(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 kwietnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/709/UE 4 ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w państwach członkowskich lub na ich obszarach wymienionych w załączniku (zainteresowane państwa członkowskie). W powyższej decyzji wykonawczej przewidziano zakaz wysyłania przesyłek świń domowych i produktów ze świń oraz przesyłek zdziczałych świń i produktów ze zdziczałych świń z obszarów wymienionych w załączniku do tej decyzji. Ustanowiono w niej również inne przepisy mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń, w tym wymogi informacyjne dla państw członkowskich. Środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt ustanowione w decyzji wykonawczej 2014/709/UE mają zastosowanie równolegle do środków ustanowionych w dyrektywie Rady 2002/60/WE 5 i mają na celu zwalczanie rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń, w szczególności na poziomie Unii.
(2) W decyzji wykonawczej 2014/709/UE przewidziano również odstępstwa od zakazu wysyłki żywych świń z niektórych obszarów wymienionych w załączniku do tej decyzji wykonawczej, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków.
(3) Najskuteczniejszym narzędziem umożliwiającym wczesną identyfikację tej choroby jest badanie w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń (tzn. wykrycie genomu wirusa za pomocą łańcuchowej reakcji polimerazy, zgodnie z opisem laboratorium referencyjnego UE ds. afrykańskiego pomoru świń), co potwierdza doświadczenie zgromadzone przez państwa członkowskie w okresie rozwoju tej choroby w Unii oraz Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemio-logical analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 23 marca 2017 r.; w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses on African swine fever in the Baltic countries and Poland" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w krajach bałtyckich i Polsce), opublikowanym w dniu 8 listopada 2017 r. oraz w sprawozdaniu naukowym EFSA "Epidemiological analyses of African swine fever in the European Union" (Analizy epidemiologiczne dotyczące afrykańskiego pomoru świń w Unii Europejskiej), opublikowanym w dniu 29 listopada 2018 r. 6 . W związku z tym badania laboratoryjne wymagane obecnie w decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy zastąpić badaniem w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 i 8 powyższej decyzji wykonawczej.
(4) O ile niektóre warunki dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji wykonawczej 2014/709/UE są wdrażane i właściwie przestrzegane, wysyłanie żywych świń z obszarów wymienionych w części II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE do obszarów wymienionych w części II lub III tego załącznika w innym państwie członkowskim przez obszary przyległe, które są już wymienione w załączniku i zapewniają terytorialną ciągłość ograniczeń ze względu na afrykański pomór świń, nie stwarza ryzyka dalszej transmisji wirusa, ponieważ świnie są transportowane wyłącznie przez obszary podlegające ograniczeniom. W związku z tym nie należy wymagać zatwierdzania przez właściwe organy państw członkowskich miejsc tranzytu i przeznaczenia tego rodzaju handlu ani spełnienia przez państwo członkowskie pochodzenia pewnych wymogów dotyczących informowania Komisji i pozostałych państw członkowskich. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 ust. 4 decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(5) Wyznaczając okres stosowania środków przewidzianych w decyzji wykonawczej 2014/709/UE, należy uwzględnić epidemiologię afrykańskiego pomoru świń, a także harmonogram określony w rozdziale dotyczącym afrykańskiego pomoru świń w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt, dotyczący odzyskania statusu obszaru wolnego od afrykańskiego pomoru świń. W związku z tym, ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną w Unii i w sąsiadujących państwach trzecich oraz wysiłki konieczne w celu zwalczania tej choroby oraz aby nie nakładać zbędnych ograniczeń w handlu, okres stosowania decyzji wykonawczej 2014/709/UE należy przedłużyć do dnia 21 kwietnia 2021 r. Data ta jest dostosowana do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 7 , które stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., oraz zapewnia środki ochronne w przypadku chorób zwierząt. Biorąc pod uwagę obecną epidemię afrykańskiego pomoru świń, ważne jest zapewnienie ciągłości środków przeciwko tej chorobie na poziomie Unii.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jyrki KATAINEN | |
Wiceprzewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.104.92 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/609 zmieniająca decyzję wykonawczą 2014/709/UE w odniesieniu do stosowania badania w kierunku identyfikacji patogenów wywołujących afrykański pomór świń, wysyłania świń przez obszary wymienione w załączniku oraz stosowania przedmiotowej decyzji |
Data aktu: | 11/04/2019 |
Data ogłoszenia: | 15/04/2019 |
Data wejścia w życie: | 15/04/2019 |