Decyzja 2019/638 dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

DECYZJA RADY (UE) 2019/638
z dnia 15 kwietnia 2019 r.
dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 93/98/EWG 1 .

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 2  wdraża konwencję oraz decyzję Rady Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) C(2001)107/FINAL zmieniającą decyzję C(92)39/FINAL w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku (zwaną dalej "decyzją OECD") w Unii.

(3) Zgodnie z konwencją, Konferencja Stron rozważa i w razie potrzeby przyjmuje poprawki do konwencji. Poprawki do konwencji przyjmowane są na posiedzeniu Konferencji Stron.

(4) Oczekuje się, że na czternastym posiedzeniu Konferencja Stron rozważy, i w razie potrzeby przyjmie poprawki do załączników do konwencji. Poprawki te dodałyby pozycje do załączników II i VIII do konwencji i zmieniłyby pozycję B3010 w załączniku IX do konwencji.

(5) Przedłożone przez Norwegię wnioski dotyczące zmiany załączników II, VIII i IX do konwencji przekazano stronom 26 października 2018 r. Korektę wniosku w sprawie zmiany załącznika IX przekazano stronom 6 grudnia 2018 r. Zgodnie z wnioskami odpady tworzyw sztucznych wymagające szczególnej uwagi oraz niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, określone w nowych pozycjach w załącznikach II i VIII do konwencji, podlegałyby systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji, podczas gdy inne niż niebezpieczne odpady tworzyw sztucznych, które obejmuje zmieniona pozycja B3010 w załączniku IX do konwencji, będą nadal przedmiotem handlu między państwami w ramach konwencji na obecnych warunkach, co obecnie.

(6) Unia powinna poprzeć cele zaproponowanych zmian załączników do konwencji, ponieważ przyczynią się one do: poprawy kontroli wywozu odpadów tworzyw sztucznych; zapobiegania wywozowi odpadów tworzyw sztucznych do państw nieposiadających odpowiedniej infrastruktury do skutecznego zbierania i bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami; wspierania bezpiecznego dla środowiska gospodarowania odpadami tworzyw sztucznych; ograniczania ryzyka przedostania się odpadów tworzyw sztucznych do środowiska; oraz zapobiegania globalnemu problemowi środowiskowemu, jakim są odpady morskie. Unia powinna jednak przedłożyć i poprzeć zaproponowane zmiany do zaproponowanych przez Norwegię zmian załączników do konwencji, aby wyjaśnić zakres tych zmian oraz poprawić brzmienie tekstu, a także określić odpowiedni termin rozpoczęcia stosowania tych poprawek, późniejszy niż przewidziano w art. 18 konwencji, a tym samym ułatwić ich wdrażanie i egzekwowanie.

(7) Należy utrzymać obecną sytuację w zakresie przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG, i w związku z tym nie stosować systemu kontroli wynikającego z dodania pozycji w załączniku II do konwencji w odniesieniu do takiego przemieszczania. W tym celu Unia powinna, w razie potrzeby, wykorzystać procedury określone w decyzji OECD i procedury zawarcia dwustronnych, wielostronnych lub regionalnych umów lub uzgodnień dotyczących transgranicznego przemieszczania odpadów niebezpiecznych lub innych odpadów ze stronami oraz państwami, które nie są stronami konwencji, zgodnie z konwencją w celu zapewnienia, by w wyniku przyjęcia poprawki do załącznika II do konwencji lub zmiany pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji, nie została wprowadzona dodatkowa kontrola dotycząca przemieszczania odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne, w tym niektórych mieszanin odpadów tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne na terytorium Unii i EOG.

(8) Należy określić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do poprawek do załączników II, VIII i IX do konwencji, ponieważ poprawki te będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść przepisów Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowiskiem, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii podczas czternastego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwanej dalej "konwencją"), jest poparcie przyjęcia poprawek do załączników II, VIII i IX do Konwencji w celu dodania oraz zmiany pozycji dotyczących odpadów tworzyw sztucznych, z uwzględnieniem następujących kwestii:
a)
Unia popiera poprawki zaproponowane przez Norwegię dotyczące dodania nowej pozycji dotyczącej odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne (które mają podlegać systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji) w załączniku II do konwencji, pod warunkiem że zostanie wyjaśnione, że pozycja ta obejmuje również mieszaniny odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne oraz że ta pozycja zostanie wyraźnie zdefiniowana między innymi poprzez jasne sformułowanie pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji w celu ułatwienia wdrożenia i egzekwowania zobowiązań stron w związku z dodaniem tej nowej pozycji dotyczącej odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne w załączniku II do konwencji;
b)
Unia popiera poprawki zaproponowane przez Norwegię dotyczące dodania nowej pozycji dotyczącej niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych (które mają podlegać systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji) w załączniku VIII do konwencji, pod warunkiem że zostanie wyjaśnione, że pozycja ta obejmuje również mieszaniny niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych;
c)
Unia popiera wniosek Norwegii o zmianę pozycji B3010 w odniesieniu do odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne (które nie mają podlegać systemowi kontroli przewidzianemu w konwencji, chyba że takie odpady zawierają materiał należący do kategorii wyszczególnionej w załączniku I do konwencji w zakresie, w jakim przejawia on właściwości odpadów niebezpiecznych określone w załączniku III do konwencji) w załączniku IX do konwencji, pod warunkiem że wniosek ten zostanie zmieniony w celu:
(i)
doprecyzowania zakresu, tak aby pozycja ta uwzględniała wyłącznie materiały z tworzyw sztucznych, które nie są mieszaninami, przeznaczone do recyklingu lub do ponownego użycia, w miarę możliwości z ograniczeniem do operacji oznaczonych kodem R3 zgodnie z załącznikiem IV do konwencji;
(ii)
poprawienia brzmienia tekstu i uproszczenia definicji pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji, w celu ułatwienia wdrożenia i egzekwowania zobowiązań stron w związku ze zmianą tej pozycji, w szczególności z uwagi na fakt, że pozycja ta jest powiązana z proponowaną pozycją dotyczącą innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych w załączniku II do konwencji;
d)
Unia proponuje i wspiera określenie odpowiedniej daty rozpoczęcia stosowania poprawek, późniejszej niż data przewidziana w art. 18 konwencji.
2. 
W przypadku gdy na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji dodatkowo do nowej pozycji dotyczącej innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych w załączniku II lub przyjęta zostanie zmiana pozycji B3010 w załączniku IX do konwencji lub w przypadku gdy oba te wnioski zostaną przyjęte, Unia podejmie, w razie potrzeby, działania wymagane na mocy decyzji OECD i art. 11 konwencji w celu zapewnienia, by nie miało to wpływu na obecne kontrole przemieszczania innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych, w tym niektórych mieszanin innych niż niebezpieczne odpadów tworzyw sztucznych na terytorium Unii i EOG.
Artykuł  2

W zależności od rozwoju sytuacji na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji przedstawiciele Unii w porozumieniu z państwami członkowskimi mogą uzgodnić doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 kwietnia 2019 r.
W imieniu Rady
P. DAEA
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 93/98/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty, Konwencji o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (Konwencji bazylejskiej) (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.109.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/638 dotycząca stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na czternastym posiedzeniu Konferencji Stron w odniesieniu do niektórych poprawek w załącznikach II, VIII i IX do Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych
Data aktu: 15/04/2019
Data ogłoszenia: 24/04/2019