a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1147/2002 1 cła autonomiczne wspólnej taryfy celnej zostały czasowo zawieszone w odniesieniu do niektórych części, komponentów i innych towarów przeznaczonych do zamontowania lub wykorzystania w cywilnych statkach powietrznych, jeżeli przy przywozie posiadają one świadectwa zdatności do lotu. Rozporządzenie to uprościło procedury celne w bezcłowym przywozie części, komponentów i innych towarów wykorzystywanych do konstruowania, naprawy, obsługi technicznej, przebudowy, modyfikacji lub przekształcenia statków powietrznych. Jednakże ze względu na znaczne zmiany techniczne i prawne, które miały miejsce od 2002 r., i dla zapewnienia jasności należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 1147/2002.
(2) Według informacji otrzymanych od państw członkowskich tymczasowe zawieszenie wprowadzone rozporządzeniem (WE) nr 1147/2002 jest nadal konieczne w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego zarówno dla podmiotów gospodarczych działających w sektorze statków powietrznych, jak i organów celnych państw członkowskich, gdyż przywóz na podstawie procedur specjalnych z dozorem celnym, takich jak końcowe przeznaczenie, uszlachetnianie czynne lub składowanie celne, byłby uciążliwy. Tymczasowe zawieszenie powinno być zatem kontynuowane.
(3) Z uwagi na fakt, że ceny części i komponentów wykorzystywanych w sektorze statków powietrznych są zazwyczaj znacznie wyższe niż ceny podobnych towarów używanych do innych celów, ryzyko, że towary wolne od cła mogłyby być używane w innych gałęziach przemysłu, a zatem ryzyko nadużycia tymczasowego zawieszenia, jest bardzo małe.
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 2 stanowi, że aby część mogła kwalifikować się do montażu na wyrobie certyfikowanym jako typ, musi jej towarzyszyć autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi (formularz nr 1 EASA), wydane przez instytucję upoważnioną przez władze lotnicze w Unii. W związku z tym zawieszenie ceł powinno być uzależnione od tego, czy dostępne jest autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi, lub - w razie naprawy lub obsługi technicznej towarów, które utraciły stan zdatności do lotu - od tego, czy dostępne jest uprzednie autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi.
(5) Ponadto równoważne świadectwa wydawane przez państwa trzecie i świadectwa wydane w ramach dwustronnych umów w sprawie bezpieczeństwa lotniczego z Unią przed ustanowieniem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) również powinny być akceptowane jako alternatywa dla autoryzowanych poświadczeń produkcji/obsługi (formularz nr 1 EASA).
(6) Z uwagi na to, że świadectwa są wydawane w formie elektronicznej, do celów korzystania z zawieszenia powinna istnieć możliwość udostępniania świadectw przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych lub w inny sposób.
(7) Aby ułatwić przeprowadzenie kontroli celnych, zgłoszenie celne dotyczące dopuszczenia do obrotu powinno zawierać odniesienie do numeru identyfikacyjnego autoryzowanego poświadczenia produkcji/obsługi lub - w razie naprawy lub obsługi technicznej towarów, które utraciły stan zdatności do lotu - odniesienie do numeru identyfikacyjnego uprzedniego autoryzowanego poświadczenia produkcji/obsługi.
(8) Organy celne państw członkowskich powinny mieć możliwość zażądać wydania, na koszt importera, specjalistycznej oceny dokonanej przez przedstawiciela krajowych władz lotniczych, w przypadku gdy organy te przypuszczają, że świadectwo lub poświadczenie zostało sfałszowane. Jednakże przed podjęciem takiego działania organy celne powinny uwzględnić ryzyko, że koszty wydania specjalistycznej opinii przewyższyłyby korzyści dla importera wynikające z zawieszenia cła, w przypadku gdyby według specjalistycznej opinii nie zostały naruszone zasady wydawania takich świadectw lub poświadczeń.
(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wykazu pozycji, podpozycji i kodów Nomenklatury scalonej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 3 , zgodnie z którym klasyfikuje się towary kwalifikujące się do zawieszenia na podstawie niniejszego rozporządzenia, oraz do ustanowienia wykazu świadectw, które uznane są za równoważne autoryzowanemu poświadczeniu produkcji/obsługi na formularzu nr 1 EASA. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(10) Z uwagi na znaczne zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w odniesieniu do towarów kwalifikujących się do zawieszenia ceł autonomicznych, w odniesieniu do dopuszczonych autoryzowanych poświadczeń produkcji/obsługi oraz w odniesieniu do procedur, a także dla zapewnienia jasności, rozporządzenie (WE) nr 1147/2002 powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: