Decyzja wykonawcza 2019/609 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/709/UE w odniesieniu do stosowania badania w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, wysyłania świń przez obszary wymienione w załączniku oraz stosowania przedmiotowej decyzji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/609
z dnia 11 kwietnia 2019 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/709/UE w odniesieniu do stosowania badania w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, wysyłania świń przez obszary wymienione w załączniku oraz stosowania przedmiotowej decyzji

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 2739)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 kwietnia 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/709/UE 4  ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w państwach członkowskich lub na ich obszarach wymienionych w załączniku (zainteresowane państwa członkowskie). W powyższej decyzji wykonawczej przewidziano zakaz wysyłania przesyłek świń domowych i produktów ze świń oraz przesyłek zdziczałych świń i produktów ze zdziczałych świń z obszarów wymienionych w załączniku do tej decyzji. Ustanowiono w niej również inne przepisy mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń, w tym wymogi informacyjne dla państw członkowskich. Środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt ustanowione w decyzji wykonawczej 2014/709/UE mają zastosowanie równolegle do środków ustanowionych w dyrektywie Rady 2002/60/WE 5  i mają na celu zwalczanie rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń, w szczególności na poziomie Unii.

(2) W decyzji wykonawczej 2014/709/UE przewidziano również odstępstwa od zakazu wysyłki żywych świń z niektórych obszarów wymienionych w załączniku do tej decyzji wykonawczej, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków.

(3) Najskuteczniejszym narzędziem umożliwiającym wczesną identyfikację tej choroby jest badanie w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń (tzn. wykrycie genomu wirusa za pomocą łańcuchowej reakcji polimerazy, zgodnie z opisem laboratorium referencyjnego UE ds. afrykańskiego pomoru świń), co potwierdza doświadczenie zgromadzone przez państwa członkowskie w okresie rozwoju tej choroby w Unii oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemio-logical analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 23 marca 2017 r.; w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 8 listopada 2017 r. oraz w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses of African swine fever in the European Union" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w Unii Europejskiej), opublikowanym w dniu 29 listopada 2018 r. 6 . W związku z tym badania laboratoryjne wymagane obecnie w decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy zastąpić badaniem w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 i 8 powyższej decyzji wykonawczej.

(4) O ile niektóre warunki dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji wykonawczej 2014/709/UE są wdrażane i właściwie przestrzegane, wysyłanie żywych świń z obszarów wymienionych w części II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE do obszarów wymienionych w części II lub III tego załącznika w innym państwie członkowskim przez obszary przyległe, które są już wymienione w załączniku i zapewniają terytorialną ciągłość ograniczeń ze względu na afrykański pomór świń, nie stwarza ryzyka dalszej transmisji wirusa, ponieważ świnie są transportowane wyłącznie przez obszary podlegające ograniczeniom. W związku z tym nie należy wymagać zatwierdzania przez właściwe organy państw członkowskich miejsc tranzytu i przeznaczenia tego rodzaju handlu ani spełnienia przez państwo członkowskie pochodzenia pewnych wymogów dotyczących informowania Komisji i pozostałych państw członkowskich. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 ust. 4 decyzji wykonawczej 2014/709/UE.

(5) Wyznaczając okres stosowania środków przewidzianych w decyzji wykonawczej 2014/709/UE, należy uwzględnić epidemiologię afrykańskiego pomoru świń, a także harmonogram określony w rozdziale dotyczącym afrykańskiego pomoru świń w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt, dotyczący odzyskania statusu obszaru wolnego od afrykańskiego pomoru świń. W związku z tym, ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną w Unii i w sąsiadujących państwach trzecich oraz wysiłki konieczne w celu zwalczania tej choroby oraz aby nie nakładać zbędnych ograniczeń w handlu, okres stosowania decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy przedłużyć do dnia 21 kwietnia 2021 r. Data ta jest dostosowana do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 7 , które stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., oraz zapewnia środki ochronne w przypadku chorób zwierząt. Biorąc pod uwagę obecną epidemię afrykańskiego pomoru świń, ważne jest zapewnienie ciągłości środków przeciwko tej chorobie na poziomie Unii.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej 2014/709/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) świnie zostały poddane badaniu w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, przeprowadzonemu - z wynikiem ujemnym - na próbkach pobranych w okresie 7 dni przed datą przemieszczenia zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie zwalczania afrykańskiego pomoru świń, o którym mowa w art. 1 akapit drugi niniejszej decyzji, zaś w ciągu 24 godzin przed przemieszczaniem świń urzędowy lekarz weterynarii przeprowadził badanie kliniczne pod kątem afrykańskiego pomoru świń zgodnie z procedurami kontrolnymi i dotyczącymi pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji Komisji 2003/422/WE * ; lub.";

b)
w pkt 3 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) ppkt (ii) otrzymuje brzmienie:

"(ii) obejmowały badanie kliniczne świń w gospodarstwie zgodnie z procedurami kontrolnymi i dotyczącymi pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji 2003/422/WE;";

(ii)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) które wdrożyło ustanowione przez właściwy organ wymogi bezpieczeństwa biologicznego w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń i zapewnia poddanie co najmniej dwóch pierwszych padłych świń w wieku powyżej 60 dni w każdej jednostce produkcyjnej i w każdym tygodniu badaniu w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, spełniającemu ogólne procedury i kryteria pobierania i transportu próbek określone w rozdziale V załącznika do decyzji 2003/422/WE.";

c)
w pkt 4 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) świnie spełniają wszelkie inne stosowne gwarancje zdrowia zwierząt w oparciu o pozytywne wyniki oceny ryzyka środków przeciwko rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń, wymagane przez właściwy organ państwa członkowskiego miejsca pochodzenia i zatwierdzone przez właściwe organy państw członkowskich miejsc tranzytu i przeznaczenia, przed przemieszczaniem świń; zatwierdzenie przez właściwe organy państw członkowskich miejsc tranzytu i miejsc przeznaczenia nie jest jednak wymagane, jeżeli wszystkie miejsca pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia świń są obszarami wymienionymi w załączniku i mają charakter ciągły, co gwarantuje przemieszczanie świń wyłącznie przez obszary wymienione w załączniku;

b) państwo członkowskie pochodzenia bezzwłocznie informuje Komisję i inne państwa członkowskie o gwarancjach zdrowia zwierząt oraz o zatwierdzeniu przez właściwe organy, o którym mowa w lit. a), oraz zatwierdza wykaz gospodarstw, które spełniają wyżej wymienione gwarancje zdrowia zwierząt; informacje od państwa członkowskiego pochodzenia nie są jednak wymagane, jeżeli wszystkie miejsca pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia świń są obszarami wymienionymi w załączniku i mają charakter ciągły, co gwarantuje przemieszczanie świń wyłącznie przez obszary wymienione w załączniku;";

2)
w art. 8 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) pochodzą z gospodarstwa, które wdraża ustanowione przez właściwy organ wymogi bezpieczeństwa biologicznego w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń i zapewnia poddanie co najmniej dwóch pierwszych padłych świń w wieku powyżej 60 dni w każdej jednostce produkcyjnej i w każdym tygodniu badaniu w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, spełniającemu ogólne procedury i kryteria pobierania i transportu próbek określone w rozdziale V załącznika do decyzji 2003/422/WE;

c) zostały poddane badaniu w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, przeprowadzonemu - z wynikiem ujemnym - na próbkach pobranych w okresie 7 dni przed datą przemieszczenia zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie zwalczania afrykańskiego pomoru świń, o którym mowa w art. 1 akapit drugi niniejszej decyzji, zaś w ciągu 24 godzin przed przemieszczaniem żywych świń urzędowy lekarz weterynarii przeprowadził badanie kliniczne pod kątem afrykańskiego pomoru świń zgodnie z procedurami kontrolnymi i dotyczącymi pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji 2003/422/WE; lub";

b)
lit. d) ppkt (ii) i (iii) otrzymują brzmienie:

"(ii) obejmowały badanie kliniczne świń w gospodarstwie zgodnie z procedurami kontrolnymi i dotyczącymi pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji 2003/422/WE;

(iii) sprawdzały, czy zastosowano środki określone w art. 15 ust. 2 lit. b) tiret drugie oraz tiret od czwartego do siódmego dyrektywy 2002/60/WE.";

3)
w art. 21 datę "31 grudnia 2019 r." zastępuje się datą "21 kwietnia 2021 r.".
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Jyrki KATAINEN
Wiceprzewodniczący
1 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.
2 Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
3 Dz.U. L 18 z 23.1.2003, s. 11.
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/709/UE z dnia 9 października 2014 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich i uchylająca decyzję wykonawczą 2014/178/UE (Dz.U. L 295 z 11.10.2014, s. 63).
5 Dyrektywa Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniająca dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 192 z 20.7.2002, s. 27).
6 Dziennik EFSA 2017;15(3):4732; Dziennik EFSA 2017;15(11):5068; Dziennik EFSA 2018;16(11):5494.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
* Decyzja Komisji 2003/422/WE z dnia 26 maja 2003 r. zatwierdzająca podręcznik diagnostyczny dotyczący afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 143 z 11.6.2003, s. 35).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.104.92

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/609 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/709/UE w odniesieniu do stosowania badania w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, wysyłania świń przez obszary wymienione w załączniku oraz stosowania przedmiotowej decyzji
Data aktu: 11/04/2019
Data ogłoszenia: 15/04/2019
Data wejścia w życie: 15/04/2019