uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 187 lit. a) i b),
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 2 przewiduje otwarcie unijnych rocznych kontyngentów taryfowych w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego, w tym tych pochodzących z Islandii.
(2) W art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 przewidziano, że kontyngentami taryfowymi otwartymi tym rozporządzeniem zarządza się zgodnie z art. 308a, 308b i art. 308c ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 3 . Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 4 oraz zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/481 5 ze skutkiem od dnia 1 maja 2016 r. Należy zatem zaktualizować odniesienia do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(3) Ponadto w art. 5 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 przewidziano, że dowodem pochodzenia w przypadku kontyngentów taryfowych innych niż te stanowiące część umowy w sprawie preferencyjnej stawki celnej jest dowód pochodzenia ustalony zgodnie z art. 47 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93. Wydaje się, że dowód pochodzenia nie jest już konieczny, ponieważ zgodnie z art. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 6 organy celne mogą zażądać od zgłaszającego udowodnienia pochodzenia produktów inaczej niż za pomocą formalnego dowodu pochodzenia. Jednakże dowód pochodzenia wydany zgodnie z art. 47 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 zawiera również informacje, które są nadal konieczne, aby różnicować produkty do celów obliczenia ekwiwalentu wagowego tusz zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011. W związku z tym konieczne jest uwzględnienie wymogu przedstawienia nowego dokumentu nowego dokumentu zawierającego te informacje.
(4) W dniu 23 marca 2017 r. Unia Europejska i Islandia podpisały porozumienie w formie wymiany listów (zwane dalej "porozumieniem") w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi. Podpisanie tego porozumienia w imieniu Unii zostało zatwierdzone decyzją Rady (UE) 2016/2087 7 , a jego zawarcie - decyzją Rady (UE) 2017/1913 8 .
(5) Zgodnie z załącznikiem V do porozumienia Unia ma dodać ogólną ilość 1 200 ton do obowiązującego obecnie bezcłowego kontyngentu dla Islandii w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego objętego odpowiednio kodami taryfowymi 0204 i 0210 oraz ma otworzyć nowy unijny roczny kontyngent bezcłowy w wysokości 300 ton na przetworzone mięso baranie objęte kodem 1602 90. Dodatkowy kontyngent w wysokości 1 200 ton oraz nowy kontyngent w wysokości 300 ton mają zostać zrealizowane zgodnie z tabelą w załączniku V do porozumienia.
(6) Ilości produktów, które mają zostać przywiezione w ramach kontyngentów taryfowych otwartych rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1354/2011, zostały wyrażone w ekwiwalentach wagowych tusz obliczonych za pomocą współczynników określonych w art. 3 wspomnianego rozporządzenia. W odniesieniu do nowego kontyngentu na przetworzone mięso baranie należy ustanowić nowy współczynnik przeliczania na ekwiwalent wagowy tusz.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011.
(8) W porozumieniu przewidziano jego wejście w życie w dniu 1 maja 2018 r. W 2018 r. dodatkowe ilości mięsa baraniego i koziego oraz ilości przetworzonego mięsa baraniego objętego nowym kontyngentem, które mają zostać udostępnione na podstawie porozumienia, powinny zostać obliczone proporcjonalnie, z uwzględnieniem daty wejścia w życie tego porozumienia.
(9) Aby ułatwić sprawne wdrożenie nowych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011, wszystkie środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia, w którym wejdzie w życie porozumienie.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Phil HOGAN | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.94.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/562 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego |
Data aktu: | 09/04/2018 |
Data ogłoszenia: | 12/04/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2018, 15/04/2018 |