a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.
(2) Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie do połowów łososia od dnia 1 stycznia 2015 r.
(3) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję, w przypadku braku planów wieloletnich ustanawianych zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia, do przyjmowania planu w zakresie odrzutów określającego szczegóły realizacji obowiązku wyładunku na początkowy okres trzech lat, który może być przedłużony na kolejne trzy lata. Te plany w zakresie odrzutów są przyjmowane na podstawie wspólnych rekomendacji opracowywanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi.
(4) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 1396/2014 2 ustanowiono plan w zakresie odrzutów dotyczący połowów łososia, śledzia, szprota i dorsza w Morzu Bałtyckim. Plan ten obejmuje m.in. wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do dorsza i łososia ze względu na ich wysokie wskaźniki przeżycia, jak wykazano w przypadku tych gatunków w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Rozporządzenie delegowane (UE) nr 1396/2014 przestaje obowiązywać z dniem 31 grudnia 2017 r.
(5) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 3 ustanawia się wieloletni plan w odniesieniu do niektórych połowów dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim. Ten wieloletni plan nie obejmuje stad łososia ani ich połowów w Morzu Bałtyckim.
(6) W przypadku braku wieloletniego planu dla stad łososia oraz ich połowów w Morzu Bałtyckim szczegóły realizacji obowiązku wyładunku po wygaśnięciu rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1396/2014 mają zostać przyjęte w ramach nowego planu w zakresie odrzutów na podstawie wspólnych rekomendacji przedłożonych przez państwa członkowskie.
(7) Dania, Niemcy, Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Finlandia i Szwecja mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w regionie Morza Bałtyckiego. W dniu 31 maja 2017 r. powyższe państwa członkowskie, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Komitetu Doradczego ds. Morza Bałtyckiego, przedstawiły Komisji wspólną rekomendację 4 . Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych.
(8) We wspólnej rekomendacji sugeruje się, że wyłączenie z obowiązku wyładunku w odniesieniu do łososia złowionego za pomocą sieci pułapkowych, koszy lub więcierzy, żaków i niewodów stawnych, przewidziane w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1396/2014, powinno być nadal stosowane po dniu 31 grudnia 2017 r.
(9) Wspólna rekomendacja opiera się na dowodach naukowych wskazujących na wysoką przeżywalność, przedstawionych przez forum ds. rybołówstwa na Morzu Bałtyckim (BALTFISH) i zweryfikowanych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). STECF stwierdził, że ze względu na fakt, iż narzędzia te funkcjonują na zasadzie statycznego uwięzienia ryby wewnątrz sieci, w przeciwieństwie do oplątania lub złapania na hak, można założyć w uzasadniony sposób, że śmiertelność w przypadku tych narzędzi będzie niska.
(10) Środki zaproponowane we wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i dlatego zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy je zawrzeć w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Z uwagi na to, że rozporządzenie delegowane (UE) nr 1396/2014 przestaje obowiązywać z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: