Decyzja 2018/13 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Serbia w odniesieniu do udziału Serbii w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej w charakterze obserwatora oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia (WE) nr 168/2007

DECYZJA RADY (UE) 2018/13
z dnia 18 grudnia 2017 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Serbia w odniesieniu do udziału Serbii w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej w charakterze obserwatora oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia (WE) nr 168/2007

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska zebrana w Luksemburgu w grudniu 1997 r. uczyniła udział w agencjach unijnych sposobem na przyspieszenie realizacji strategii przedakcesyjnej. Konkluzje tej Rady Europejskiej stwierdzają, że "agencje, w których mogą brać udział państwa kandydujące, określa się dla każdego przypadku odrębnie".

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 1  przewiduje, że w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") mogą, w charakterze obserwatorów, uczestniczyć państwa kandydujące.

(3) Serbia podziela cele i zadania Agencji, a także akceptuje zakres i opis zadań Agencji określone w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007.

(4) Ostatecznym celem Serbii jest członkostwo w Unii, a uczestnictwo w pracach Agencji pomoże jej w osiągnięciu tego celu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Serbia w odniesieniu do udziału Serbii w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej w charakterze obserwatora oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia (WE) nr 168/2007, oparte jest na projekcie decyzji Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Serbia dołączonym do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
K. SIMSON
Przewodniczący

PROJEKT

DECYZJA NR .../2016 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE- SERBIA

z dnia ...

w sprawie udziału Serbii w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej w charakterze obserwatora oraz warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007

RADA STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE- SERBIA,

uwzględniając układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Serbii, z drugiej strony 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 3 , w szczególności jego art. 28,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Rada Europejska zebrana w Luksemburgu w grudniu 1997 r. uczyniła udział w agencjach unijnych sposobem na przyspieszenie realizacji strategii przedakcesyjnej. Konkluzje tej Rady Europejskiej stwierdzają, że "agencje, w których mogą brać udział państwa kandydujące, określa się dla każdego przypadku odrębnie".
(2)
Serbia podziela cele i zadania Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją"), a także akceptuje zakres i opis zadań agencji określonych w rozporządzeniu (WE) nr 168/2007.
(3)
Agencja powinna zajmować się kwestiami praw podstawowych w Serbii w zakresie wskazanym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007, w stopniu koniecznym do ich stopniowego dostosowywania do prawa unijnego.
(4)
Należy w związku z tym zezwolić Serbii na udział w pracach Agencji w charakterze obserwatora oraz określić warunki tego udziału, w tym przepisy dotyczące udziału w inicjatywach podejmowanych przez Agencję, wkładu finansowego oraz personelu.
(5)
Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. a) oraz art. 82 ust. 3 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4 , dyrektor Agencji może, w drodze wyjątku, zezwolić na zatrudnienie obywateli Serbii korzystających z pełni praw obywatelskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Serbia uczestniczy, jako państwo kandydujące, w charakterze obserwatora, w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 168/2007.

Artykuł  2
1. 
Agencja może zajmować się kwestiami praw podstawowych w Serbii w zakresie wskazanym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007, w stopniu koniecznym do ich stopniowego dostosowywania do prawa unijnego.
2. 
W tym celu Agencja może realizować w Serbii zadania ustanowione w art. 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
Artykuł  3

Serbia wnosi wkład finansowy w działania Agencji, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 168/2007, zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  4
1. 
Serbia wyznacza osoby spełniające kryteria określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007 do pełnienia funkcji odpowiednio obserwatora i obserwatora zastępczego. Mogą one uczestniczyć w pracach zarządu na tych samych zasadach, co członkowie i ich zastępcy wyznaczeni przez państwa członkowskie, jednak bez prawa głosu.
2. 
Serbia mianuje urzędnika rządowego na krajowego urzędnika łącznikowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 168/2007.
3. 
W terminie czterech miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej decyzji Serbia przekazuje Komisji Europejskiej informacje o imionach i nazwiskach, kwalifikacjach oraz danych kontaktowych osób, o których mowa w ust. 1 i 2.
Artykuł  5

Dane dostarczane Agencji lub przekazywane przez nią mogą być publikowane i są publicznie udostępniane, pod warunkiem że poufne informacje są chronione w Serbii w tym samym stopniu co w Unii.

Artykuł  6

Agencja korzysta w Serbii z takiej samej zdolności do czynności prawnych, jaka przysługuje osobom prawnym na mocy prawa Serbii.

Artykuł  7

Aby umożliwić Agencji i jej personelowi wykonywanie ich zadań, Serbia przyznaje przywileje i immunitety identyczne z tymi, które ustanowione są w art. 1-4, 5, 6, 10-13, 15, 17 oraz 18 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Artykuł  8

Strony podejmują wszelkie środki o charakterze ogólnym lub szczególnym wymagane do wypełnienia zobowiązań na mocy niniejszej decyzji i zawiadamiają o nich Radę Stabilizacji i Stowarzyszenia.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po dacie jej przyjęcia.

Sporządzono w ...

W imieniu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE- Serbia
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

WKŁAD FINANSOWY SERBII NA RZECZ AGENCJI PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ

1.
Wkład finansowy, jaki Serbia wpłaca do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z tytułu udziału w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwana dalej "Agencją") zgodnie z pkt 2, odpowiada pełnym kosztom takiego udziału przez pierwsze trzy lata. Począwszy od czwartego roku kwoty będą określane zgodnie z pkt 6.
2.
Wkład finansowy, jaki Serbia wpłaca do budżetu ogólnego Unii za pierwsze trzy lata, wynosi:
Rok 1: 180 000 EUR
Rok 2: 183 000 EUR
Rok 3: 186 000 EUR
3.
Ewentualne wsparcie finansowe pochodzące z unijnych programów pomocy zostanie uzgodnione odrębnie zgodnie z odpowiednim programem unijnym.
4.
Środki stanowiące wkład Serbii będą zarządzane zgodnie z rozporządzeniem finansowym 5  mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
5.
Koszty podróży i koszty utrzymania poniesione przez przedstawicieli i ekspertów Serbii w celu wzięcia udziału w pracach Agencji lub spotkaniach związanych z realizacją programu prac Agencji są zwracane przez Agencję na takiej samej zasadzie, co w przypadku państw członkowskich Unii i zgodnie z procedurami obowiązującymi obecnie w stosunku do tych państw.
6.
Po wejściu w życie niniejszej decyzji i na początku każdego następnego roku Komisja przesyła Serbii wezwanie do wniesienia środków odpowiadających jej wkładowi na rzecz Agencji na mocy niniejszej decyzji. W pierwszym roku kalendarzowym swojego uczestnictwa Serbia wniesie wkład obliczony proporcjonalnie od daty rozpoczęcia uczestnictwa do końca roku. Wkład w kolejnych latach będzie zgodny z wartościami wskazanymi w tabeli w pkt 2 niniejszego załącznika. Począwszy od czwartego roku, wkład zostanie dostosowany w zależności od ewentualnego zwiększenia lub zmniejszenia dotacji dla Agencji w celu zachowania analogii między wkładem Serbii i budżetem Agencji dla państw UE-28. Wkład może również zostać poddany przeglądowi w następnych latach budżetowych, na podstawie najświeższych danych statystycznych opublikowanych przez Urząd Statystyczny Unii Europejskiej (Eurostat).
7.
Wkład ten wyrażony jest w EUR i wpłacany jest na prowadzone w EUR konto bankowe Komisji.
8.
Serbia wpłaca swój wkład na podstawie wezwania do zapłaty w terminie 30 dni od daty wystosowania przez Komisję wezwania do zapłaty.
9.
Jakiekolwiek opóźnienie we wniesieniu wkładu powoduje obowiązek zapłacenia przez Serbię odsetek od zaległej kwoty naliczanych od dnia płatności. Stopa odsetek odpowiada stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny, w terminie wymagalności, w odniesieniu do jego operacji w EUR, powiększonej o 1,5 punktu procentowego.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1).
2 Dz.U. L 278 z 18.10.2013, s. 16.
3 Dz.U. L 53 z 22.2.2007, s. 1.
4 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.4.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/13 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Serbia w odniesieniu do udziału Serbii w pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej w charakterze obserwatora oraz w odniesieniu do warunków tego udziału, w ramach rozporządzenia (WE) nr 168/2007
Data aktu: 18/12/2017
Data ogłoszenia: 09/01/2018