(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 696)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej 1 , w szczególności ppkt (ix) sekcji 1.4.1 załącznika V do niej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2000/60/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek ochrony, poprawy i przywrócenia wszystkich części wód powierzchniowych w celu osiągnięcia dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Ponadto nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek ochrony i poprawy wszystkich sztucznych i silnie zmienionych części wód w celu osiągnięcia dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego.
(2) W celu zdefiniowania jednego z głównych celów środowiskowych dyrektywy 2000/60/WE, tj. dobrego stanu ekologicznego, w dyrektywie przewidziano proces zapewnienia porównywalności wyników monitorowania biologicznego państw członkowskich oraz klasyfikacji w systemach monitorowania. Wyniki monitorowania biologicznego i klasyfikacja w systemach monitorowania państw członkowskich są porównywane w ramach sieci interkalibracji obejmującej miejsca monitorowania w każdym państwie członkowskim i w każdym ekoregionie Unii. Dyrektywa 2000/60/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek gromadzenia, w miarę potrzeby, niezbędnych informacji dotyczących miejsc włączonych do sieci interkalibracji, aby umożliwić ocenę zgodności klasyfikacji w krajowych systemach monitorowania z normatywnymi definicjami zawartymi w sekcji 1.2 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE. W celu przeprowadzenia ćwiczenia interkalibracyjnego państwa członkowskie podzielono na geograficzne grupy interkalibracji, obejmujące państwa członkowskie, dla których dane typy części wód powierzchniowych są wspólne, jak określono w sekcji 2 załącznika do decyzji Komisji 2005/646/WE 2 .
(3) Zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE ćwiczenie interkalibracyjne przeprowadza się na poziomie elementów biologicznych, porównując wyniki klasyfikacji w krajowym systemie monitorowania dla każdego elementu biologicznego i dla każdego wspólnego typu części wód powierzchniowych wśród państw członkowskich oraz zapewniając spójność wyników z normatywnymi definicjami określonymi w sekcji 1.2 załącznika V do tej dyrektywy.
(4) Komisja koordynowała trzy etapy ćwiczenia interkalibracyjnego za pośrednictwem Wspólnego Centrum Badawczego. Aby ułatwić proces interkalibracji, w kontekście wspólnej strategii wdrażania ramowej dyrektywy wodnej przygotowano cztery dokumenty zawierające wytyczne (nr 6 3 , 14 (w dwóch wersjach) 4 i 30 5 ). Przedstawiono w nich przegląd najważniejszych zasad procesu interkalibracji oraz sposoby realizacji tego ćwiczenia, w tym harmonogramy i wymogi w zakresie sprawozdawczości. Przedstawiono w nich również procedurę włączania nowych lub zmienionych metod klasyfikacji krajowej do zharmonizowanej definicji dobrego stanu ekologicznego.
(5) Do 2007 r. Komisja otrzymała wyniki interkalibracji dotyczące szeregu biologicznych elementów jakości. Uwzględniono je w decyzji Komisji 2008/915/WE 6 , w której określono wartości granic między klasami, które państwa członkowskie powinny stosować do klasyfikacji w krajowych systemach monitorowania. Wyniki pierwszego etapu ćwiczenia interkalibracyjnego były niekompletne, ponieważ nie objęły wszystkich biologicznych elementów jakości. Przyjęcie dostępnych wyników ćwiczenia interkalibracyjnego było jednak konieczne, aby udostępnić informacje przydatne do opracowania pierwszych programów środków działania dla dorzeczy oraz planów gospodarowania wodami w dorzeczu zgodnie z art. 11 i 13 dyrektywy 2000/60/WE.
(6) Aby uzupełnić braki i poprawić porównywalność wyników interkalibracji przed drugą edycją planów gospodarowania wodami w dorzeczu zaplanowaną na 2015 r., Komisja rozpoczęła drugi etap ćwiczenia interkalibracyjnego. Wyniki ćwiczenia zostały zawarte w decyzji Komisji 2013/480/UE 7 . Wynika z nich, że w niektórych przypadkach interkalibrację osiągnięto jedynie częściowo. W odniesieniu do niektórych geograficznych grup interkalibracji oraz biologicznych elementów jakości nie było wyników interkalibracji, które mogłyby być zawarte w przedmiotowej decyzji.
(7) Trzeci etap ćwiczenia interkalibracyjnego był zatem niezbędny, aby uzupełnić braki i poprawić porównywalność wyników interkalibracji przed trzecią edycją planów gospodarowania wodami w dorzeczu zaplanowaną na 2021 r. Wyniki trzeciego etapu ćwiczenia interkalibracyjnego zawarto w załączniku do niniejszej decyzji.
(8) W załączniku do niniejszej decyzji określono wyniki ćwiczenia interkalibracyjnego. Jeśli chodzi o wyniki podane w części 1 załącznika, wszystkie kroki procesu interkalibracji określonego w wytycznych zostały w pełni zakończone. Część 2 załącznika zawiera metody klasyfikacji krajowej i ich odpowiednie wartości granic, w odniesieniu do których nie było technicznie możliwe ukończenie oceny porównywalności ze względu na brak wspólnych typów, różne oddziaływania lub różne koncepcje oceny. Jako że wyniki zawarte w częściach 1 i 2 załącznika są spójne z definicjami normatywnymi określonymi w sekcji 1.2 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE, odpowiednie wartości granic powinny być stosowane w klasyfikacjach w systemach monitorowania państw członkowskich.
(9) Jeżeli części wód odpowiadające interkalibrowanym typom określono zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 2000/60/WE jako sztuczne lub silnie zmienione części wód, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania wyników przedstawionych w załączniku do niniejszej decyzji do określenia dobrego potencjału ekologicznego tych części wód, z uwzględnieniem ich zmian fizycznych i przypisanego im korzystania z wód, zgodnie z definicjami normatywnymi zawartymi w sekcji 1.2.5 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE.
(10) Państwa członkowskie powinny zastosować wyniki ćwiczenia interkalibracyjnego do swoich krajowych systemów klasyfikacji w celu określenia granic pomiędzy stanem bardzo dobrym a dobrym oraz pomiędzy stanem dobrym a umiarkowanym dla wszystkich krajowych typów.
(11) Informacje udostępniane w związku z opracowywaniem programów monitorowania określonych w art. 8 dyrektywy 2000/60/WE oraz w związku z przeglądami i aktualizacją charakterystyk obszarów dorzeczy określonych w art. 5 tej dyrektywy mogą dostarczyć nowych danych, które mogą doprowadzić do dostosowania systemów monitorowania i klasyfikacji państw członkowskich do postępu naukowego i technicznego. Państwa członkowskie mogą również opracować nowe metody klasyfikacji krajowej obejmujące biologiczne elementy jakości lub biologiczne podelementy jakości oraz odpowiednie wartości granic, dla których należy ocenić spójność z definicjami normatywnymi określonymi w sekcji 1.2 załącznika V do dyrektywy 2000/60/WE. Kwestie te mogą przyczynić się do przeglądu wyników ćwiczenia interkalibracyjnego w celu uzupełnienia braków i poprawy jakości oraz porównywalności wyników interkalibracji, co z kolei może doprowadzić do aktualizacji wyników zawartych w załączniku do niniejszej decyzji.
(12) Należy zatem odpowiednio uchylić i zastąpić decyzję 2013/480/UE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 dyrektywy 2000/60/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lutego 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karmenu VELLA |
|
Członek Komisji |
1 Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2005/646/WE z dnia 17 sierpnia 2005 r. w sprawie ustanowienia rejestru miejsc przewidzianych do stworzenia sieci interkalibracji zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 243 z 19.9.2005, s. 1).
3 Common implementation strategy for the Water Framework Directive (2000/60/EC), Guidance Document No 6, Towards a Guidance on Establishment of the Intercalibration Network and the Process on the Intercalibration Exercise (Wspólna strategia wdrożenia ramowej dyrektywy wodnej (2000/60/WE), Wytyczne nr 6, Propozycja wytycznych dotyczących tworzenia sieci interkalibracji i sposobu przeprowadzenia ćwiczenia interkalibracyjnego), Wspólnoty Europejskie, 2003. ISBN 92-894-5126-2.
4 Common implementation strategy for the Water Framework Directive (2000/60/EC), Guidance document No. 14. Guidance document on the Intercalibration Process 2004-2006 (Wspólna strategia wdrożenia ramowej dyrektywy wodnej (2000/60/WE), Wytyczne nr 14, Wytyczne dotyczące procesu interkalibracji 2004-2006), ISBN 92-894-9471-9.Common implementation strategy for the Water Framework Directive (2000/60/EC), Guidance document No. 14. Guidance document on the Intercalibration Process 2008-2011 (Wspólna strategia wdrożenia ramowej dyrektywy wodnej (2000/60/WE), Wytyczne nr 14, Wytyczne dotyczące procesu interkalibracji 2008-2011), ISBN: 978-92-79-18997-5.
5 Procedure to fit new or updated classification methods to the results of a completed intercalibration exercise, Guidance document No 30 (Procedura włączania nowych lub zmienionych metod klasyfikacji krajowej do wyników zakończonego ćwiczenia interkalibracyjnego, Wytyczne nr 30). Sprawozdanie techniczne 2015-085, ISBN: 978-92-79-38434-9.
6 Decyzja Komisji 2008/915/WE z dnia 30 października 2008 r. ustanawiająca, na mocy dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wartości liczbowe klasyfikacji systemów monitorowania państw członkowskich uzyskane w wyniku ćwiczenia interkalibracyjnego (Dz.U. L 332 z 10.12.2008, s. 20).
7 Decyzja Komisji 2013/480/UE z dnia 20 września 2013 r. ustanawiająca, na podstawie dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wartości liczbowe do celów klasyfikacji w systemach monitorowania państw członkowskich będące wynikiem ćwiczenia interkalibracyjnego, i uchylająca decyzję 2008/915/WE (Dz.U. L 266 z 8.10.2013, s. 1).