(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, niemieckim i słoweńskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 26 marca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/1937 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową 1 , w szczególności art. 3 tego traktatu,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 2 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 ministerstwa odpowiedzialne za transport kolejowy w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Serbii i Słowenii wspólnie skierowały do Komisji list intencyjny, który Komisja otrzymała dnia 16 listopada 2017 r. List zawierał propozycję utworzenia nowego kolejowego korytarza towarowego o nazwie "Alpy-Bałkany Zachodnie" na terytoriach wspomnianych czterech państw członkowskich i Serbii.
(2) Komisja przeanalizowała propozycję zawartą w liście intencyjnym zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 i uważa, że jest ona zgodna z art. 5 wspomnianego rozporządzenia ze względu na poniższe powody.
(3) W załączniku I.2 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową, zawartego przez Unię i Strony z Europy Południowo-Wschodniej, przewidziano podstawę prawną uczestnictwa Serbii w kolejowych korytarzach towarowych poprzez wymienienie rozporządzenia (UE) nr 913/2010 wśród mających zastosowanie przepisów prawa unijnego. W dniu 24 listopada 2017 r. Serbia ratyfikowała Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową, który jest stosowany tymczasowo od dnia 27 listopada 2017 r. Serbia zobowiązała się do transpozycji odpowiednich aktów prawa unijnego do prawodawstwa krajowego zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Transportową, a w każdym razie przed utworzeniem proponowanego kolejowego korytarza towarowego.
(4) Komisja uważa, że kryteria określone w art. 4 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 zostały uwzględnione w przedmiotowej propozycji w następujący sposób:
a) proponowana trasa łączy cztery państwa członkowskie i Serbię;
b) w realizacji proponowanej głównej trasy korytarza
Salzburg-Villach-Lublana-/
Wels/Linz-Graz-Maribor-
Zagrzeb-Vinkovci/Vukovar-Tovarnik-Belgrad-Sofia-Swilengrad (granica bułgarsko-turecka)
wykorzystano by na większości jej długości linie, które, w przypadku zainteresowanych państw członkowskich, stanowią część sieci bazowej TEN-T, a w przypadku Serbii - orientacyjnej sieci bazowej 3 . Pozostałe odcinki przewidziane na potrzeby realizacji głównej trasy stanowią część sieci kompleksowej. Ponadto środkowa część korytarza RNE C11 obejmuje główną trasę proponowanego kolejowego korytarza towarowego z Salzburga do granicy bułgarsko-tureckiej;
e) proponowany korytarz będzie stanowił uzupełnienie obecnych kolejowych korytarzy towarowych w regionie Europy Południowo-Wschodniej, w szczególności zapewniając dostęp do regionów nieobjętych do tej pory siecią kolejowych korytarzy towarowych. Zapewni on również alternatywną trasę w stosunku do dwóch obecnych kolejowych korytarzy towarowych, tj. korytarza "Wschód-wschodnia część regionu Morza Śródziemnego" i korytarza "Ren-Dunaj", co zwiększy możliwości w zakresie zarządzania kryzysowego w ramach korytarzy w oparciu o trasy objazdowe, tym samym wzmacniając odporność transportu kolejowego w przypadku poważnych zakłóceń;
f) proponowana trasa stanowi kluczową oś kolejową dla przewozów towarowych w regionie Bałkanów Zachodnich. W przeszłości na najbardziej obciążonych odcinkach tej trasy przewożono korytarzem znacznie większe ilości towarów niż obecnie szacowane wielkości przewozów towarowych. Można stwierdzić, że rzeczywiście istnieje znaczny potencjał rozwoju kolejowego transportu towarowego, co oznacza, że zmiana rodzaju transportu lub zwiększenie wielkości transportu ogółem dla dwóch rynków korytarza "Alpy-Bałkany Zachodnie" może służyć: z jednej strony transportowi towarowemu w regionach bezpośrednio obsługiwanych przez ten korytarz oraz pomiędzy tymi regionami i innymi częściami Europy, z drugiej zaś - transportowi towarowemu mającemu formę tranzytu na całej długości korytarza. Korytarz może w szczególności zaspokajać znaczący popyt na usługi w zakresie intermodalnych kolejowych przewozów towarowych między Unią a Turcją;
g) korytarz ten zapewni podstawę dla lepszych połączeń wzajemnych między państwami członkowskimi a europejskimi państwami trzecimi, ponieważ obejmie on Serbię, a także ułatwi połączenie z Turcją na granicy bułgarsko-tureckiej, tworząc bezpośrednie połączenie między Europą Zachodnią i Środkową a Turcją;
h) latem 2017 r. przeprowadzono konsultacje z ewentualnymi wnioskodawcami na temat utworzenia kolejowego korytarza towarowego "Alpy-Bałkany Zachodnie". 20 przedsiębiorstw wyraziło swoje poparcie, co udokumentowano w załączniku III do listu intencyjnego. W grupie wspomnianych przedsiębiorstw znalazło się 13 przedsiębiorstw kolejowych, 3 operatorów intermodalnych, 3 spedytorów i 1 właściciel pojazdów;
i) proponowany korytarz zapewnia bezpośredni dostęp do głównych terminali w zainteresowanych państwach członkowskich. W różnych miejscach korytarza zapewniono powiązania intermodalne z Dunajem i Sawą. Dostęp do portów morskich, w szczególności do portów Koper i Rijeka, umożliwiają ponadto połączenia z innymi kolejowymi korytarzami towarowymi.
(5) Właściwi zarządcy infrastruktury wyrazili poparcie dla tego nowego kolejowego korytarza towarowego we wspólnym piśmie w sprawie poparcia znajdującym się w załączniku II do listu intencyjnego.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) nr 913/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Violeta BULC | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.82.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/500 w sprawie zgodności propozycji dotyczącej utworzenia kolejowego korytarza towarowego "Alpy-Bałkany Zachodnie" z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 |
Data aktu: | 22/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 26/03/2018 |