a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1925/2006 Komisja może z własnej inicjatywy podjąć decyzję o włączeniu substancji innej niż witamina lub składnik mineralny albo składnika zawierającego taką substancję do załącznika III do tego rozporządzenia, zawierającego wykaz substancji, których stosowanie w żywności jest zakazane, ograniczone lub podlega kontroli Unii, jeżeli substancja ta jest powiązana z potencjalnym zagrożeniem dla konsumentów, jak przewidziano w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) W dniu 4 grudnia 2009 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przyjął opinię naukową 2 , w której stwierdził, że spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych powinno być tak niskie, jak to jest możliwe do osiągnięcia w diecie zapewniającej właściwą wartość odżywczą.
(3) W dniu 3 grudnia 2015 r. Komisja przyjęła sprawozdanie w sprawie izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności i w ogólnej diecie populacji Unii 3 . W sprawozdaniu tym przypomniano, że główną przyczyną zgonów w Unii jest choroba niedokrwienna serca, a wysokie spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, bardziej niż jakikolwiek inny składnik odżywczy w przeliczeniu na kalorie.
(4) W sprawozdaniu stwierdzono, że ustanowienie limitu prawnego dla przemysłowo produkowanych izomerów trans kwasów tłuszczowych w żywności wydaje się najskuteczniejszym środkiem pod względem zdrowia publicznego, ochrony konsumentów i zgodności z rynkiem wewnętrznym.
(5) W dniu 30 kwietnia 2018 r. Komisja zwróciła się do Urzędu o zestawienie wyników wcześniej przedstawionej przez Urząd opinii naukowej w sprawie wpływu izomerów trans kwasów tłuszczowych na zdrowie, w szczególności w odniesieniu do oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, referencyjnych wartości żywieniowych i dodatków do żywności, oraz o poinformowanie Komisji, w jaki sposób taka opinia naukowa odnosi się do aktualnych celów i zaleceń w sprawie spożycia izomerów trans kwasów tłuszczowych w celu zachowania zdrowia.
(6) W dniu 19 czerwca 2018 r. Urząd przedstawił swoje wnioski w formie pomocy naukowej i technicznej. Na podstawie przeglądu dostępnych dowodów naukowych Urząd stwierdził 4 , że zgodnie z najnowszymi zaleceniami krajowymi i międzynarodowymi spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych powinno być jak najniższe.
(7) W dniu 15 maja 2018 r. Światowa Organizacja Zdrowia wezwała do wyeliminowania z globalnego łańcucha dostaw żywności izomerów trans kwasów tłuszczowych produkowanych przemysłowo 5 .
(8) Izomery trans kwasów tłuszczowych są substancją inną niż witaminy i składniki mineralne, w odniesieniu do której stwierdzono szkodliwy wpływ na zdrowie. W związku z tym substancja ta powinna zostać umieszczona w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1925/2006, a jej dodawanie do żywności lub jej stosowanie w produkcji żywności powinno być dozwolone wyłącznie na warunkach określonych w tym załączniku, w świetle obecnego stanu wiedzy naukowej i technicznej.
(9) Do odpowiednich terminów w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 zastosowanie powinny mieć definicje "tłuszczu" i "izomerów trans kwasów tłuszczowych" określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 6 oraz definicja "handlu detalicznego" określona w art. 3 pkt 7 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 .
(10) Aby ułatwić stosowanie niniejszego rozporządzenia, należy wprowadzić wymóg, zgodnie z którym podmioty działające na rynku spożywczym zaopatrujące inne podmioty działające na rynku spożywczym z wyjątkiem sprzedawców detalicznych muszą przekazywać im informacje na temat ilości izomerów trans kwasów tłuszczowych, innych niż izomery trans kwasów tłuszczowych naturalnie występujące w tłuszczu pochodzenia zwierzęcego, jeżeli ilość ta przekracza 2 g na 100 g tłuszczu.
(11) Aby umożliwić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do nowych wymogów wynikających z niniejszego rozporządzenia, należy przyjąć odpowiednie środki przejściowe.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1925/2006.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26.
2 Panel EFSA ds. produktów dietetycznych, żywienia i alergii (NDA); Opinia naukowa w sprawie referencyjnych wartości żywieniowych w odniesieniu do tłuszczów, w tym nasyconych kwasów tłuszczowych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, izomerów trans kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu. Dziennik EFSA 2010; 8(3):1461.
3 COM(2015) 619 final z 3.12.2015.
4 EFSA, 2018. Pomoc naukowa i techniczna dotycząca izomerów trans kwasów tłuszczowych. Publikacja dodatkowa EFSA 2018:EN-1433. 16 s. doi:10.2903/sp.efsa.2018.EN-1433.
5 "REPLACE - an Action package to eliminate industrially-produced trans fatty acids" (pakiet działań mający na celu wyeliminowanie produkowanych przemysłowo izomerów trans kwasów tłuszczowych), nr ref. WHO/NMH/NHD/18.4, maj 2018 r.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18).
7 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).