KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Opracowywanie i wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych to działania niezbędne do osiągnięcia pełnej integracji wewnętrznego rynku energii. Trzecim pakietem energetycznym 3 ustanowiono ramy instytucjonalne służące opracowywaniu kodeksów sieci w celu zharmonizowania, w stosownych przypadkach, technicznych, eksploatacyjnych i rynkowych zasad regulujących funkcjonowanie sieci energii elektrycznej i gazu. W tym celu Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER"), europejskie sieci operatorów systemów przesyłowych ("ENTSO") oraz Komisja Europejska współpracują ściśle ze wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(2) Obszary, w odniesieniu do których można opracować kodeksy sieci, określono w art. 8 ust. 6 odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 714/2009 oraz rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Oprócz możliwości opracowania kodeksów sieci Komisja może również podjąć decyzję o opracowaniu wytycznych w obszarach określonych w art. 18 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 oraz w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009. Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 Komisja powinna w pierwszej kolejności ustalić roczny wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić przy opracowywaniu kodeksów sieci.
(3) W trakcie konsultacji publicznych 4 większość zainteresowanych stron poparła ustalenie priorytetów w odniesieniu do realizowanych prac i podkreśliła znaczenie odpowiedniego i dobrze skoordynowanego wdrożenia przyjętych kodeksów sieci i wytycznych, dzięki którym zapewniono uporządkowane zaangażowanie zainteresowanych stron. Kilku respondentów zasygnalizowało, że w przyszłości konieczne może być rozważenie wprowadzenia zmian w kodeksach sieci i wytycznych.
(4) Uwzględniając odpowiedzi zainteresowanych stron oraz mając na uwadze przyszłe inicjatywy ustawodawcze w kontekście inicjatywy dotyczącej struktury rynku, jak również różnorodne działania niezbędne do zapewnienia pełnej integracji rynku wewnętrznego energii, a także fakt, że wszystkie odpowiednie strony, w tym Komisja Europejska, ACER, ENTSO i zainteresowane strony, będą musiały przeznaczyć na wdrażanie kodeksów sieci i wytycznych znaczne zasoby, postanowiono nie dodawać żadnych nowych obszarów do rocznych wykazów priorytetów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: