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 89 lit. a) i art. 147 ust. 3 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/273 2 ustanowiono zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do dokumentów towarzyszących dotyczących dopuszczenia do swobodnego obrotu w całej Unii przywożonych produktów sektora wina.
(2) W art. 23 umowy zawartej pomiędzy Unią Europejską a Kanadą dotyczącej handlu winami i napojami alkoholowymi 3 ("umowa") przewiduje się, że wino pochodzące z Kanady, które jest produkowane pod nadzorem i kontrolą jednego z właściwych organów wymienionych w załączniku VI do umowy, może być przywożone zgodnie z postanowieniami o uproszczonej certyfikacji określonymi w przepisach unijnych. Zgodnie z art. 26 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 producenci wina z państw trzecich mogą sami sporządzić i podpisać dokument certyfikacyjny, jeżeli zostali do tego upoważnieni przez jeden z właściwych organów tych państw trzecich i podlegają ich kontroli. W celu wdrożenia art. 23 umowy należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/273, tak aby zawierało przepis dopuszczający stosowanie procedury uproszczonej określonej w art. 26 tego rozporządzenia w odniesieniu do przywozu do Unii win pochodzących z Kanady.
(3) Zgodnie z art. 147 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 osoby fizyczne lub prawne posiadające produkty sektora wina w ramach działalności handlowej prowadzą rejestr przychodów i rozchodów w odniesieniu do tych produktów. Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/273 ustanowiono zwolnienia z tego obowiązku w odniesieniu do niektórych kategorii podmiotów. Ich celem jest zwolnienie podmiotów sprzedających lub posiadających zapasy małych ilości produktów sektora wina z nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego. Jednak sprzedawcy detaliczni, których działalność gospodarcza z definicji obejmuje sprzedaż wina i moszczu w małych ilościach, nie korzystają ze zwolnień.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 436/2009 4 , które zostało uchylone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/273, zwalniało sprzedawców detalicznych z obowiązku prowadzenia rejestru przychodów i rozchodów. Obowiązek prowadzenia rejestru przychodów i rozchodów stanowi znaczne obciążenie administracyjne dla sprzedawców detalicznych, podczas gdy przywrócenie zwolnień dla sprzedawców detalicznych nie stanowi przeszkody w zapewnieniu zadowalającego poziomu identyfikowalności produktów sektora wina. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/273 w celu zwolnienia sprzedawców detalicznych z obowiązku prowadzenia rejestru przychodów i rozchodów.
(5) Wziąwszy pod uwagę, że rozporządzenie to przywraca zwolnienie przyznane wcześniej na mocy rozporządzenia (WE) nr 436/2009, należy unikać sytuacji, w której sprzedawcy detaliczni musieliby prowadzić rejestr przychodów i rozchodów w okresie między wejściem w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 a wejściem w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z tym oraz ze względu na pewność prawa zwolnienie powinno stosować się z mocą wsteczną od dnia wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: