Decyzja wykonawcza 2018/499 ustanawiająca europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/499
z dnia 20 marca 2018 r.
ustanawiająca europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 1482)

(Jedynie teksty w języku angielskim, czeskim, fińskim, hiszpańskim, łotewskim, niemieckim, polskim i szwedzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 marca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Finlandia, Hiszpania, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Polska i Republika Czeska zwróciły się do Komisji o utworzenie europejskiej infrastruktury otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC). Uzgodniły one, że przyjmującym państwem członkowskim EU-OPENSCREEN ERIC będą Niemcy.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2 .

(3) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC).
2. 
Istotne elementy statutu EU-OPENSCREEN ERIC określone są w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii, Królestwa Norwegii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Finlandii, Republiki Łotewskiej oraz Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Carlos MOEDAS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU EU-OPENSCREEN ERIC

Następujące artykuły i ustępy artykułów statutu EU-OPENSCREEN ERIC stanowią zasadnicze elementy zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

1. 

Zadania i działalność

(art. 3 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC ustanawia, obsługuje i rozwija europejską rozproszoną infrastrukturę badawczą składającą się z platform przesiewowych, jak również obiektów do badań w dziedzinie chemii i biologii, w celu ułatwienia badaczom dostępu do zasobów, narzędzi i obiektów oraz wspierania wysokiej jakości badań nad molekularnymi mechanizmami procesów biologicznych.
2.
EU-OPENSCREEN ERIC eksploatuje infrastrukturę na zasadzie niedochodowej. EU-OPENSCREEN ERIC może w ograniczonym zakresie prowadzić działalność gospodarczą, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównym zadaniem EU-OPENSCREEN ERIC i nie zagraża jego realizacji.
3.
W celu wykonania swoich zadań EU-OPENSCREEN ERIC podejmuje i koordynuje działania, takie jak:
a)
utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie Europejskiej Biblioteki Związków w dziedzinie Biologii Chemicznej;
b)
utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie centralnej bazy danych dotyczących wyników badań przesiewowych;
c)
utworzenie i utrzymywanie centralnego biura ds. koordynacji działań;
d)
organizowanie i koordynowanie wysokiej jakości usług infrastrukturalnych opierających się na zharmonizowanych procedurach i standardach jakości;
e)
przyznawanie naukowcom rzeczywistego dostępu do zasobów i usług EU-OPENSCREEN ERIC i jego placówek partnerskich zgodnie z przepisami niniejszego statutu;
f)
ustanowienie współpracy z innymi europejskimi i międzynarodowymi infrastrukturami badawczymi, aby służyć społeczności naukowej w badaniach interdyscyplinarnych;
g)
rozpowszechnianie narzędzi i danych do użytku publicznego;
h)
angażowanie się w wymianę z odpowiednimi sektorami przemysłu, bez naruszania art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

2. 

Siedziba statutowa EU-OPENSCREEN ERIC

(art. 1 ust. 2 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

Siedzibą statutową EU-OPENSCREEN ERIC jest Berlin, Niemcy.

3. 

Nazwa

(art. 1 ust. 1 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

Ustanawia się europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej, "EU-OPENSCREEN". Formą prawną EU-OPENSCREEN jest konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC), dalej zwane "EU-OPENSCREEN ERIC".

4. 

Czas trwania

(art. 28 ust. 1 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

EU-OPENSCREEN ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

5. 

Likwidacja

(art. 28 ust. 2-5 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Likwidacja EU-OPENSCREEN ERIC następuje wskutek decyzji zgromadzenia członków podjętej zgodnie z art. 14 ust. 6 lub jeżeli liczba członków spadnie poniżej minimum ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
2.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji EU-OPENSCREEN ERIC, EU-OPENSCREEN ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3.
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia EU-OPENSCREEN ERIC rozdziela się pomiędzy członków i obserwatorów w momencie likwidacji proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu w EU-OPENSCREEN ERIC.
4.
EU-OPENSCREEN ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

6. 

Odpowiedzialność

(art. 20 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Odpowiedzialność członków i obserwatorów za długi EU-OPENSCREEN ERIC ogranicza się do wysokości ich wkładów.
2.
EU-OPENSCREEN ERIC zawiera odpowiednią i proporcjonalną umowę ubezpieczenia obejmującego elementy ryzyka charakterystyczne dla struktury i działania EU-OPENSCREEN ERIC.

7. 

Polityka dostępu

(art. 22 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC zapewnia użytkownikom dostęp do usług i zasobów zgodnie z zasadami ustanowionymi w załączniku 3 do statutu.
2.
Istnieją różne kategorie użytkowników. Zgromadzenie członków podejmuje decyzje w sprawie zróżnicowanych opłat i zakresu dostępu dla różnych kategorii użytkowników.

8. 

Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 17 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki składa się z niezależnych i uznanych na forum międzynarodowym naukowców lub ekspertów działających jako osoby prywatne.
2.
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki udziela porad we wszelkich sprawach, z jakimi zwróci się do niej zgromadzenie członków, w tym w kwestiach dotyczących etyki. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
3.
Zgromadzenie członków powołuje członków Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki na trzy lata. Zgromadzenie członków może jeden raz ponownie powołać tego samego członka na taki sam okres.

9. 

Polityka upowszechniania

(art. 24 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

Użytkownicy usług i zasobów EU-OPENSCREEN ERIC udostępniają wyniki swoich badań w centralnej bazie danych EU-OPENSCREEN ERIC po okresie karencji wynoszącym dwa lata. Na wniosek możliwe jest przedłużenie tego okresu do maksymalnie trzech lat ogółem. Niezależnie od powyższych przepisów należy przestrzegać obowiązujących praw i obowiązków.

10. 

Prawa własności intelektualnej

(art. 25 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2.
EU-OPENSCREEN ERIC może posiadać prawa własności intelektualnej w każdym przypadku, gdy wkład EU-OPENSCREEN ERIC obejmuje proces innowacji. Dalsze szczegółowe zasady dotyczące polityki w dziedzinie praw własności intelektualnej są określone w załączniku 4 do niniejszego statutu i regulaminu wewnętrznego.
3.
Dochody wygenerowane przez własność intelektualną wytworzoną przez EU-OPENSCREEN ERIC wykorzystuje się do prowadzenia działalności EU-OPENSCREEN ERIC do wysokości pułapu określonego w regulaminie wewnętrznym. Wykorzystanie dochodów powyżej tego pułapu jest przedmiotem decyzji zgromadzenia członków.
4.
Żadnego z postanowień niniejszego statutu nie należy rozumieć jako mającego na celu zmianę zakresu i stosowania praw własności intelektualnej oraz umów dotyczących podziału korzyści, jak określono we właściwych przepisach ustawowych i wykonawczych członków i obserwatorów oraz w umowach międzynarodowych, których członkowie i obserwatorzy są stroną.

11. 

Polityka zatrudnienia

(art. 26 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Na każde stanowisko EU-OPENSCREEN ERIC wybiera najlepszego kandydata. Politykę zatrudnienia EU-OPENSCREEN ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2.
Procedury wyboru kandydatów na pracowników EU-OPENSCREEN ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.

12. 

Polityka zamówień publicznych

(art. 27 ust. 1 i 2 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Wszelkie postępowania o udzielenie zamówienia powinny być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Można wprowadzić kryterium dotyczące wspierania innowacyjności przez zamówienia publiczne. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
2.
Udzielanie zamówień publicznych przez placówki partnerskie określone w art. 11 musi być zgodne z potrzebami EU-OPENSCREEN ERIC oraz z wymogami technicznymi i specyfikacjami wydanymi przez właściwe organy. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym. W umowie między placówką partnerską a EU-OPENSCREEN ERIC uwzględnia się klauzulę dotyczącą dostosowania.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.82.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/499 ustanawiająca europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC)
Data aktu: 20/03/2018
Data ogłoszenia: 26/03/2018
Data wejścia w życie: 26/03/2018