Rozporządzenie wykonawcze 2018/562 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/562
z dnia 9 kwietnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 187 lit. a) i b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 2  przewiduje otwarcie unijnych rocznych kontyngentów taryfowych w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego, w tym tych pochodzących z Islandii.

(2) W art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 przewidziano, że kontyngentami taryfowymi otwartymi tym rozporządzeniem zarządza się zgodnie z art. 308a, 308b i art. 308c ust. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 3 . Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 4  oraz zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/481 5  ze skutkiem od dnia 1 maja 2016 r. Należy zatem zaktualizować odniesienia do rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

(3) Ponadto w art. 5 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 przewidziano, że dowodem pochodzenia w przypadku kontyngentów taryfowych innych niż te stanowiące część umowy w sprawie preferencyjnej stawki celnej jest dowód pochodzenia ustalony zgodnie z art. 47 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93. Wydaje się, że dowód pochodzenia nie jest już konieczny, ponieważ zgodnie z art. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 6  organy celne mogą zażądać od zgłaszającego udowodnienia pochodzenia produktów inaczej niż za pomocą formalnego dowodu pochodzenia. Jednakże dowód pochodzenia wydany zgodnie z art. 47 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 zawiera również informacje, które są nadal konieczne, aby różnicować produkty do celów obliczenia ekwiwalentu wagowego tusz zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011. W związku z tym konieczne jest uwzględnienie wymogu przedstawienia nowego dokumentu nowego dokumentu zawierającego te informacje.

(4) W dniu 23 marca 2017 r. Unia Europejska i Islandia podpisały porozumienie w formie wymiany listów (zwane dalej "porozumieniem") w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi. Podpisanie tego porozumienia w imieniu Unii zostało zatwierdzone decyzją Rady (UE) 2016/2087 7 , a jego zawarcie - decyzją Rady (UE) 2017/1913 8 .

(5) Zgodnie z załącznikiem V do porozumienia Unia ma dodać ogólną ilość 1 200 ton do obowiązującego obecnie bezcłowego kontyngentu dla Islandii w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego objętego odpowiednio kodami taryfowymi 0204 i 0210 oraz ma otworzyć nowy unijny roczny kontyngent bezcłowy w wysokości 300 ton na przetworzone mięso baranie objęte kodem 1602 90. Dodatkowy kontyngent w wysokości 1 200 ton oraz nowy kontyngent w wysokości 300 ton mają zostać zrealizowane zgodnie z tabelą w załączniku V do porozumienia.

(6) Ilości produktów, które mają zostać przywiezione w ramach kontyngentów taryfowych otwartych rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1354/2011, zostały wyrażone w ekwiwalentach wagowych tusz obliczonych za pomocą współczynników określonych w art. 3 wspomnianego rozporządzenia. W odniesieniu do nowego kontyngentu na przetworzone mięso baranie należy ustanowić nowy współczynnik przeliczania na ekwiwalent wagowy tusz.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011.

(8) W porozumieniu przewidziano jego wejście w życie w dniu 1 maja 2018 r. W 2018 r. dodatkowe ilości mięsa baraniego i koziego oraz ilości przetworzonego mięsa baraniego objętego nowym kontyngentem, które mają zostać udostępnione na podstawie porozumienia, powinny zostać obliczone proporcjonalnie, z uwzględnieniem daty wejścia w życie tego porozumienia.

(9) Aby ułatwić sprawne wdrożenie nowych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011, wszystkie środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie od tego samego dnia, w którym wejdzie w życie porozumienie.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 1354/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 ust. 2 dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) w przypadku przetworzonego mięsa baraniego: 1,00.";

2)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Na zasadzie odstępstwa od przepisów zawartych w tytule II części A i B rozporządzenia (WE) nr 1439/95 kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu zarządza się zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 * . Nie wymaga się pozwoleń na przywóz.

3)
dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Artykuł 4a

1. Pochodzenie produktów objętych kontyngentem taryfowym innym niż te wynikające z umów w sprawie preferencyjnej stawki celnej określa się zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii.

2. Pochodzenie produktów objętych kontyngentem taryfowym stanowiącym część umowy w sprawie preferencyjnej stawki celnej określa się zgodnie z postanowieniami zapisanymi w tej umowie.";

4)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Aby skorzystać z kontyngentów taryfowych określonych w załączniku, należy przedłożyć organom celnym Unii ważny dowód pochodzenia wraz ze zgłoszeniem celnym do dopuszczenia do obrotu danych produktów.

2. W przypadku kontyngentu taryfowego stanowiącego część umowy w sprawie preferencyjnej stawki celnej dowodem pochodzenia, o którym mowa w ust. 1, jest dowód pochodzenia określony w tej umowie.

W przypadku kontyngentów taryfowych innych niż te wynikające z umów w sprawie preferencyjnej stawki celnej zastosowanie ma art. 61 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 * .

W przypadku gdy kontyngenty taryfowe pochodzące z tego samego państwa trzeciego i objęte akapitem pierwszym i drugim zostają połączone, wówczas unijnym organom celnym przedkłada się dowód pochodzenia ustanowiony w odpowiedniej umowie wraz ze zgłoszeniem celnym do dopuszczenia do obrotu danych produktów.

3. W przypadku kontyngentów taryfowych innych niż te wynikające z umów w sprawie preferencyjnej stawki celnej unijnym organom celnym przedkłada się zgłoszenie celne do dopuszczenia do obrotu danych produktów wraz z dokumentem wydanym przez właściwy organ lub agencję w państwie trzecim pochodzenia. Dokument ten zawiera następujące informacje:

a) nazwę lub imię i nazwisko nadawcy;

b) rodzaj produktu i kod CN;

c) liczbę opakowań, ich rodzaj oraz umieszczone na nich znaki i numery;

d) numer porządkowy lub numery porządkowe danego kontyngentu taryfowego;

e) całkowitą wagę netto z podziałem na kategorie współczynnika zgodnie z art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

5)
załącznik zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 kwietnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Phil HOGAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

MIĘSO BARANIE I KOZIE (w tonach ekwiwalentów wagowych tusz) UNIJNE KONTYNGENTY TARYFOWE
Kod CN Cło ad valorem % Cło specyficzne EUR/100 kg Nr porządkowy w systemie »kto pierwszy, ten lepszy« Pochodzenie Roczna wielkość w tonach ekwiwalentów wagowych tusz
Żywe zwierzęta (współczynnik = 0,47) Jagnięcina bez kości (1)

(współczynnik = 1,67)

Baranina bez

kości/mięso

owcze bez

kości (2)

(współczynnik

= 1,81)

Mięso z kością

i tusze (współczynnik

= 1,00)

Przetworzone

mięso baranie

(współczynnik

1,00)

0204 Zero Zero - 09.2101 09.2102 09.2011 - Argentyna 23 000
- 09.2105 09.2106 09.2012 - Australia 19 186
- 09.2109 09.2110 09.2013 - Nowa Zelandia 228 254
- 09.2111 09.2112 09.2014 - Urugwaj 5 800
- 09.2115 09.2116 09.1922 - Chile (3) 8 000
- 09.2121 09.2122 09.0781 - Norwegia 300
- 09.2125 09.2126 09.0693 - Grenlandia 100
- 09.2129 09.2130 09.0690 - Wyspy Owcze 20
- 09.2131 09.2132 09.0227 - Turcja 200
- 09.2171 09.2175 09.2015 - Inne (4) 200
- 09.2178 09.2179 09.2016 - Erga omnes (5) 200
0204, Zero Zero - 09.2119 09.2120 09.0790 - Islandia Rok 2018 2 117
0210 99 21, Rok 2019 2 783
0210 99 29,
ex 0210 99 85 Począwszy od 2020 r. 3 050
0104 10 30 10 % Zero 09.2181 - - 09.2019 - Erga omnes (5) 92
0104 10 80
0104 20 90
ex 1602 90 10,

1602 90 91

Zero Zero - - - - 09.2118 Islandia Od dnia 1 maja 2018 r. 67
Rok 2019 233
Począwszy od 2020 r. 300
(1) Oraz mięso koźląt.

(2) Oraz mięso kozie inne niż mięso koźląt.

(3) Kontyngent taryfowy dla Chile zwiększa się o 200 t rocznie.

(4) »Inne« odnosi się do wszystkich członków WTO z wyjątkiem Argentyny, Australii, Nowej Zelandii, Urugwaju, Chile, Grenlandii oraz Islandii.

(5) »Erga omnes« odnosi się do wszystkich miejsc pochodzenia, w tym państw wymienionych w niniejszej tabeli."

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 z dnia 20 grudnia 2011 r. otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 338 z 21.12.2011, s. 36).
3 Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/481 z dnia 1 kwietnia 2016 r. uchylające rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 87 z 2.4.2016, s. 24).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
7 Decyzja Rady (UE) 2016/2087 z dnia 14 listopada 2016 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Islandią w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi (Dz.U. L 324 z 30.11.2016, s. 1).
8 Decyzja Rady (UE) 2017/1913 z dnia 9 października 2017 r. w sprawie zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Islandią w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi (Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 57).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.94.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/562 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego
Data aktu: 09/04/2018
Data ogłoszenia: 12/04/2018
Data wejścia w życie: 01/05/2018, 15/04/2018