a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury przyznawania takich zezwoleń. W art. 10 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje trimetyloamina, chlorowodorek trimetyloaminy i 3-metylobutyloamina w przypadku wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem kur niosek oraz benzen 2-metoksyetylu, 1,3-dimetoksybenzen, 1,4-dimetoksy-benzen i 1-izopropylo-2-metoksy-4-metylobenzen w przypadku wszystkich gatunków zwierząt ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczenia czasowego dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożony został wniosek o ponowną ocenę jako dodatków paszowych trimetyloaminy, chlorowodorku trimetyloaminy i 3-metylobuty-loaminy w przypadku wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem kur niosek oraz benzenu 2-metoksyetylu, 1,3-dimetoksybenzenu, 1,4-dimetoksybenzenu i 1-izopropylo-2-metoksy-4-metylobenzenu w przypadku wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opiniach z dnia 25 kwietnia 2012 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania w paszy przedmiotowe substancje nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i ludzi ani na środowisko. Urząd uznał, że ponieważ przedmiotowe substancje są skuteczne w przypadku stosowania w żywności jako środki aromatyzujące, a w przypadku paszy ich funkcja pozostaje zasadniczo taka sama jak w żywności, wykazanie ich skuteczności nie jest konieczne. Ustalenie to można zatem ekstrapolować na paszę. Wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący stosowania w wodzie do pojenia, jednakże powinna istnieć możliwość stosowania przedmiotowych substancji w mieszankach paszowych, które są podawane z wodą.
(5) Aby umożliwić ściślejszą kontrolę, należy wprowadzić pewne ograniczenia i warunki. Biorąc pod uwagę ponowną ocenę przeprowadzoną przez Urząd oraz to, że ustalenie maksymalnej zawartości nie jest wymagane ze względów bezpieczeństwa, zalecaną zawartość należy podawać na etykiecie dodatku. W przypadku przekroczenia tej zawartości na etykietach premiksów i w ramach etykietowania materiałów paszowych i mieszanek paszowych należy podawać określone informacje.
(6) Urząd zauważył, że trimetyloamina, chlorowodorek trimetyloaminy i 3-metylobutyloamina uznawane są za żrące dla oczu, silnie drażniące lub żrące dla skóry i podrażniające drogi oddechowe. Po ich wdychaniu pojawić się mogą objawy przypominające astmę. W przypadku benzenu 2-metoksyetylu, 1,3-dimetoksybenzenu, 1,4-dimetoksybenzenu i 1-izopropylo-2-metoksy-4-metylobenzenu uznaje się potencjalne zagrożenia w przypadku kontaktu ze skórą i oczami oraz narażenia przez drogi oddechowe. W związku z tym należy stosować odpowiednie środki ochronne. Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metody analizy dodatków paszowych w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(7) Ocena przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(8) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia dla przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: