Rozporządzenie wykonawcze 2019/621 w sprawie informacji technicznych niezbędnych do badania zdatności do ruchu drogowego elementów podlegających badaniu, w sprawie stosowania zalecanych metod badań oraz ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/621
z dnia 17 kwietnia 2019 r.
w sprawie informacji technicznych niezbędnych do badania zdatności do ruchu drogowego elementów podlegających badaniu, w sprawie stosowania zalecanych metod badań oraz ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2014/45/UE, w celu ułatwienia prowadzenia okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep, Komisja powinna przyjąć akty wykonawcze określające zestaw informacji technicznych niezbędnych dla badanych elementów oraz dotyczące stosowania zalecanych metod badań.

(2) W załączniku I do dyrektywy 2014/45/UE określono elementy podlegające badaniu jako minimum, minimalne normy, które należy stosować, oraz zalecane metody badań.

(3) W celu ułatwienia okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep Komisja powinna również przyjąć szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych.

(4) Państwa członkowskie mogą wyłączyć z badania zdatności do ruchu drogowego pojazdy dwu- lub trójkołowe kategorii L3e, L4e, L5e i L7e z silnikiem o pojemności powyżej 125 cm3 - jeżeli wprowadzono skuteczne alternatywne środki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednak w celu ułatwienia wprowadzenia i harmonizacji badania zdatności do ruchu drogowego tych pojazdów, należy również określić zestaw informacji stanowiących wytyczne.

(5) Obowiązki i wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny wpływać na obowiązki i wymogi określone w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2007 2  oraz (WE) nr 595/2009 3 .

(6) Producentom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na wdrożenie rozwiązań internetowych niezbędnych do udostępnienia informacji technicznych stacjom kontroli pojazdów i odpowiednim właściwym organom.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są przyjmowane zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2014/45/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia, w odniesieniu do okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep:
a)
zestaw informacji technicznych dotyczących układu hamulcowego, kierowniczego, widoczności, świateł, świateł odblaskowych, elementów układu elektrycznego, osi, kół, opon, zawieszenia, podwozia, elementów przymocowanych do podwozia, innych elementów i uciążliwości, niezbędnych do badania zdatności do ruchu drogowego elementów podlegających badaniu, oraz wykorzystania zalecanych metod badania, zgodnie z załącznikiem I pkt 3 do dyrektywy 2014/45/UE; oraz
b)
szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych.
Artykuł  2

Zakres

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pojazdów podlegających badaniom zdatności do ruchu drogowego zgodnie z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2014/45/UE, które zostały po raz pierwszy zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu w państwie członkowskim od dnia 20 maja 2018 r.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"producent" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, jak określono w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 4  i (UE) nr 168/2013 5  oraz w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 ;
2)
"przedstawiciel producenta" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, jak określono w rozporządzeniach (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 oraz w dyrektywie 2007/46/WE;
3)
"nadające się do odczytu maszynowego" oznacza dane, które mogą być bezpośrednio wykorzystane przez komputer;
4)
"informacje dotyczące naprawy i konserwacji" oznaczają informacje określone w rozporządzeniach (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 oraz w dyrektywie 2007/46/WE;
5)
"rejestracja" oznacza administracyjne zezwolenie na wprowadzenie pojazdu do użytku w ruchu drogowym, zgodnie z definicją w art. 2 lit. b) dyrektywy Rady 1999/37/WE 7 .
Artykuł  4

Informacje techniczne dotyczące pojazdu

Informacje techniczne niezbędne do przeprowadzenia badania zdatności do ruchu drogowego określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Procedury dostępu do informacji technicznych dotyczących pojazdu

1. 
Informacje techniczne dotyczące pojazdu określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia udostępnia się stacjom kontroli pojazdów i odpowiednim właściwym organom w sposób niedyskryminacyjny, łatwo dostępny, nieograniczony, terminowy i spójny.
2. 
Informacje techniczne należy udostępnić nie później niż 6 miesięcy po rejestracji lub dopuszczeniu pojazdu do ruchu. Jednakże w przypadku pojazdów, które zostały zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu w okresie od dnia 20 maja 2018 r. do dnia 20 listopada 2019 r., informacje te są udostępniane w dniu 20 maja 2020 r.
3. 
W drodze wyjątku od ust. 2, w przypadkach określonych w art. 5 ust. 4 tiret pierwsze, drugie i piąte dyrektywy 2014/45/UE, producent przekazuje informacje techniczne stacji kontroli pojazdów i odpowiedniemu właściwemu organowi na ich wniosek i bez zwłoki.
4. 
Producent przekazuje stacjom kontroli pojazdów i odpowiednim właściwym organom późniejsze zmiany i uzupełnienia informacji technicznych, o których mowa w ust. 1, w tym samym momencie, w którym udostępniane są zmiany i uzupełnienia informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdu.
5. 
Informacje techniczne są udostępniane w języku lub językach urzędowych państwa członkowskiego stacji kontroli pojazdów lub w jakimkolwiek innym języku uzgodnionym przez właściwy organ danego państwa członkowskiego.
6. 
Producenci wyznaczają punkt kontaktowy odpowiedzialny za udzielanie dostępu do informacji technicznych dotyczących pojazdu. Dane kontaktowe punktu kontaktowego są udostępniane na stronie internetowej producenta. Punktem kontaktowym może być również przedstawiciel producenta.
7. 
W celu zapewnienia, aby stacja kontroli pojazdów występująca z wnioskiem o dostęp do informacji technicznych dotyczących pojazdu była upoważniona zgodnie z art. 12 ust. 1 dyrektywy 2014/45/UE, państwa członkowskie lub ich właściwe organy w stosownych przypadkach udzielają pomocy producentowi.
Artykuł  6

Format danych

1. 
Producent udostępnia informacje techniczne w oparciu o numer identyfikacyjny pojazdu w otwartym i ustrukturyzowanym formacie danych:
a)
właściwym organom, na ich wniosek, jako zbiór plików z danymi nadającymi się do odczytu maszynowego w trybie offline, oraz
b)
stacjom kontroli pojazdów i właściwym organom za pomocą rozwiązania internetowego. Przy korzystaniu z rozwiązań internetowych informacje techniczne, które producent musi dostarczyć w tym samym czasie jako część informacji dotyczących naprawy i konserwacji na stronie internetowej, udostępnia się w tym samym formacie danych. Inne informacje techniczne dotyczące pojazdu udostępnia się w formacie danych, który jest wykorzystywany do przekazywania podobnych informacji.
2. 
Producent może odstąpić od wymogów określonych w ust. 1 w odniesieniu do pojazdów posiadających homologacje indywidualne, krajowe lub dla małych serii, o których mowa w rozporządzeniach (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 oraz w dyrektywie 2007/46/WE, lub jeżeli producent nie musi spełniać wymogów rozporządzeń (WE) nr 715/2007, (UE) nr 167/2013 lub (UE) nr 168/2013. Informacje te są jednak dostarczane w łatwo dostępny i spójny sposób, pozwalając na ich przetworzenie przy rozsądnym nakładzie pracy.
3. 
W przypadku pojazdów posiadających homologacje typu krok po kroku, mieszane lub wielostopniowe, o których mowa w rozporządzeniach (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 oraz w dyrektywie 2007/46/WE, producent odpowiedzialny za określony etap budowy ponosi odpowiedzialność za przekazanie ostatecznemu producentowi informacji technicznych pojazdu odnoszących się do konkretnego układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego na przedmiotowym etapie. Ostateczny producent jest odpowiedzialny za dostarczenie właściwym organom i stacjom kontroli pojazdów informacji technicznych dotyczących gotowego pojazdu.
4. 
Ust. 3 nie ma zastosowania do pojazdów posiadających homologacje indywidualne, krajowe lub dla małych serii, o których mowa w rozporządzeniach (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 oraz w dyrektywie 2007/46/WE.
Artykuł  7

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 20 maja 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1. PRZEPISY OGÓLNE

I. Do celów niniejszego załącznika "instrukcje stosowania elektronicznego interfejsu pojazdu" oznaczają podstawowe informacje diagnostyczne i informacje dotyczące badań montażu, w szczególności:

I.1. Opis umiejscowienia i dostępu do elektronicznego interfejsu pojazdu w danym pojeździe

I.2. Informacje, czy dany układ posiada funkcje umożliwiające kontrolę diagnostyczną (tak/nie) Jeżeli tak:

I.2.1. Specyfikację rodzajów magistrali i protokołów w danym pojeździe

I.2.2. Specyfikację parametrów komunikacyjnych badanego układu/funkcji w danym pojeździe

I.3. Informacje o pierwotnie zainstalowanym układzie w danym pojeździe

II. Informacje techniczne pojazdu dotyczące pojazdów kategorii L i pojazdów nieobjętych zakresem dyrektywy 2014/45/UE należy traktować jako wytyczne.

2. INFORMACJE DOTYCZĄCE BADANIA

Pozycja Metoda Wymagane informacje Kategoria, w odniesieniu do której wymagane są informacje
< 3,5t > 3,5t O L T
1. UKŁAD HAMULCOWY
1.1. Stan techniczny i działanie
1.1.1. Sworzeń pedału hamulcowego/dźwigni ręcznej hamulca roboczego Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku.

1.1.2. Stan pedału hamulcowego/dźwigni ręcznej hamulca i skok elementu uruchamiającego hamulce Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.

Uwaga: Pojazdy ze wspomaganiem układu hamulcowego należy sprawdzać przy wyłączonym silniku.

1.1.3. Pompa podciśnienia lub sprężarka i zbiorniki Kontrola wzrokowa elementów pod ciśnieniem roboczym. Należy zmierzyć czas do uzyskania bezpiecznego ciśnienia lub podciśnienia roboczego oraz sprawdzić działanie wskaźnika ostrzegawczego, zabezpieczającego zaworu wieloobwodowego i zaworu spustowego. Ciśnienie/maksymalne wyłączeniowe - minimalne włączeniowe [w barach]

Zob. UN R13 5.1.4.5.2

X
Statyczne ciśnienie zamknięcia zabezpieczającego zaworu wieloobwodowego [w barach]

Zob. UN R13 5.1.4.5.2

X X
1.1.4. Manometr lub wskaźnik ostrzegawczy niskiego ciśnienia Kontrola działania
1.1.5. Zawór sterujący hamulca postojowego Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
1.1.6. Urządzenie uruchamiające hamulec postojowy, dźwignia sterująca, zapadka hamulca postojowego, elektroniczny hamulec postojowy Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego. Ogólny opis elektronicznego hamulca postojowego X X X
1.1.7. Zawory hamulcowe (nożne, obciążeniowe, regulujące) Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego.
1.1.8. Połączenie z hamulcami przyczepy (elektryczne i pneumatyczne) Należy rozłączyć i ponownie połączyć wszystkie połączenia układu hamulcowego pomiędzy pojazdem ciągnącym a przyczepą.
1.1.9. Zbiornik sprężonego powietrza Kontrola wzrokowa
1.1.10. Urządzenia wspomagające układ hamulcowy, pompa hamulcowa (układy hydrauliczne) Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości.
1.1.11. Sztywne przewody hamulcowe Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości.
1.1.12. Elastyczne przewody hamulcowe Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości.
1.1.13. Okładziny i klocki hamulcowe Kontrola wzrokowa Metoda oceny zużycia i zużycie graniczne Zob. UN R13 5.2.1.11.2 i 5.2.2.8.2. X X X X
1.1.14. Bębny hamulcowe, tarcze hamulcowe Kontrola wzrokowa Metoda oceny zużycia i zużycia granicznego Zob. UN R13 5.2.1.11.2 i 5.2.2.8.2. X X X
1.1.15. Linki hamulcowe, drążki, mechanizm dźwigni, połączenia Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości.
1.1.16. Urządzenia uruchamiające hamulce (w tym hamulce sprężynowe lub cylindry hydrauliczne) Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości. Typ siłownika hamulcowego roboczy/postojowy Skok maksymalny [mm] Długość dźwigni [mm] Zob. UN R13 5.1.4.5.2 X X
1.1.17. Korektor siły hamowania Kontrola wzrokowa elementów podczas pracy układu hamulcowego, w miarę możliwości. Ciśnienie wejściowe [w barach] X X
Ciśnienie wyjściowe dla x% maksymalnego nacisku osi [w barach]

UN R 13 załącznik 10 7.4 + wykres 5

X X
1.1.18. Korektory i wskaźniki luzu Kontrola wzrokowa Skok maksymalny [mm] Zob. UN R13 5.1.4.5.2 X X
zasada działania [automatyczny/ręczny dostosowany] X X
1.1.19. Układ hamowania długotrwałego (o ile jest wymagany lub zamontowany) Kontrola wzrokowa
1.1.20. Automatyczne działanie hamulców przyczepy Należy rozłączyć połączenie hamulcowe między pojazdem ciągnącym a przyczepą.
1.1.21. Kompletny układ hamulcowy Kontrola wzrokowa
1.1.22. Połączenia testowe (o ile są wymagane lub zamontowane) Kontrola wzrokowa Umiejscowienie i identyfikacja połączeń testowych Zob. UN R 13 5.1.4.2 X X
Umiejscowienie i identyfikacja połączeń testowych Zob. 2015/68 załącznik I. 2.1.8.1 X
1.1.23. Hamulec najazdowy Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
1.2. Sprawność i skuteczność hamulca roboczego
1.2.1. Sprawność W trakcie badania na urządzeniu do kontroli działania hamulców lub, jeżeli jest to niemożliwe, w trakcie próby drogowej - stopniowo zwiększać siłę hamowania do osiągnięcia wartości maksymalnej. Szczegółowe wymogi dotyczące badania pojazdu na urządzeniu do kontroli działania hamulców (tryb badania) X X X X X
1.2.2. Skuteczność Badanie wykonać na urządzeniu do kontroli działania hamulców lub, jeżeli jest to niemożliwe z przyczyn technicznych, badanie należy wykonać na drodze z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu w celu ustalenia wskaźnika skuteczności hamowania w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej lub, w przypadku naczep, do sumy dopuszczalnego nacisku osi.

Badanie pojazdów lub przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony należy wykonać zgodnie z normą ISO 21069 lub z użyciem metod równoważnych.

Próbę drogową wykonuje się na płaskim i prostym odcinku drogi przy suchej nawierzchni.

Ciśnienie konstrukcyjne w układzie przy obciążeniu maksymalnym [w barach]

Zob. UN R13 5.1.4.5.2

X X
Referencyjna siła hamowania [kN] przy ciśnieniu wejściowym [w barach] na osi 1 X X
Referencyjna siła hamowania [kN] przy ciśnieniu wejściowym [w barach] na osi 2 X X
Referencyjna siła hamowania [kN] przy ciśnieniu wejściowym [w barach] na osi 3 X X
Referencyjna siła hamowania [kN] przy ciśnieniu wejściowym [w barach] na osi 4

Zob. UN R13 5.1.4.6.2

X X
Ciśnienie obliczeniowe dla każdej osi X X
1.3. Sprawność i skuteczność pomocniczego (awaryjnego) układu hamulcowego (jeżeli występuje jako oddzielny układ)
1.3.1. Sprawność Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować metodę określoną w pkt 1.2.1. Ogólny opis układu wraz z obwodami (jasna definicja hamulca pomocniczego) X X X
1.3.2. Skuteczność Jeżeli hamulec pomocniczy i hamulec roboczy stanowią oddzielne układy, należy zastosować metodę określoną w pkt 1.2.2.
1.4. Sprawność i skuteczność postojowego układu hamulcowego
1.4.1. Sprawność Uruchomić hamulec podczas badania na urządzeniu do kontroli działania hamulców. Ogólny opis układu, łącznie z zalecaną procedurą badania, jeżeli badanie dynamiczne (na urządzeniu do kontroli działania hamulców lub badanie drogowe) nie jest możliwe X X X
1.4.2. Skuteczność Badanie wykonać na urządzeniu do kontroli działania hamulców. Jeżeli jest to niemożliwe, podczas próby drogowej z użyciem opóźnieniomierza z funkcją zapisu lub wskazaniem, bądź badanie na zjeździe o znanym stopniu nachylenia.
1.5. Sprawność układu hamowania długotrwałego Kontrola wzrokowa oraz, w miarę możliwości, sprawdzenie, czy układ działa. Ogólny opis X
1.6. Układ przeciwblokujący (ABS) Kontrola wzrokowa i oraz sprawdzenie kontrolki systemu samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X X X
1.7. Elektroniczny układ hamulcowy (EBS) Kontrola wzrokowa i oraz sprawdzenie kontrolki systemu samodiagnostyki lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X X
1.8. Płyn hamulcowy Kontrola wzrokowa
2. UKŁAD KIEROWNICZY
2.1. Stan techniczny
2.1.1. Stan przekładni kierowniczej Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami w górze lub na obrotnicach. Skręcić kierownicę od skrajnego położenia do skrajnego położenia. Kontrola wzrokowa działania przekładni kierowniczej.
2.1.2. Mocowanie osłony przekładni kierowniczej Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować odpowiednio przystosowany wykrywacz luzu na kole. Kontrola wzrokowa mocowania obudowy przekładni do podwozia.
2.1.3. Stan połączeń układu kierowniczego Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi. Kontrola wzrokowa elementów układu kierowniczego pod względem zużycia, pęknięć i pewności mocowania.
2.1.4. Działanie połączeń układu kierowniczego Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku z kołami na podłożu, skręcić kierownicę w prawo i w lewo lub zastosować urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi. Kontrola wzrokowa elementów układu kierowniczego pod względem zużycia, pęknięć i pewności mocowania.
2.1.5. Wspomaganie układu kierowniczego Sprawdzić ewentualne wycieki z układu kierowniczego i poziom płynu w zbiorniku hydraulicznego układu wspomagania (jeżeli poziom płynu jest widoczny). Postawić pojazd na kołach, włączyć silnik i sprawdzić, czy wspomaganie układu kierowniczego działa.
2.2. Kierownica i kolumna kierownicza
2.2.1. Stan kierownicy Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem opierającym się na podłożu, ciągnąć i pchać koło kierownicze w kierunku poosiowym; pchać koło kierownicze/kierownicę w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca. Kontrola wzrokowa luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych.
2.2.2. Kolumna kierownicy/jarzma i widelce oraz tłumiki drgań układu kierowniczego Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem opierającym się na podłożu, ciągnąć i pchać koło kierownicze w kierunku poosiowym; pchać koło kierownicze/kierownicę w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca. Kontrola wzrokowa luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych. Zamontowany tłumik drgań układu kierowniczego (TAK/NIE) X
2.3. Luz sumaryczny na kole kierownicy Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, oparty pełnym ciężarem na kołach jezdnych, włączyć, w miarę możliwości, silnik w pojazdach ze wspomaganiem układu kierowniczego i ustawić koła do jazdy na wprost, delikatnie skręcić kierownicę w lewo i w prawo do poruszenia kół jezdnych. Kontrola wzrokowa luzu.
2.4. Ustawienie kół (X)2 Sprawdzić ustawienie kół kierowanych za pomocą odpowiednich przyrządów.
2.5. Obrotnica osi kierowanej przyczepy Kontrola wzrokowa lub sprawdzenie za pomocą odpowiednio przystosowanego urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami.
2.6. Elektroniczne

wspomaganie układu kierowniczego (EPS)

Kontrola wzrokowa i sprawdzenie zgodności między skrętem koła kierownicy a skrętem kół przy włączaniu i wyłączaniu silnika lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X
3. WIDOCZNOŚĆ
3.1. Pole widzenia Kontrola wzrokowa z siedzenia kierowcy.
3.2. Stan szyb Kontrola wzrokowa
3.3. Lusterka wsteczne lub inne urządzenia o funkcji widzenia pośredniego Kontrola wzrokowa
3.4. Wycieraczki szyby przedniej Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
3.5. Spryskiwacze szyby przedniej Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
3.6. Instalacja odmgławiająca (X)2 Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4. ŚWIATŁA, ŚWIATŁA ODBLASKOWE I WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
4.1. Światła drogowe i mijania
4.1.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania. Kategoria źródła światła [..,...] X X X X
4.1.2. Ustawienie Sprawdzić ustawienie poziome strumienia świetlnego każdego reflektora światła mijania za pomocą urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł lub ekranu lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Ustawienie świateł mijania [w procentach] dla odchylenia pionowego i kierunku. X X X
Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
W celu określenia ustawienia poziomego strumienia świetlnego za pomocą informacji elektronicznego interfejsu pojazdu dotyczących uruchomienia ruchu wiązki światła reflektora, aby umożliwić ocenę ustawienia X X X
4.1.3. Przełączniki Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
4.1.4. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.1.5. Urządzenia do regulacji ustawienia świateł (jeżeli są obowiązkowe) Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Tryb pracy (ręczny/automatyczny) X X X
Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
4.1.6. Urządzenie do oczyszczania świateł drogowych/mijania (jeżeli jest obowiązkowe) Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, jeżeli istnieje taka możliwość. Urządzenie obowiązkowe [T/N] X X
4.2. Przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe boczne i tylne oraz światła do jazdy dziennej
4.2.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania. Montaż świateł do jazdy dziennej [T/N] X X X
4.2.2. Przełączniki Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.2.3. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.3. Światła stopu
4.3.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.3.2. Przełączniki Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu. Montaż awaryjnego sygnału stopu [T/N] X X X
Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
4.3.3. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.4. Światła kierunkowskazu i światła awaryjne
4.4.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.4.2. Przełączniki Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.4.3. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.4.4. Częstotliwość błysków kierunkowskazów Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.5. Przednie i tylne światła przeciwmgłowe
4.5.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.5.2. Ustawienie (X)2 Kontrola poprzez włączenie i sprawdzenie za pomocą urządzenia do sprawdzania ustawienia świateł.
4.5.3. Przełączniki Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.5.4. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.6. Światła cofania
4.6.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.6.2. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.6.3. Przełączniki Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.7. Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej
4.7.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.7.2. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.8. Światła odblaskowe, oznakowanie odblaskowe i tylne tablice odblaskowe
4.8.1. Warunek Kontrola wzrokowa
4.8.2. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa
4.9. Wymagane wskaźniki kontrolne urządzeń oświetlenia
4.9.1. Stan i działanie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.9.2. Zgodność z wymogami1. Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.10. Połączenia elektryczne między pojazdem ciągnącym a przyczepą lub naczepą Kontrola wzrokowa: w miarę możliwości należy sprawdzić ciągłość elektryczną instalacji.
4.11. Przewody elektryczne Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku, obejmująca także komorę silnikową (jeśli ma to zastosowanie). Identyfikacja przewodów/kabli (np. kolor, osłona, przekrój poprzeczny, rozmiar), monitorowanie izolacji (wysokie napięcie) X X X
Umiejscowienie wszelkich przewodów wysokiego napięcia X X X
4.12. Dodatkowe światła i światła odblaskowe (X)2 Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
4.13. Akumulator(-y) Kontrola wzrokowa Umiejscowienie akumulatora(-ów) X X X X
Liczba akumulatorów X X X X
Specjalne ustalenia dotyczące akumulatorów wysokonapięciowych X X X
Informacje dotyczące wymiany akumulatora w danym pojeździe (VIN) [T/N] X X X
Informacje dotyczące bezpiecznika akumulatora w danym pojeździe (VIN) [T/N] X X X
Informacje dotyczące wentylacji akumulatora w danym pojeździe (VIN) [T/N] X X X
Informacje dotyczące zasady działania danego pojazdu (VIN) X X X
5. OSIE, KOŁA, OPONY I ZAWIESZENIE
5.1. Osie
5.1.1. Osie Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Ogólny opis, liczba osi X X X X X
5.1.2. Zwrotnice Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Do każdego koła przyłożyć siłę w kierunku poziomym lub pionowym i obserwować ruch między belką osi a zwrotnicą.
5.1.3. Łożyska kół Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Rozkołysać koło lub przyłożyć siłę boczną do każdego koła i obserwować ruch koła do góry w stosunku do zwrotnicy.
5.2. Koła i opony
5.2.1. Piasta koła Kontrola wzrokowa
5.2.2. Koła Kontrola wzrokowa obu stron każdego koła pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Rozmiar/wymiary/odsadzenie koła X X X X X
5.2.3. Opony Kontrola wzrokowa całej opony poprzez obrót uniesionego koła pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku bądź poprzez przemieszczanie pojazdu do przodu i do tyłu na kanale przeglądowym. Rozmiar opony,

indeks nośności,

indeks prędkości

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

System monitorowania ciśnienia w oponach [N/T]: bezpośredni/pośredni X X X X X
5.3. Zawieszenie
5.3.1. Resory sprężynowe i stabilizatory Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
5.3.2. Amortyzatory Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku bądź przy użyciu specjalnych urządzeń, o ile są dostępne.
5.3.2.1. Badanie skuteczności tłumienia (X)2 Użycie specjalnych urządzeń i porównanie różnicy między prawą a lewą stroną
5.3.3. Drążki skrętne, drążki reakcyjne, wahacze Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
5.3.4. Sworznie wahaczy Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku. Stosowanie urządzenia do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest dozwolone, a zalecane w przypadku pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
5.3.5. Zawieszenie pneumatyczne Kontrola wzrokowa
6. PODWOZIE I ELEMENTY PRZYMOCOWANE DO PODWOZIA
6.1. Podwozie lub rama i elementy do nich przymocowane
6.1.1. Stan ogólny Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku.
6.1.2. Rury wydechowe i tłumiki Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku.
6.1.3. Zbiornik paliwa i przewody paliwowe (w tym zbiorniki i przewody paliwowe do celów grzewczych) Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku; w przypadku układów zasilania gazem LPG/CNG/LNG należy zastosować elektroniczny detektor gazu. Ogólny opis i umiejscowienie, w tym osłony X X X X
6.1.4. Zderzaki, zabezpieczenia boczne i urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu Kontrola wzrokowa Osłony boczne i urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu wyłączone z zakresu rozporządzenia (T/N) X X
6.1.5. Zamocowanie koła zapasowego (jeżeli występuje) Kontrola wzrokowa
6.1.6. Urządzenia sprzęgające i przeznaczone do ciągnięcia Kontrola wzrokowa pod kątem zużycia i prawidłowego działania, ze szczególnym uwzględnieniem zamontowanych urządzeń zabezpieczających i działania wskaźników pomiarowych.
6.1.7. Przeniesienie napędu Kontrola wzrokowa
6.1.8. Mocowanie silnika Kontrola wzrokowa bez konieczności stosowania kanału przeglądowego lub podnośnika.
6.1.9. Praca silnika (X)2 Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Właściwa konfiguracja jednostki sterującej silnika X X X X
Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X X
Instrukcje dotyczące odczytu numeru kalibracji X X X X
Informacje o ważnych numerach kalibracji X X X X
Numer identyfikacyjny oprogramowania, w tym sumy kontrolne lub podobne dane dotyczące weryfikacji integralności. X X X X
6.2. Kabina i nadwozie
6.2.1. Warunek Kontrola wzrokowa
6.2.2. Mocowanie Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku.
6.2.3. Drzwi i zamki Kontrola wzrokowa
6.2.4. Podłoga Kontrola wzrokowa pojazdu na kanale przeglądowym lub na podnośniku.
6.2.5. Siedzenie kierowcy Kontrola wzrokowa
6.2.6. Pozostałe siedzenia Kontrola wzrokowa Maksymalna liczba siedzeń ogółem (z wyłączeniem siedzenia kierowcy) X X
Liczba siedzeń skierowanych tyłem do kierunku jazdy X X
6.2.7. Wskaźniki i przyrządy kierowcy Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
6.2.8. Stopnie kabiny Kontrola wzrokowa
6.2.9. Inne wyposażenie wewnętrzne i zewnętrzne Kontrola wzrokowa
6.2.10. Błotniki, fartuchy przeciwbłotne Kontrola wzrokowa
6.2.11. Podpórka Kontrola wzrokowa
6.2.12. Uchwyty i podnóżki Kontrola wzrokowa
7. INNE WYPOSAŻENIE
7.1. Pasy bezpieczeństwa, zapięcia pasów i inne urządzenia przytrzymujące (dotyczy kategorii L: L6/L7)
7.1.1. Pewność mocowania pasów i zapięć Kontrola wzrokowa Liczba i umiejscowienie punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa X X X X
7.1.2. Stan pasów i zapięć Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania. Kategoria pasa bezpieczeństwa dla każdej pozycji siedzącej X X X X
7.1.3. Ogranicznik naprężenia pasów bezpieczeństwa Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
7.1.4. Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
7.1.5. Poduszki powietrzne Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Liczba i umiejscowienie poduszek powietrznych X X X
Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
7.1.6. System poduszki powietrznej SRS Kontrola wzrokowa wskaźnika awarii układu lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
7.2. Gaśnica (X)2 Kontrola wzrokowa
7.3. Zamki i urządzenia przeciwwłamaniowe Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
7.4. Trójkąt ostrzegawczy (jeżeli wymagany) (X)2 Kontrola wzrokowa
7.5. Apteczka pierwszej pomocy (jeżeli wymagana) (X)2 Kontrola wzrokowa
7.6. Kliny (podpórki) zabezpieczające koła (jeżeli wymagane) (X)2 Kontrola wzrokowa
7.7. Dźwiękowe urządzenie ostrzegawcze Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
7.8. Prędkościomierz Kontrola wzrokowa lub sprawdzenie działania w czasie jazdy bądź za pomocą przyrządów elektronicznych. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X
7.9. Tachograf (jeżeli jest zamontowany/wymagany) Kontrola wzrokowa Umiejscowienie czujników X
Umiejscowienie plomb X X
7.10. Ogranicznik prędkości (jeżeli jest zamontowany/wymagany) Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania urządzenia, jeżeli dostępny jest odpowiedni sprzęt.
7.11. Drogomierz, jeżeli występuje

(X)2

Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X X
7.12. Elektroniczna kontrola stateczności (ESC), jeżeli jest zamontowana/wymagana Kontrola wzrokowa lub przy użyciu elektronicznego interfejsu. Instrukcje użytkowania elektronicznego interfejsu pojazdu X X
8. UCIĄŻLIWOŚĆ
8.1. Hałas
8.1.1. Układ tłumienia hałasu Ocena subiektywna (jeżeli w ocenie funkcjonariusza służb kontrolnych hałas jest na granicy dopuszczalności, można wykonać statyczny pomiar hałasu za pomocą miernika poziomu hałasu). Poziom dźwięku pojazdu nieruchomego: [dB(A) przy 1/min] X X X X
8.2. Emisja spalin
8.2.1. Emisja spalin z silników z zapłonem iskrowym
8.2.1.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin Kontrola wzrokowa Ogólny opis układu sterowania emisją. Zainstalowany filtr cząstek stałych [T/N] X X
8.2.1.2. Emisje gazowe - w odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V (1):

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie z wymogami1 lub odczyt zapisów systemu OBD. Badanie emisji z rury wydechowej jest domyślą metodą stosowaną przy ocenie emisji spalin. W oparciu o ocenę równoważności oraz z uwzględnieniem odnośnych przepisów dotyczących homologacji typu państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie odczytów zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz zgodnie z innymi wymogami.

- w odniesieniu do pojazdów od klas emisji Euro 6 i Euro VI (2):

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie z wymogami1 lub odczyt zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami1.

Pomiary nie mają zastosowania do silników dwusuwowych.

Poziom emisji gazowych, jeżeli podany przez producenta X X X
Informacje dotyczące danego pojazdu (VIN) lub kodu silnika X X X
W odniesieniu do badania emisji z rury wydechowej Wymogi w zakresie kondycjonowania wstępnego silnika, takie jak minimalna temperatura oleju/wody [°C] oraz procedury doprowadzenia silnika do trybu badania typu II X X X
Wyniki badania emisji typu II X X X
CO [%] - silnik na biegu jałowym X X X
CO [%] - wysokie obroty biegu jałowego X X X
Lambda [] X X X
W odniesieniu do stosowania OBD Połączenie i protokół komunikacyjny (norma, napięcie zasilania, umiejscowienie) X X
Wykaz DTC (klasa A, B1 i B2 obecnie wyłącznie dla pojazdów ciężkich) X X
8.2.2. Emisja spalin z silników o zapłonie samoczynnym
8.2.2.1. Urządzenia kontrolne emisji spalin Kontrola wzrokowa Ogólny opis układu sterowania emisją. Np.

Układ deNOx [T/N]

Zainstalowany filtr cząstek stałych [T/N]

X X
Umiejscowienie układu EGR

Informacje dotyczące danego pojazdu (VIN) lub kodu silnika

X

X

X

X

8.2.2.2. Zadymienie spalin

Pojazdy zarejestrowane lub

- w odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V (3): Informacje dotyczące typu silnika danego pojazdu (VIN) X X X
dopuszczone do ruchu po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1980 r. są zwolnione z tego wymogu. zadymienie spalin mierzy się podczas swobodnego przyspieszania (bez obciążenia, od obrotów biegu jałowego do prędkości maksymalnej) z dźwignią zmiany biegów w położeniu neutralnym i z włączonym sprzęgłem lub przez odczyt zapisów systemu OBD. Badanie emisji z rury wydechowej jest domyślą metodą stosowaną przy ocenie emisji spalin. W oparciu o ocenę równoważności państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz zgodnie z innymi wymogami.

- w odniesieniu do pojazdów od klas emisji Euro 6 i Euro VI (4):

zadymienie spalin mierzy się podczas swobodnego przyspieszania (bez obciążenia, od obrotów biegu jałowego do prędkości maksymalnej) z dźwignią zmiany biegów w położeniu neutralnym i z włączonym sprzęgłem lub przez odczyt zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz zgodnie z innymi wymogami1.

Wstępne przygotowanie pojazdu:

1. Pojazdy można badać bez wstępnego przygotowywania, chociaż ze względów bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy silnik jest rozgrzany i w zadowalającym stanie technicznym.

W odniesieniu do badania emisji z rury wydechowej Wymogi w zakresie kondycjonowania wstępnego silnika, takie jak minimalna temperatura oleju/wody [°C] oraz procedury doprowadzenia silnika do trybu badania typu II X X X
wartość k zarejestrowana na tabliczce producenta umieszczonej w pojeździe (wynik badania emisji typu II) X X X
Graniczna prędkość obrotowa silnika w badaniach typu II
Ogranicznik prędkości obrotowej silnika dla przyspieszenia bez obciążenia [T/N] X X X
Opis dezaktywacji ogranicznika prędkości obrotowej silnika w celu przeprowadzenia badania przy swobodnym przyspieszeniu; X X X
2. Wymogi dotyczące przygotowania wstępnego:

(i) silnik musi być w pełni rozgrzany; na przykład temperatura oleju silnika mierzona za pomocą sondy umieszczonej w rurce wskaźnika poziomu oleju powinna wynosić co najmniej 80 °C lub jeśli jest niższa, odpowiadać normalnej pracy silnika, lub temperatura bloku silnika określana za pomocą pomiaru poziomu promieniowania podczerwonego powinna odpowiadać co najmniej temperaturze równoważnej. Jeśli, ze względu na budowę silnika, pomiar ten jest niewykonalny, to temperaturę odpowiadającą normalnej pracy silnika można określić innymi sposobami, na przykład na podstawie włączeń wentylatora silnika;

W odniesieniu do stosowania OBD Dozwolone kody DTC w diagnostyce OBD {kody dla grupy NOx 3000 dla LDV} X X X
Połączenie i protokół komunikacyjny (norma, napięcie zasilania, umiejscowienie) X X X
Wykaz DTC (klasa A, B1 i B2 obecnie wyłącznie dla pojazdów ciężkich) X X X
(ii) układ wydechowy należy przedmuchać poprzez co najmniej trzykrotne zwiększenie obrotów silnika lub za pomocą innej równoważnej metody.
Procedura badania:
1. Przed rozpoczęciem cyklu swobodnego przyspieszania obrotów silnik i ewentualna turbosprężarka powinny pracować na obrotach biegu jałowego. W przypadku silników wysokoprężnych o dużej mocy oznacza to odczekanie co najmniej 10 sekund po zwolnieniu pedału przyspieszenia.
2. W celu rozpoczęcia każdego cyklu swobodnego przyspieszenia obrotów należy nacisnąć pedał przyspieszenia do oporu, szybko i płynnie (w czasie krótszym od jednej sekundy), lecz nie gwałtownie, tak aby uzyskać maksymalną dawkę paliwa, jaką może podać pompa wtryskowa.
3. Podczas każdego cyklu swobodnego przyspieszenia obrotów pedał przyspieszenia należy zwolnić po osiągnięciu przez silnik maksymalnej prędkości obrotowej lub, w przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, prędkości podanej przez producenta, lub, jeśli nie została podana, dwóch trzecich prędkości maksymalnej. Można to sprawdzić np. poprzez odczyt prędkości obrotowej silnika lub pozostawienie wystarczającej ilości czasu od początku naciśnięcia pedału przyspieszenia do jego zwolnienia, co w przypadku pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 wynosi co najmniej dwie sekundy.
4. Pojazdy uznaje się za niespełniające wymogów tylko wtedy, jeżeli średnie arytmetyczne z co najmniej trzech ostatnich cykli swobodnego przyspieszenia obrotów przekraczają wartość dopuszczalną. Można to obliczyć poprzez pominięcie każdego pomiaru, który znacząco odbiega od średniej z pomiarów lub od wyniku innego obliczenia statystycznego uwzględniającego rozrzut pomiarów. Państwa członkowskie mogą ograniczyć liczbę cykli badań.
5. Aby uniknąć zbędnych badań, państwa członkowskie mogą zakwestionować pojazdy, dla których zmierzone wartości znacznie przekraczają wartości dopuszczalne po mniej niż trzech cyklach swobodnego przyspieszenia obrotów lub po cyklach przedmuchiwania. Podobnie w celu uniknięcia zbędnych badań państwa członkowskie mogą ocenić pozytywnie pojazdy, dla których zmierzone wartości są znacznie niższe od wartości dopuszczalnych po mniej niż trzech cyklach swobodnego przyspieszenia obrotów lub po cyklach przedmuchiwania.
8.3. Tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych
Zakłócenia radiowe (X)2
8.4. Inne pozycje związane z ochroną środowiska
8.4.1. Wycieki płynu
9. BADANIA DODATKOWE DOTYCZĄCE POJAZDÓW KATEGORII M2 I M3 DO PRZEWOZU OSÓB
9.1. Drzwi
9.1.1. Drzwi wejściowe i wyjściowe Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
9.1.2. Wyjścia awaryjne Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania (w stosownych przypadkach).
9.2. Odmgławianie i odmrażanie szyb (X)2 Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
9.3. Wentylacja i ogrzewanie (X)2 Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
9.4. Siedzenia
9.4.1. Siedzenia pasażerów (w tym siedzenia dla personelu pomocniczego) Kontrola wzrokowa
9.4.2. Siedzenie kierowcy (dodatkowe wymogi) Kontrola wzrokowa
9.5. Oświetlenie wewnętrzne i urządzenia do wyświetlana celu podróży (X)2 Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
9.6. Przejścia, miejsca dla pasażerów stojących Kontrola wzrokowa
9.7. Schody i stopnie Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania (w stosownych przypadkach).
9.8. System komunikacji z pasażerami (X)2 Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania.
9.9. Tablice informacyjne (X)2 Kontrola wzrokowa
9.10. Wymogi dotyczące przewozu dzieci. (X)2
9.10.1. Drzwi Kontrola wzrokowa
9.10.2. Wyposażenie sygnalizacyjne i specjalne Kontrola wzrokowa
9.11. Wymogi dotyczące przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się (X)2.
9.11.1. Drzwi, rampy i podnośniki Kontrola wzrokowa i kontrola działania.
9.11.2. Urządzenia przytrzymujące dla wózków inwalidzkich Kontrola wzrokowa i sprawdzenie działania, w stosownych przypadkach.
9.11.3. Wyposażenie sygnalizacyjne i specjalne Kontrola wzrokowa
9.12. Inne wyposażenie specjalne (X)2
9.12.1. Instalacje do przygotowywania posiłków Kontrola wzrokowa
9.12.2. Instalacja sanitarna Kontrola wzrokowa
9.12.3. Inne urządzenia (np. systemy audiowizualne) Kontrola wzrokowa
(1) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z dyrektywą 70/220/EWG, załącznikiem I tabela 1 (Euro 5) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007, dyrektywą 88/77/EWG i dyrektywą 2005/55/WE.

(2) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z załącznikiem I tabela 2 (Euro 6) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 (Euro VI).

(3) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z dyrektywą 70/220/EWG, załącznikiem I tabela 1 (Euro 5) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007, dyrektywą 88/77/EWG i dyrektywą 2005/55/WE.

(4) Pojazdy, które otrzymały homologację typu zgodnie z załącznikiem I tabela 2 (Euro 6) do rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 (Euro VI)

UWAGI:

1 "Wymogi" są określane w homologacji typu w dniu zatwierdzenia, pierwszej rejestracji lub pierwszego dopuszczenia do ruchu, a także zgodnie z obowiązkami w zakresie modernizacji lub przepisami krajowymi w kraju rejestracji pojazdu. Te kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy sprawdzono zgodność z wymogami.

2 (X) oznacza pozycje, które dotyczą stanu technicznego pojazdu i jego zdatności do ruchu drogowego, ale ich kontrola nie jest niezbędna w ramach badania zdatności do ruchu.

1 Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51.
2 Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52).
6 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
7 Dyrektywa Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, s. 57).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.108.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/621 w sprawie informacji technicznych niezbędnych do badania zdatności do ruchu drogowego elementów podlegających badaniu, w sprawie stosowania zalecanych metod badań oraz ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych
Data aktu: 17/04/2019
Data ogłoszenia: 23/04/2019
Data wejścia w życie: 20/05/2020, 13/05/2019