uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 111 ust. 5 i art. 127 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" 2 , w szczególności jego art. 14 ust. 5,
po konsultacji z Komitetem Koordynującym Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych,
(1) Artykuł 52 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 stanowi, że sprawozdanie z postępów prac zawiera ocenę postępów dokonanych na drodze do realizacji unijnej strategii na rzecz inteligentnego, zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz konkretnych zadań funduszy, o których mowa art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia, między innymi również w odniesieniu do zaleceń dla poszczególnych krajów.
(2) W celu zapewnienia zgodności z art. 52 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w ocenie tej powinny być uwzględnione wszystkie istotne zalecenia dla poszczególnych krajów, a nie tylko nowe, jak to określono w pkt 2 lit. c) części I załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/207 3 . W związku z tym należy odpowiednio zmienić wzór sprawozdania z postępów, zawarty w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207.
(3) W celu wyjaśnienia wymogów sprawozdawczych w odniesieniu do stosowania zintegrowanego podejścia do rozwoju terytorialnego, aby wyraźnie określić zintegrowane inwestycje terytorialne, należy zmienić następujące elementy: (i) wzór sprawozdania z postępów określony w części I załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207; (ii) wzór rocznych i końcowych sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" określony w części B załącznika V do tego rozporządzenia; oraz (iii) wzór sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" określony w części B załącznika X do tego rozporządzenia.
(4) Artykuł 50 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 stanowi, że informacje przekazane w rocznym sprawozdaniu z wdrażania w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych odnoszą się do wartości wskaźników dla w pełni zrealizowanych operacji oraz, tam gdzie to możliwe, zważywszy na etap wdrażania, dla wybranych operacji.
(5) W celu uproszczenia procedur sprawozdawczych, zwiększenia pewności prawa w odniesieniu do wymogów w zakresie sprawozdawczości i zagwarantowania, że dane z takiego monitorowania będą dokładnie odzwierciedlać rzeczywiste postępy w realizacji, w szczególności w odniesieniu do działań wieloletnich lub obejmujących większą liczbę projektów, należy zmienić wzory rocznych sprawozdań z wdrażania dla programów realizowanych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", określone w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207, oraz w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", określone w załączniku X do tego rozporządzenia.
(6) Kwoty i pułapy podane w art. 70 ust. 2 lit. b) i w art. 98 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 odnoszą się wyłącznie do wsparcia z funduszy, a nie do całkowitego wsparcia. Niektóre tabele w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 oraz wzór rocznych i końcowych sprawozdań z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", odnoszą się do całkowitego wsparcia i w związku z tym należy je skorygować.
(7) Część C dotycząca "Sprawozdań złożonych w 2019 r. i końcowego sprawozdania z wdrażania (art. 50 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)" w załączniku V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 obejmuje elementy, które zgodnie z art. 50 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 mają zostać przedłożone w 2019 r. i w końcowym sprawozdaniu z wdrażania, oprócz elementów, które mają być przedłożone w sprawozdaniach za inne lata. Pkt 15 załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 znajduje się w części B tego załącznika i powinien zatem zostać skorygowany.
(8) W art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 określono minimalny wystarczający zakres dla próby uznaniowej (niestatystycznej). Jednakże w kolumnie C w tabeli 10.2 (Wyniki audytów operacji) załącznika IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 uwzględniono jedynie "kwotę nieprawidłowych wydatków w próbie losowej". Tabela 10.2 powinna zatem zostać skorygowana poprzez dodanie innej kolumny, w której podany zostanie zarówno odsetek skontrolowanych operacji, jak i odsetek skontrolowanych wydatków.
(9) Pojęcie "poziom błędu rezydualnego" zostało określone w przypisie 1 do pkt 5.9 załącznika IX (Wzór rocznego sprawozdania z kontroli) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207. Niemniej nagłówek kolumny F w tabeli 10.2 (Wyniki audytów operacji) podaje inną definicję i w związku z tym należy go skorygować.
(10) W celu zachowania jasności, ze względu na korektę w kolumnie C tabeli 10.2 (Wyniki audytów operacji) w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/207 polegającą na dodaniu nowej kolumny z zakresem próby losowej i odpowiedniego przypisu z wyjaśnieniem, a także na korektę w kolumnie F tej tabeli, tabelę 10.2 (Wyniki audytów operacji) w załączniku IX należy zastąpić w całości.
(11) Aby umożliwić szybkie wdrożenie przewidywanych środków, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
(12) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/207,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.54.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/277 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/207 w odniesieniu do zmian wzorów sprawozdań z wdrażania w ramach celów "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz "Europejska współpraca terytorialna", a także wzorów sprawozdania z postępów i rocznych sprawozdań z kontroli oraz poprawiające to rozporządzenie w odniesieniu do wzoru sprawozdania z wdrażania w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz rocznego sprawozdania z kontroli |
Data aktu: | 23/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 24/02/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2018 |