uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 70,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 2 ustanawia ramowe rozporządzenie finansowe dla organów utworzonych przez Unię na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, które posiadają osobowość prawną i otrzymują wkład finansowy obciążający budżet Unii ("organy Unii"). Rozporządzenie delegowane (UE) nr 1271/2013 opiera się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 . Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 zostało zastąpione rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.
(2) Konieczne jest uchylenie rozporządzenia (UE) nr 1271/2013 i zastąpienie go niniejszym rozporządzeniem celem ujednolicenia z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, umożliwienia dalszego uproszczenia i wyjaśnienia zasad, z uwzględnieniem doświadczeń zgromadzonych podczas ich stosowania, oraz dalszego usprawnienia struktury zarządzania organami Unii oraz ich rozliczalności.
(3) Bez uszczerbku dla aktu założycielskiego w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić ogólne zasady i podstawowe reguły mające zastosowanie do organów ustanowionych na mocy TFUE oraz Traktatu Euratom, które otrzymują wkład finansowy obciążający budżet Unii. Na podstawie niniejszego rozporządzenia organy Unii powinny przyjąć własne przepisy finansowe, które nie mogą odbiegać od przepisów niniejszego rozporządzenia, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to konieczne ze względu na ich szczególne potrzeby i po uzyskaniu wcześniejszej zgody Komisji.
(4) Dla zachowania spójności w pełni samofinansujące się organy Unii, do których niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania, powinny jednak ustanowić w stosownych przypadkach podobne przepisy. Zgodnie ze wspólnym oświadczeniem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie agencji zdecentralizowanych organy te powinny przedkładać Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji roczne sprawozdanie w sprawie wykonania swojego budżetu i należycie uwzględnić ich stosowne wnioski i zalecenia.
(5) Organy Unii powinny uchwalać i wykonywać swoje budżety zgodnie z zasadą jednolitości, rzetelności, uniwersalności, specyfikacji, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, należytego zarządzania finansami i wykonania oraz przejrzystości.
(6) Należy pokreślić równoważący charakter wkładu finansowego Unii. Kwota pozytywnego wyniku budżetowego organu Unii, przekraczająca kwotę wkładu finansowego Unii wypłaconego w trakcie danego roku, powinna zostać zwrócona do budżetu Unii.
(7) W przypadku gdy akt założycielski stanowi, że dochód składa się z opłat i należności stanowiących dodatek do wkładu finansowego Unii oraz że dochód pochodzący z opłat i należności jest przeznaczony na finansowanie konkretnych pozycji wydatków, organy Unii powinny mieć możliwość przeniesienia salda w formie dochodów przeznaczonych na określony cel. Aby dopuścić elastyczność, ujemny wynik związany z dochodem przeznaczonym na określony cel, pochodzącym z opłat i należności, mógłby być równoważony zakumulowaną nadwyżką z lat poprzednich.
(8) W celu pokrycia kosztów świadczenia usług oraz uniknięcia znacznych nadwyżek należy zadbać o to, by opłaty zostały ustanowione na odpowiednim poziomie.
(9) Możliwość przekazania zadań organom Unii oraz przydzielenia im dotacji w sytuacjach wyjątkowych powinna być dopuszczona w akcie założycielskim lub w akcie podstawowym oraz należycie uzasadniona charakterem tych zadań i szczególną wiedzą specjalistyczną, którą dysponuje organ Unii, przy jednoczesnym zapewnieniu należytego zarządzania finansami oraz opłacalności. Takie dodatkowe zadania powinny wchodzić w zakres celów organu Unii i powinny być zgodne z mandatem organu Unii określonym w akcie założycielskim.
(10) Aby zwiększyć przejrzystość, Komisja powinna co do zasady zawierać z organami UE umowy partnerskie obejmujące całość funduszy stanowiących uzupełnienie rocznego wkładu Unii, zwłaszcza gdy te fundusze mają istotny wpływ na działalność organu Unii.
(11) Należy zmienić przepisy dotyczące przeniesień i dochodów przeznaczonych na określony cel, tak aby uwzględnić przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Jeżeli chodzi o wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, należy dopuścić finansowanie nowych przedsięwzięć z zakresu nieruchomości w oparciu o dochody z najmu i sprzedaży budynków, jak stanowi rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046. W tym celu dochody takie należy uznać za wewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, które można przenosić do czasu całkowitego ich wykorzystania.
(12) Aby umożliwić dodatkową elastyczność, organy Unii powinny mieć możliwość realizowania transakcji w walutach innych niż euro na potrzeby zarządzania administracyjnego.
(13) Zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, rozbicie zobowiązań trwających dłużej niż jeden rok budżetowy na kilka rocznych rat powinno być dopuszczone tylko wtedy, gdy przewiduje to akt założycielski lub akt podstawowy, lub w przypadku, gdy zobowiązania dotyczą wydatków administracyjnych.
(14) Mając na uwadze specyfikę organów Unii, przyjmowanie darowizn powinno być objęte wzmocnionym nadzorem. Ponadto organy Unii nie powinny mieć możliwości wykorzystywania sponsoringu korporacyjnego.
(15) Należy wyjaśnić pojęcie "wykonanie". Wykonanie powinno być powiązane z zasadą należytego zarządzania finansami. Należy wyjaśnić zasadę należytego zarządzania finansami. Należy stworzyć związek między wyznaczaniem celów a wskaźnikami wykonania, wynikami a ekonomią, wydajnością a skutecznością w odniesieniu do wykorzystania środków.
(16) W myśl art. 53 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 organ Unii jest zobowiązany brać udział w analizie porównawczej wraz z innymi organami Unii oraz instytucjami Unii.
(17) Konieczne jest ustanowienie zasad dotyczących planów działania w zakresie prowadzenia działań następczych dotyczących wniosków z całościowych ocen okresowych w celu zapewnienia ich skutecznego wdrożenia.
(18) Na potrzeby zapewnienia spójnego programowania organ Unii powinien sporządzić jednolity dokument programowy zawierający roczne i wieloletnie programowanie, preliminarz dochodów i wydatków, planowanie zasobów, informacje o polityce w zakresie nieruchomości, strategię współpracy z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi strategię osiągnięcia przyrostu wydajności i synergii. Organ Unii powinien ponadto opracować strategię zarządzania operacyjnego i systemy kontroli wewnętrznej, w tym strategię przeciwdziałania nadużyciom finansowym. Jednolity dokument programowy powinien uwzględniać wytyczne Komisji.
(19) Dokument programowy powinien zawierać strategię zapobiegania powtarzającym się przypadkom konfliktu interesów, nieprawidłowościom oraz nadużyciom finansowym, zwłaszcza jeżeli niedociągnięcia znalazły odzwierciedlenie w zasadniczych zaleceniach.
(20) Harmonogram jednolitego dokumentu programowego powinien zostać dostosowany do procedury budżetowej, co pozwoli na zagwarantowanie jego skuteczności i spójności wszystkich dokumentów programowych.
(21) W przypadkach, w których organy Unii utrzymują biura oddalone od siedziby głównej, powinny one dostosować swoje systemy kontroli wewnętrznej.
(22) Stosowne wydaje się zapewnienie organom Unii możliwości zawierania umów o gwarantowanym poziomie usług zgodnie z art. 59 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, zwłaszcza między sobą i z instytucjami Unii, co ułatwi realizację przyznanych im środków, o ile jest to zgodne z zasadą należytego zarządzania finansami. Należy zapewnić odpowiednią sprawozdawczość w odniesieniu do tych umów o gwarantowanym poziomie usług.
(23) Konieczne jest jasne określenie struktury audytu wewnętrznego oraz funkcji kontroli wewnętrznej, jak również uproszczenie wymogów w zakresie sprawozdawczości. Audyt wewnętrzny w organie Unii powinien być przeprowadzany przez audytora wewnętrznego Komisji, który powinien przeprowadzać kontrole w przypadkach uzasadnionych istniejącymi zagrożeniami. Konieczne jest określenie zasad dotyczących ustanowienia i funkcjonowania jednostek audytu wewnętrznego.
(24) Należy uprościć obowiązki sprawozdawcze. Organy Unii powinny przedkładać skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności, zawierające wyczerpujące informacje dotyczące osiągnięcia celów i wyników, wdrożenia programu prac, budżetu, planu polityki kadrowej, systemu zarządzania operacyjnego i kontroli wewnętrznej.
(25) Aby zwiększyć opłacalność organów Unii, konieczne jest umożliwienie wzajemnego świadczenia usług lub przekazywania ich innemu organowi Unii lub Komisji. W związku z tym konieczne jest umożliwienie powierzenia księgowemu Komisji wszystkich lub niektórych zadań księgowego organu Unii.
(26) Aby dostosować przepisy dotyczące dochodów przeznaczonych na określony cel do przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, konieczne jest określenie zasad dotyczących zróżnicowania wewnętrznych i zewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel oraz ich przeniesienia.
(27) Aby dostosować zasady dotyczące postępowania w odniesieniu do odsetek z tytułu wkładu finansowego Unii dla organu Unii do przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, należy zapewnić, by odsetki te nie były należne budżetowi.
(28) W rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046 przewidziano możliwość zaciągnięcia zobowiązania prawnego przed zaciągnięciem zobowiązania budżetowego w szczególnych przypadkach. Organy Unii powinny również korzystać z takiej możliwości.
(29) Aby zapewnić spójność, nie należy dopuszczać możliwości ustanawiania szczegółowych przepisów regulujących zamówienia publiczne i dotacje. Stosowanie jednego zestawu przepisów gwarantuje uproszczenie prac organu Unii i pozwala na korzystanie z wytycznych oraz modeli przygotowanych przez Komisję.
(30) Organ Unii powinien mieć możliwość przyznawania dotacji i nagród zgodnie z aktem założycielskim lub w wyniku delegowania Komisji, zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. c) pkt (iv) rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
(31) W uzupełnieniu form wkładów Unii, które są już sprawdzone (zwrot faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych, koszty jednostkowe, sumy ryczałtowe oraz finansowanie według stawek zryczałtowanych), odpowiednie wydaje się zezwolenie organom Unii na zapewnienie finansowania niepowiązanego z kosztami odnośnych operacji. Ta dodatkowa forma finansowania powinna opierać się na spełnieniu określonych warunków ex ante lub osiągnięciu rezultatów mierzonych przez odniesienie do wcześniej ustalonych celów pośrednich lub za pomocą wskaźników wykonania.
(32) Celem ochrony interesów finansowych Unii do organów Unii zastosowanie powinny mieć przepisy dotyczące jednolitego systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, ustanowionego w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046.
(33) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 4 organy UE przekazują niezwłocznie Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych wszelkie informacje dotyczące ewentualnych przypadków nadużyć finansowych, korupcji lub jakiejkolwiek innej nielegalnej działalności mającej wpływ na interesy finansowe Unii. Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 5 organy Unii niezwłocznie zgłaszają w Prokuraturze Europejskiej wszelkie czyny zabronione, w odniesieniu do których Prokuratura Europejska mogłaby wykonywać swoje kompetencje w myśl przywołanego rozporządzenia. Aby proces zarządzania organami Unii przebiegał skuteczniej, powinny one także bezzwłocznie zgłaszać Komisji przypadki nadużyć finansowych, nieprawidłowości finansowych i dochodzeń. Komisja i organy Unii powinny wprowadzić procedury, które w należyty sposób chronią dane osobowe i gwarantują poszanowanie zasady wiedzy koniecznej przy każdym przekazywaniu informacji dotyczących domniemanych nadużyć finansowych lub innych nieprawidłowości oraz dotyczących trwających lub zakończonych dochodzeń.
(34) Aby zidentyfikować ryzyko i prawidłowo nim zarządzać w przypadku faktycznego lub domniemanego konfliktu interesów, organy Unii powinny przyjąć zasady dotyczące zapobiegania konfliktowi interesów i zarządzania nim. Zasady te powinny uwzględniać wytyczne opracowane przez Komisję.
(35) W niniejszym rozporządzeniu należy dokładnie określić obszerne prawa dostępu Komisji, Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych i Trybunału Obrachunkowego.
(36) Przepisy dotyczące polityki w zakresie nieruchomości, w tym przepisy dopuszczające możliwość finansowania przez organy Unii projektów polegających na nabyciu budynku w drodze pożyczki oraz określające warunki takiego finansowania, powinny zostać dostosowane do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w celu zapewnienia spójnego stosowania przepisów przez wszystkie organy i instytucje Unii.
(37) Mając na uwadze, że uchylono rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 6 , należy także usunąć wymóg zobowiązujący organ UE do uzyskania uprzedniej zgody Komisji przed przyjęciem własnych przepisów wykonawczych.
(38) Ze względu na fakt, iż Komisja potrzebuje czasu na opracowanie odpowiednich wytycznych we współpracy z organami Unii, a organy Unii potrzebują czasu na dostosowanie się do nowego programowania i sprawozdawczości, konieczne jest opracowanie przepisów przejściowych dotyczących programowania i sprawozdawczości.
(39) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w celu terminowego przyjęcia zmienionych rozporządzeń finansowych przez organy Unii, najpóźniej do dnia 1 lipca 2019 r. oraz umożliwienia organom odniesienia korzyści z uproszczenia i dostosowania do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.122.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/715 w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 |
Data aktu: | 18/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 10/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 11/05/2019, 01/01/2020 |