a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania takich zezwoleń. Art. 10 tego rozporządzenia przewiduje ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na podstawie dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje aceton wanililu, 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-on i 1-fenyloetan-1-ol zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożony został wniosek o ponowną ocenę acetonu wanililu, 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-onu i 1-fenyloetan-1-olu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o zaklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 12 lipca 2016 r. 3 stwierdził, że zgodnie z proponowanymi warunkami stosowania aceton wanililu i 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-on nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko naturalne. Urząd nie mógł ustalić bezpieczeństwa stosowania 1-fenyloetan-1-olu dla gleby. Urząd stwierdził, że skoro aceton wanililu i 4-(4-metoksy-fenylo)butan-2-on są skuteczne w zastosowaniach w żywności jako środki aromatyzujące, a ich funkcja w paszy jest zasadniczo taka sama co w żywności, nie jest konieczne dalsze wykazywanie ich skuteczności. Stwierdzenie to można zatem ekstrapolować na paszę. Wnioskodawca wycofał wniosek w odniesieniu do wody do pojenia. Powinna istnieć jednak możliwość stosowania acetonu wanililu i 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-onu w mieszankach paszowych podawanych następnie z wodą.
(5) Aby umożliwić ściślejszą kontrolę, należy wprowadzić pewne ograniczenia i warunki. Uwzględniając fakt, że względy bezpieczeństwa nie wymagają ustanowienia maksymalnej zawartości, oraz uwzględniając ponowną ocenę dokonaną przez Urząd, zalecaną zawartość należy podać na etykiecie dodatku. W przypadku przekroczenia tej zawartości pewne informacje należy podawać na etykietach premiksów oraz w ramach etykietowania materiałów paszowych i mieszanek paszowych.
(6) Urząd stwierdził, że aceton wanililu i 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-on należy uznać za substancje niebezpieczne dla dróg oddechowych, skóry i oczu oraz drażniące dla dróg oddechowych. W związku z tym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(7) Z oceny acetonu wanililu i 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-onu wynika, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(8) Z oceny 1-fenyloetan-1-olu wynika, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nie są spełnione. Urząd nie mógł ustalić bezpieczeństwa stosowania 1-fenyloetan-1-olu dla gleby, ponieważ wnioskodawca nie przedłożył danych doświadczalnych, a zatem zastosowanie modelu prognozującego klasyfikacji ekologicznych zależności struktura-aktywność (ECOSAR) nie skutkowało uzyskaniem koniecznych parametrów.
(9) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie acetonu wanililu, 4-(4-metoksyfenylo)butan-2-onu i 1-fenyloetan-1-olu, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia i z odmowy udzielenia zezwolenia.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: