uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 1 lit. b),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chlomazonu, fluoksastrobiny, lambda-cyhalotryny, mepikwatu i tiakloprydu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlorantrani-liprolu, fenazachiny i walifenalatu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku cyklaniliprolu, fenpikoksamidu i oleju cebulowego nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W dniu 4 lipca 2009 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) lambda-cyhalotryny w życie zwyczajnym 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego, sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) CXL lambda-cyhalotryny w życie zwyczajnym jest bezpieczny dla konsumentów w Unii 4 i w związku z tym należy go uwzględnić w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(5) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną chlomazon w odniesieniu do kwiatów i liści rumianku i babki zwyczajnej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(6) W przypadku fluoksastrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do czosnku, ziaren rzepaku, siemienia lnianego, nasion maku, nasion gorczycy i nasion lnicznika siewnego. W przypadku mepikwatu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziaren rzepaku, siemienia lnianego, nasion maku, nasion gorczycy, nasion lnicznika
Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatki III i IV. Sesja trzydziesta druga. Rzym, Włochy, 29 czerwca-4 lipca 2009 r. siewnego, ziaren słonecznika, wątroby (ze świń, owiec i kóz), nerki (ze świń), mleka i jaj. W przypadku tiakloprydu wniosek taki złożono w odniesieniu do nasion ogórecznika lekarskiego i do rzodkwi zwyczajnej. W przypadku walifenalatu wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów, oberżyn, sałat, cebuli, szalotki i czosnku.
(7) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski dotyczące chlorantraniliprolu i fenazachiny stosowanych w Stanach Zjednoczonych na powierzchni, odpowiednio, chmielu i migdałów. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP wskazane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(8) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(9) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwany dalej "Urzędem", dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 5 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(10) Jeżeli chodzi o fluoksastrobinę w czosnku, Urząd dokonał oceny wniosku w celu ustanowienia NDP dla cebuli i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 6 . Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w sprawie ekstrapolacji NDP należy ustanowić taki sam NDP dla czosnku jak NDP dla cebuli.
(11) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wspomnianych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(12) Tymczasowe NDP mepikwatu zostały określone rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/1003 7 w odniesieniu do grzybów uprawnych na okres do dnia 31 grudnia 2018 r., aby zapobiec zanieczyszczeniom krzyżowym, którym ulegały nieoczyszczone grzyby uprawne w wyniku kontaktu ze słomą poddaną w sposób zgodny z przepisami działaniu mepikwatu. Państwa członkowskie i Urząd przedłożyły najnowsze dane z monitorowania, z których wynika, że pozostałości mepikwatu wciąż występują na poziomach przekraczających odpowiednią granicę oznaczalności. Należy zatem przedłużyć ważność obecnego NDP wynoszącego 0,09 mg/kg. Ten NDP zostanie poddany przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu czterech lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(13) W przypadku lambda-cyhalotryny niektóre NDP zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/960 8 . Na mocy tego rozporządzenia od dnia 26 stycznia 2019 r. NDP dla żyta zwyczajnego obniżono do granicy oznaczalności, pomijając obecny CXL dla żyta zwyczajnego. Ze względu na pewność prawa NDP przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien mieć zastosowanie od tej samej daty.
(14) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej fenpikoksamid do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 9 . Odpowiednie państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowej substancji czynnej, w których zalecił określenie NDP uwzględniających reprezentatywne zastosowania na powierzchni żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej zgodnie ze stosowanymi w Unii dobrymi praktykami rolniczymi oraz wniosek dotyczący tolerancji importowej dla bananów pochodzących z Panamy 10 .
(15) Olej cebulowy zatwierdzono jako substancję podstawową rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1295 11 . Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tej substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć tę substancję do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(16) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/357 12 nie zatwierdzono substancji czynnej cyklaniliprol. Ponieważ w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP, należy włączyć tę substancję do załącznika V do tego rozporządzenia.
(17) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for clomazone in chamomiles and plantains"
(Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlomazonu w kwiatach
i liściach rumianku i babki zwyczajnej). Dziennik EFSA 2018;16(6):5316.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fluoxastrobin in oilseeds" (Uzasadniona opinia
dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fluoksastrobiny w nasionach oleistych). Dziennik
EFSA 2018;16(7):5381."Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mepiquat in various oilseeds and animal
commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mepikwatu
w różnych nasionach oleistych i produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2018;16(7):5380.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for thiacloprid in corn gromwell seeds and radish"
(Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tiakloprydu w nasionach
nawrotu polnego i w rzodkwi). Dziennik EFSA 2018;16(6):5313."Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for valifenalate in various crops" (Uzasadnionaopinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości walifenalatu w różnych uprawach).Dziennik EFSA 2018;16(6):5289."Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for chlorantraniliprole in hops" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do chlorantraniliprolu w chmielu). Dziennik EFSA 2018;16(6):5312."Reasoned opinion on the setting of an import tolerance for fenazaquin in almonds" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia
tolerancji importowej w odniesieniu do fenazachiny w migdałach). Dziennik EFSA 2018;16(7):5330.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.10.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/50 zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlorantraniliprolu, chlomazonu, cyklaniliprolu, fenazachiny, fenpikoksamidu, fluoksastrobiny, lambda-cyhalotryny, mepikwatu, oleju cebulowego, tiakloprydu i walifenalatu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 11/01/2019 |
Data ogłoszenia: | 14/01/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2019, 15/01/2019 |