uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 6 akapit trzeci,
(1) Dyrektywa 2014/92/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, by dostawcy usług płatniczych przekazywali konsumentom w formie papierowej lub na innym trwałym nośniku informacji dokument dotyczący opłat, zawierający ujednolicone pojęcia w ostatecznym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym oraz - w przypadku gdy takie usługi są oferowane przez dostawcę usług płatniczych - odpowiednie opłaty za świadczenie każdej usługi. Państwa członkowskie publikują ostateczne wykazy, włączając do nich ujednoliconą terminologię Unii określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/32 2 .
(2) Aby dokument dotyczący opłat spełniał cele wskazane w dyrektywie 2014/92/UE i jednocześnie prezentował konsumentom wszystkie ważne informacje w sposób zwiększający ich przejrzystość i porównywalność, dostawcy usług płatniczych powinni stosować standardowy wzór dokumentu dotyczącego opłat i dysponować jasnymi instrukcjami dotyczącymi wypełnienia tego dokumentu.
(3) Ponieważ celem dokumentu dotyczącego opłat jest dostarczenie konsumentom informacji przed zawarciem umowy rachunku płatniczego w celu umożliwienia im porównania ofert rachunków płatniczych, dostawca usług płatniczych powinien stosować standardowy wzór, aby przygotować po jednym dokumencie dotyczącym opłat dla każdego rachunku płatniczego oferowanego konsumentowi.
(4) Aby dać konsumentom możliwość wyboru oferty rachunku płatniczego, która najbardziej odpowiada ich potrzebom, i jednocześnie zapewnić wysoki poziom standaryzacji, powinna istnieć możliwość prezentowania odpowiedniego zestawu pakietów, dlatego też dostawca usług płatniczych powinien być w stanie przygotować dla danego rachunku płatniczego więcej niż jeden dokument dotyczący opłat, pod warunkiem, że w każdym z tych dokumentów jest uwzględniony co najmniej jeden pakiet.
(5) Aby ułatwić konsumentom zrozumienie, co obejmują poszczególne rodzaje pakietów i co jest wliczane w opłaty za nie, dokument dotyczący opłat powinien zawierać osobny wykaz pakietów.
(6) Jeżeli usługi przekraczające liczbę usług objętych pakietem nie zostały ujęte w krajowym ostatecznym wykazie najbardziej reprezentatywnych usług i w związku z tym nie są podawane w dokumencie dotyczącym opłat, należy je wskazywać w oddzielnej tabeli, a nie razem z informacjami dotyczącymi elementów składowych pakietów, tak aby konsumenci dysponowali jasnymi informacjami o pakiecie.
(7) Ponieważ treść każdego dokumentu dotyczącego opłat, który jest przekazywany konsumentom, zależy od asortymentu usług oferowanych przez danego dostawcę usług płatniczych i od przygotowanego przez każde państwo członkowskie ostatecznego wykazu najbardziej reprezentatywnych usług powiązanych z rachunkiem płatniczym, aby zapewnić porównywalność rachunków płatniczych oferowanych na jednolitym rynku, we wzorze dokumentu dotyczącego opłat powinny się znaleźć określone nagłówki, pod którymi należy zgrupować poszczególne rodzaje usług.
(8) Wzór dokumentu dotyczącego opłat powinien obejmować oddzielną tabelę przeznaczoną do wykorzystania przez dostawców usług płatniczych, którzy mają obowiązek przedstawiać dodatkowo kompleksowy wskaźnik kosztowy.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.6.37 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/34 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do ujednoliconego formatu dokumentu dotyczącego opłat i jego wspólnego symbolu zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE |
Data aktu: | 28/09/2017 |
Data ogłoszenia: | 11/01/2018 |
Data wejścia w życie: | 31/01/2018 |