Rozporządzenie wykonawcze 2018/277 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/207 w odniesieniu do zmian wzorów sprawozdań z wdrażania w ramach celów "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz "Europejska współpraca terytorialna", a także wzorów sprawozdania z postępów i rocznych sprawozdań z kontroli oraz poprawiające to rozporządzenie w odniesieniu do wzoru sprawozdania z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz rocznego sprawozdania z kontroli

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/277
z dnia 23 lutego 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/207 w odniesieniu do zmian wzorów sprawozdań z wdrażania w ramach celów "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz "Europejska współpraca terytorialna", a także wzorów sprawozdania z postępów i rocznych sprawozdań z kontroli oraz poprawiające to rozporządzenie w odniesieniu do wzoru sprawozdania z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz rocznego sprawozdania z kontroli

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 111 ust. 5 i art. 127 ust. 6,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 5,

po konsultacji z Komitetem Koordynującym Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 52 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 stanowi, że sprawozdanie z postępów prac zawiera ocenę postępów dokonanych na drodze do realizacji unijnej strategii na rzecz inteligentnego, zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz konkretnych zadań funduszy, o których mowa art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia, między innymi również w odniesieniu do zaleceń dla poszczególnych krajów.

(2) W celu zapewnienia zgodności z art. 52 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w ocenie tej powinny być uwzględnione wszystkie istotne zalecenia dla poszczególnych krajów, a nie tylko nowe, jak to określono w pkt 2 lit. c) części I załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/207 3 . W związku z tym należy odpowiednio zmienić wzór sprawozdania z postępów, zawarty w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207.

(3) W celu wyjaśnienia wymogów sprawozdawczych w odniesieniu do stosowania zintegrowanego podejścia do rozwoju terytorialnego, aby wyraźnie określić zintegrowane inwestycje terytorialne, należy zmienić następujące elementy: (i) wzór sprawozdania z postępów określony w części I załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207; (ii) wzór rocznych i końcowych sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" określony w części B załącznika V do tego rozporządzenia; oraz (iii) wzór sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" określony w części B załącznika X do tego rozporządzenia.

(4) Artykuł 50 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 stanowi, że informacje przekazane w rocznym sprawozdaniu z wdrażania w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych odnoszą się do wartości wskaźników dla w pełni zrealizowanych operacji oraz, tam gdzie to możliwe, zważywszy na etap wdrażania, dla wybranych operacji.

(5) W celu uproszczenia procedur sprawozdawczych, zwiększenia pewności prawa w odniesieniu do wymogów w zakresie sprawozdawczości i zagwarantowania, że dane z takiego monitorowania będą dokładnie odzwierciedlać rzeczywiste postępy w realizacji, w szczególności w odniesieniu do działań wieloletnich lub obejmujących większą liczbę projektów, należy zmienić wzory rocznych sprawozdań z wdrażania dla programów realizowanych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", określone w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207, oraz w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", określone w załączniku X do tego rozporządzenia.

(6) Kwoty i pułapy podane w art. 70 ust. 2 lit. b) i w art. 98 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 odnoszą się wyłącznie do wsparcia z funduszy, a nie do całkowitego wsparcia. Niektóre tabele w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 oraz wzór rocznych i końcowych sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", odnoszą się do całkowitego wsparcia i w związku z tym należy je skorygować.

(7) Część C dotycząca "Sprawozdań złożonych w 2019 r. i końcowego sprawozdania z wdrażania (art. 50 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)" w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 obejmuje elementy, które zgodnie z art. 50 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 mają zostać przedłożone w 2019 r. i w końcowym sprawozdaniu z wdrażania, oprócz elementów, które mają być przedłożone w sprawozdaniach za inne lata. Pkt 15 załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 znajduje się w części B tego załącznika i powinien zatem zostać skorygowany.

(8) W art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 określono minimalny wystarczający zakres dla próby uznaniowej (niestatystycznej). Jednakże w kolumnie C w tabeli 10.2 (Wyniki audytów operacji) załącznika IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 uwzględniono jedynie "kwotę nieprawidłowych wydatków w próbie losowej". Tabela 10.2 powinna zatem zostać skorygowana poprzez dodanie innej kolumny, w której podany zostanie zarówno odsetek skontrolowanych operacji, jak i odsetek skontrolowanych wydatków.

(9) Pojęcie "poziom błędu rezydualnego" zostało określone w przypisie 1 do pkt 5.9 załącznika IX (Wzór rocznego sprawozdania z kontroli) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207. Niemniej nagłówek kolumny F w tabeli 10.2 (Wyniki audytów operacji) podaje inną definicję i w związku z tym należy go skorygować.

(10) W celu zachowania jasności, ze względu na korektę w kolumnie C tabeli 10.2 (Wyniki audytów operacji) w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 polegającą na dodaniu nowej kolumny z zakresem próby losowej i odpowiedniego przypisu z wyjaśnieniem, a także na korektę w kolumnie F tej tabeli, tabelę 10.2 (Wyniki audytów operacji) w załączniku IX należy zastąpić w całości.

(11) Aby umożliwić szybkie wdrożenie przewidywanych środków, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

(12) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/207,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/207 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części I pkt 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) opis wkładu EFSI na rzecz stosownych zaleceń dla poszczególnych państw";

b)
w części I w pkt 5 dodaje się nowy ppkt ca) w brzmieniu:

"ca) w odniesieniu do art. 15 ust. 2 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - Przegląd postępów we wdrażaniu zintegrowanych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju miast;

<type='S' maxlength = 7000 input='M'>"
c)
w części III tytuł pkt 11.1 otrzymuje brzmienie:

"11.1. Postępy w realizacji zintegrowanego podejścia do rozwoju terytorialnego, w tym rozwoju regionów, które cierpią na skutek sytuacji demograficznej oraz stałych lub naturalnych niekorzystnych warunków, zintegrowanych inwestycji terytorialnych, zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich oraz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach programu operacyjnego.";

2)
w załączniku V wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części A w tabeli 3 A nagłówki wierszy otrzymują odpowiednio brzmienie:

"Wartość skumulowana - produkty, które mają być zrealizowane poprzez wybrane operacje [prognoza przedstawiona przez beneficjentów]" oraz

"Wartość skumulowana - produkty zrealizowane poprzez operacje [rzeczywiste wykonanie]";

b)
w części B tytuł pkt 14.1 otrzymuje brzmienie:

"14.1. Postępy w realizacji zintegrowanego podejścia do rozwoju terytorialnego, w tym rozwoju regionów, które cierpią na skutek sytuacji demograficznej oraz stałych lub naturalnych niekorzystnych warunków, zintegrowanych inwestycji terytorialnych, zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich oraz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach programu operacyjnego.";

3)
w załączniku X wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części A w tabeli 2 nagłówki wierszy otrzymują odpowiednio brzmienie:

"Wartość skumulowana - produkty, które mają być zrealizowane poprzez wybrane operacje [prognoza przedstawiona przez beneficjentów]" oraz

"Wartość skumulowana - produkty zrealizowane poprzez operacje [rzeczywiste wykonanie]";

b)
w części B tytuł pkt 11.1 otrzymuje brzmienie:

"11.1. Postępy w realizacji zintegrowanego podejścia do rozwoju terytorialnego, w tym zintegrowanych inwestycji terytorialnych, zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich oraz rozwoju kierowanego przez lokalną społeczność w ramach programu współpracy".

Artykuł  2

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/207 wprowadza się następujące sprostowania:

1)
w załączniku V wprowadza się następujące sprostowania:
a)
w tabeli 8 "Wykorzystanie finansowania krzyżowego"; kolumny od 4 do 6 otrzymują brzmienie:
"4. 5. 6.
Jako część wsparcia UE na oś priorytetową (w %) (3/wsparcie UE na oś priorytetową*100) Kwota wsparcia UE w ramach finansowania krzyżowego w oparciu o wydatki kwalifikowalne zadeklarowane przez beneficjentów instytucji zarządzającej (w EUR) Jako część wsparcia UE na oś priorytetową (w %) (5/wsparcie UE na oś priorytetową*100)"
b)
w tabeli 9 "Koszt operacji realizowanych poza obszarem objętym programem"; kolumny od 3 do 6 otrzymują brzmienie:
"3. 4. 5. 6.
Kwota wsparcia UE, jaką

przewiduje się wykorzystać

na operacje realizowane poza obszarem objętym

programem na podstawie

wybranych operacji (w EUR)

Jako część wsparcia UE na oś

priorytetową (w %) (3/wsparcie UE na oś priorytetową*100)

Kwota wsparcia UE podczas operacji realizowanych poza obszarem objętym programem w oparciu o wydatki kwalifikowalne zadeklarowane przez beneficjentów instytucji zarządzającej (w EUR) Jako część wsparcia UE na oś

priorytetową (w %) (5/wsparcie UE na oś priorytetową*100)"

c)
następujący tekst dodaje się pomiędzy punktami 14.6 i 15, a skreśla między punktami 15 i 16:

"CZĘŚĆ C

SPRAWOZDANIA ZŁOŻONE W 2019 R. I KOŃCOWE SPRAWOZDANIE Z WDRAŻANIA (art. 50 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)";

2)
w załączniku IX tabela "10.2. Wyniki audytów operacji", otrzymuje brzmienie:

"10.2 Wyniki audytów operacji

Fundusz Numer

programu

CCI

Tytuł programu A B C D E F G H I
Kwota w EUR odpowiadająca populacji, z której pobrano

próbę losową (1)

Wydatki w odniesieniu do roku obrachunkowego

objęte audytem w ramach próby losowej

Zakres niestatystycznej próby losowej (2) Kwota nieprawidłowych wydatków w próbie losowej Łączny poziom błędu (3) Korekty wprowadzane w wyniku łącznego poziomu błędu Łączny błąd rezydualny Inne

wydatki

objęte

audytem (4)

Kwota nieprawidłowych wydatków w ramach pozostałych wydatków objętych audytem
Kwota (5) %(6) % operacji objętych audytem % wydatków objętych audytem
(1) Kolumna »A« odnosi się do populacji, z której pobrano próbę losową (zob. art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013), tj. całkowitej kwoty zadeklarowanych wydatków (o której mowa w art. 137 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, oraz odpowiadającej kwotom w kolumnie (A) w dodatku 1 do zestawienia wydatków), pomniejszonych o ujemne jednostki próby, jeżeli takie istnieją. W stosownych przypadkach należy przedstawić wyjaśnienia w sekcji 5.4 powyżej.

(2) Odnosi się to do minimalnych wystarczających zakresów próby określonych w art. 127 ust. 1 akapit ostatni rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, jeżeli stosowana jest metoda niestatystycznego doboru próby. Wymóg dotyczący 10 % zadeklarowanych wydatków odnosi się do wydatków w próbie, niezależnie od zastosowania doboru podpróby. Oznacza to, że próba odpowiada co najmniej 10 % zadeklarowanych wydatków, jednak w przypadku zastosowania doboru podpróby zakres wydatków faktycznie poddanych audytowi może być w rzeczywistości mniejszy.

(3) Łączny poziom błędu jest obliczany przed zastosowaniem jakichkolwiek korekt finansowych w odniesieniu do próby poddanej audytowi lub populacji, z której próba losowa została pobrana. Jeżeli próba losowa obejmuje co najmniej dwa fundusze lub programy, łączny (obliczony) poziom błędu przedstawiony w kolumnie »E« dotyczy całej populacji. W przypadku zastosowania stratyfikacji należy podać dalsze informacje w podziale na warstwy w sekcji 5.7 powyżej

(4) W stosownych przypadkach kolumna »H« odnosi się do wydatków poddanych audytowi w kontekście próby uzupełniającej.

(5) Kolumna ta odnosi się do kwoty wydatków poddanych audytowi i musi zostać uzupełniona bez względu na to, czy stosowane są statystyczne czy niestatystyczne metody doboru próby. W przypadku zastosowania podpróby, o której mowa w art. 28 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 480/2014, w kolumnie tej ujmuje się tylko kwotę pozycji wydatków poddanych faktycznemu audytowi zgodnie z art. 27 tego rozporządzenia.

(6) Kolumna ta odnosi się do odsetka wydatków poddanych audytowi w stosunku do populacji i musi zostać uzupełniona bez względu na to, czy stosowane są statystyczne czy niestatystyczne metody doboru próby.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/207 z dnia 20 stycznia 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do wzoru sprawozdania z postępów, formatu dokumentu służącego przekazywaniu informacji na temat dużych projektów, wzorów wspólnego planu działania, sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", deklaracji zarządczej, strategii audytu, opinii audytowej i rocznego sprawozdania z kontroli oraz metodyki przeprowadzania analizy kosztów i korzyści, a także zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 w odniesieniu do wzoru sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 38 z 13.2.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.54.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/277 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/207 w odniesieniu do zmian wzorów sprawozdań z wdrażania w ramach celów "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz "Europejska współpraca terytorialna", a także wzorów sprawozdania z postępów i rocznych sprawozdań z kontroli oraz poprawiające to rozporządzenie w odniesieniu do wzoru sprawozdania z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz rocznego sprawozdania z kontroli
Data aktu: 23/02/2018
Data ogłoszenia: 24/02/2018
Data wejścia w życie: 25/02/2018