(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 4, art. 6a ust. 9 i art. 12 ust. 3d,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 94/62/WE, zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/852 2 , ustanawia ogólne zasady obliczania w odniesieniu do osiągnięcia celów w zakresie recyklingu odpadów opakowaniowych na lata 2025 i 2030. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych na temat realizacji celów w zakresie recyklingu na każdy rok kalendarzowy zgodnie z formatem określonym przez Komisję.
(2) Decyzja Komisji 2005/270/WE 3 powinna zostać zmieniona w celu dostosowania jej przepisów do nowych przepisów dyrektywy 94/62/WE w odniesieniu do obliczania osiągnięcia celów określonych w art. 5 ust. 2 w zakresie możliwości uwzględniania udziału opakowań handlowych wielokrotnego użytku, w art. 5 ust. 3 w zakresie możliwości uwzględniania opakowań drewnianych naprawianych w celu ponownego użycia i w art. 6a, jak również zmian w art. 12 dotyczących sprawozdawczości.
(3) Zasady obliczania stopnia osiągnięcia celów w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych na lata 2025 i 2030 określone w art. 6a ust. 1 i 2 dyrektywy 94/62/WE wyjaśniają, że do obliczania stopnia osiągnięcia celów w zakresie recyklingu należy stosować wyłącznie odpady wprowadzone do operacji recyklingu lub odpady, które utraciły status odpadów, a co do zasady pomiaru odpadów należy dokonywać na początku operacji recyklingu. W celu zapewnienia jednolitego stosowania zasad obliczania i porównywalności danych należy określić punkty obliczeniowe dla głównych materiałów opakowaniowych i operacji recyklingu.
(4) W celu zapewnienia zharmonizowanej sprawozdawczości w zakresie metali, które są oddzielane po spaleniu odpadów opakowaniowych i wysokiej jakości recyklingu konieczne jest ustanowienie wspólnej metody obliczania ilości tych metali. Metoda ta powinna uwzględniać wyłącznie zawartość metalu w materiałach, które są oddzielane od popiołu paleniskowego w celu poddania recyklingowi na metale, oraz powinna gwarantować, że uwzględniane są tylko metale pochodzące ze spalania odpadów opakowaniowych.
(5) Zgodnie z art. 6a ust. 3 i 8 dyrektywy 94/62/WE obliczane i zgłaszane dane muszą opierać się na skutecznym systemie kontroli jakości i możliwości śledzenia strumieni opakowaniowych materiałów odpadowych. W tym celu państwa członkowskie powinny wprowadzić środki, aby zapewnić wysoką wiarygodność i dokładność danych gromadzonych na temat wytworzonych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych, w szczególności poprzez gromadzenie danych bezpośrednio od podmiotów gospodarczych i wykorzystywanie elektronicznych rejestrów, o których mowa w art. 35 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 , oraz stosowanie specyfikacji technicznych do segregowanych odpadów.
(6) Formaty, które państwa członkowskie mają stosować do przekazywania danych zgodnie z art. 12 ust. 3a dyrektywy 94/62, powinny uwzględniać przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie celów dotyczących recyklingu opakowań i opakowań wielokrotnego użytku określonych w dyrektywie 94/62.
(7) Formaty sprawozdań w zakresie opakowań wielokrotnego użytku powinny uwzględniać informacje na temat opakowań wielokrotnego użytku wprowadzanych do obrotu po raz pierwszy oraz liczbę rotacji, jaką opakowanie wykonuje rocznie, co jest niezbędne do określenia udziału opakowań wielokrotnego użytku w porównaniu z opakowaniami jednorazowego użytku. W związku z tym, że opakowania handlowe wielokrotnego użytku mogą być brane pod uwagę w kontekście celów w zakresie recyklingu, należy również rozróżnić opakowania handlowe wielokrotnego użytku i inne opakowania wielokrotnego użytku.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 21 dyrektywy 94/62/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Karmenu VELLA | |
Członek Komisji |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.112.26 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/665 zmieniająca decyzję 2005/270/WE ustanawiającą formaty w odniesieniu do systemu baz danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych |
Data aktu: | 17/04/2019 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2019 |
Data wejścia w życie: | 26/04/2019 |