Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/321
z dnia 2 marca 2018 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1  (WE) nr 683/2008, w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Specyfikacje techniczne i operacyjne określone w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2  przewidują, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" dostarczanej w ramach usługi komercyjnej zapewniają błąd pozycjonowania nieprzekraczający jednego decymetra, a dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności", kontrolowany przez jednego lub wielu usługodawców, jest płatny w zależności od obowiązującej polityki cenowej.

(2) Wydaje się jednak, że płatny dostęp do usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej mógłby hamować rozwój wymagających korzystania z niej zastosowań i powstrzymać, w szczególności wewnątrz Unii, obiecujący wzrost działalności gospodarczej opartej na nawigacji satelitarnej. Mógłby on ponadto stanowić przeszkodę w penetracji światowych rynków przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, biorąc pod uwagę, że konkurencyjne systemy oferują usługi o wysokiej dokładności bezpłatnie.

(3) Z drugiej strony przedsiębiorstwa w szybko rozwijających się branżach będące najbardziej prawdopodobnymi użytkownikami usługi komercyjnej o wysokiej dokładności, takie jak działające w dziedzinie pojazdów autonomicznych, robotyki lub dronów, nie potrzebują tak wielkiej dokładności pozycjonowania, jak pierwotnie przewidywana dla usługi komercyjnej. Przedsiębiorstwom tym wystarcza dokładność nieprzekraczająca dwóch decymetrów, która jest tym bardziej interesująca, jeśli można ją osiągnąć w krótszym okresie czasu. Istnieje bowiem pozytywna korelacja między dokładnością pozycjonowania i czasem niezbędnym do jej uzyskania. Zmniejszeniu minimalnej dokładności z jednego decymetra do dwóch decymetrów towarzyszy zatem skrócenie czasu niezbędnego do uzyskania tej dokładności, uzależnione od stosowanej technologii oraz od środowiska i lokalizacji użytkownika.

(4) Ponadto użytkownicy potrzebujący usługi zapewniającej błąd pozycjonowania mniejszy niż oferowany w ramach usługi "CS o wysokiej dokładności" zawsze będą mogli ją uzyskać od przedsiębiorstw, które już oferują, w sposób lokalny, usługi komercyjne zapewniające taką precyzję.

(5) Należy również zaznaczyć, że nieodpłatne świadczenie usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej nie wpływa na ewentualnie odpłatny charakter innych usług świadczonych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo.

(6) Należy w związku z tym przewidzieć z jednej strony, że dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności" świadczonej w ramach usługi komercyjnej powinien być bezpłatny, a z drugiej strony, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" powinny zapewniać błąd pozycjonowania mniejszy niż dwa decymetry.

(7) Wreszcie, jeśli chodzi o wprowadzenie usługi "CS o wysokiej dokładności", należy nieznacznie zmienić nazwy dwóch przewidzianych etapów, aby lepiej odzwierciedlić rzeczywistość.

(8) Należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2017/224 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w wierszu zatytułowanym "Specyfikacje ogólne" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" tekst otrzymuje brzmienie:

"Dostarczanie danych o bardzo dużej dokładności, tak aby błąd pozycjonowania w znormalizowanych warunkach użytkowania nie przekraczał dwóch decymetrów";

2)
w wierszu zatytułowanym "Dostęp do usługi" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" tekst otrzymuje brzmienie:

"- Dostęp bezpłatny";

3)
w wierszu zatytułowanym "Wprowadzenie usługi" i w kolumnie zatytułowanej "CS o wysokiej dokładności" słowa "- Faza wstępnej operacyjności komercyjnej, lata 2018-2020 - Faza pełnej operacyjności komercyjnej, od 2020 r." zastępuje się słowami

"- Faza wstępnego dostarczania sygnałów, lata 2018-2020 - Faza kompletnego świadczenia usług, od 2020 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2017/224 z dnia 8 lutego 2017 r. określająca specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 (Dz.U. L 34 z 9.2.2017, s. 36).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.62.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013
Data aktu: 02/03/2018
Data ogłoszenia: 05/03/2018
Data wejścia w życie: 25/03/2018