Decyzja wykonawcza 2018/195 ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE, Euratom) 2018/195
z dnia 8 lutego 2018 r.
ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 z dnia 26 maja 2014 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 2,

po konsultacjach z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Własnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE, Euratom) 2016/2365 2  przedstawiono ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych.

(2) Przypadki nadużyć i nieprawidłowości należy zgłaszać w ustrukturyzowany sposób, uwzględniając informacje na temat ryzyka. Taki sam formularz dotyczący nadużyć i nieprawidłowości jest już stosowany w celu aktualizacji uprzednio zgłoszonych przypadków. Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE, Euratom) 2016/2365 staje się zatem nieaktualny.

(3) Konieczne jest ustalenie okresu przejściowego, aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie się do zmian wprowadzonych w formularzach zgłaszania na podstawie art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

(4) Ze względu na przejrzystość i pewność prawa należy uchylić decyzję wykonawczą (UE, Euratom) 2016/2365,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie korzystają z formularza określonego w załączniku I do niniejszej decyzji w celu sporządzania opisu przypadków wykrytych nadużyć i nieprawidłowości, wiążących się z należnościami powyżej 10 000 EUR, o których mowa w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014. Formularz wykorzystuje się również w celu szczegółowego opisania stanowiska dotyczącego przypadków nadużyć i nieprawidłowości, o których Komisja została już poinformowana, jeżeli wcześniej nie odnotowano odzyskania środków, anulowania bądź niemożności ich odzyskania, o których mowa w art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.
2. 
Państwa członkowskie przekazują informacje, o których mowa w ust. 1, elektronicznie przy wykorzystaniu aplikacji informatycznej OWNRES.
Artykuł  2

Państwa członkowskie korzystają z formularza określonego w załączniku II do niniejszej decyzji w celu sporządzania sprawozdania z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014.

Sprawozdanie za rok budżetowy 2017 sporządza się przy wykorzystaniu formularza, o którym mowa w akapicie pierwszym.

Artykuł  3

Państwa członkowskie korzystają z formularza, o którym mowa w art. 1, od dnia 1 kwietnia 2018 r.

Artykuł  4

Decyzja wykonawcza (UE, Euratom) 2016/2365 traci moc z dniem 1 kwietnia 2018 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości na podstawie art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014

1. IDENTYFIKATOR SPRAWY

1.1. Państwo członkowskie

1.2. Numer seryjny (format CC/YYYY/NNNNNN/V)

1.3. Rok oraz kwartał wykrycia lub ustalenia sprawy (format: yyyy/q)

1.4. Urząd lub jednostka, które dokonały ustalenia lub wykryły sprawę

1.5. Data przesłania (format: dd/mm/yyyy]

1.6. Status

2. OPIS SPRAWY

2.1. Kod TARIC (10 cyfr)

2.1.1. Domniemany

2.1.2. Zgłoszony

2.1.3. Ustalony

2.2. Kraj wysyłający

2.2.1. Domniemany

2.2.2. Zgłoszony

2.2.3. Ustalony

2.3. Kraj pochodzenia

2.3.1. Domniemany

2.3.2. Zgłoszony

2.3.3. Ustalony

2.4. Ilość

2.4.1. Domniemana

2.4.2. Zgłoszona

2.4.3. Ustalona

2.5. Wartość celna

2.5.1. Domniemana

2.5.2. Zgłoszona

2.5.3. Ustalona

2.6. Procedura celna

2.7. Rodzaj czynności kontrolnej, która doprowadziła do ujawnienia sprawy

3. ETAP ODZYSKANIA

3.1. Kod etapu administracyjnego

3.2. Kod etapu finansowego

3.3. Niemożność odzyskania ze względu na prowadzone dochodzenie

4. INFORMACJE DODATKOWE

4.1. Data ustalenia (format: dd/mm/yyyy)

4.2. Numer referencyjny ustalenia

4.3. Data na rachunkach B (format: dd/mm/yyyy)

4.4. Numer referencyjny rachunku B

4.5. Data ostatniej decyzji o odwołaniu (format: dd/mm/yyyy)

4.6. Kwoty tradycyjnych zasobów własnych

4.6.1. Szacowana kwota

4.6.2. Kwota ustalona

4.6.3. Kwota korekty

4.6.4. Umorzona kwota

4.6.5. Odzyskana kwota

4.6.6. Kwota do odzyskania

4.7. Informacje na temat nadużycia finansowego lub nieprawidłowości:

4.7.1. Oznaczenie

4.7.2. Rodzaj nadużycia finansowego lub nieprawidłowości

4.7.3. Krótki opis mechanizmu nadużycia finansowego

4.8. Sprawa, która została już notyfikowana na podstawie porozumień o pomocy wzajemnej (rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 3 )

4.8.1. Numer referencyjny wzajemnej pomocy (format: yyyy/nnnn)

4.8.2. Numer referencyjny sprawy OLAF (format: LL/yyyy/nnnn) 4

4.8.3. Numer referencyjny wspólnej operacji celnej (WOC)

4.9. Numer referencyjny wspólnych priorytetowych obszarów kontroli (CPCA)

4.10. Numer referencyjny Formularza Informacji o Ryzyku

4.11. Numer referencyjny WOMIS (write-off management information system) (w stosownych przypadkach) (format: cc/yyyy/nnnn)

4.12. Środki podjęte lub planowane zapobiegające ponownemu zaistnieniu spraw

4.13. Zaangażowane państwa członkowskie

4.14. Inne informacje

ZAŁĄCZNIK  II

SPRAWOZDANIE ROCZNE, O KTÓRYM MOWA W ART. 6 UST. 1 ROZPORZĄDZENIA (UE, Euratom) NR 608/2014

20...

Państwo członkowskie: ...................................................

1.
Kontrole przeprowadzane przez państwa członkowskie
Działania w ramach kontroli Dane
1. Przyjęte zgłoszenia celne (w odniesieniu do procedur celnych lub przeznaczenia

celnego)

1.1. Łączna liczba zgłoszeń przywozowych(poziom zgłoszenia) na podstawie standardowych procedur

1.2. Łączna liczba zgłoszeń przywozowych(poziom pozycji) na podstawie standardowych procedur

1.3. Łączna liczba zgłoszeń przywozowych(poziom pozycji) na podstawie procedur uproszczonych

2. Kontrole po zwolnieniu towarów:

2.1. Łączna liczba zgłoszeń celnych (poziom pozycji) poddanych kontroli po zwolnieniu towarów (rewizja zgłoszenia celnego)

2.2. Łączna liczba pozostałych kontroli po zwolnieniu towarów

2.3. Łączna liczba audytówpo zwolnieniu towarów

3. Personel w służbach celnych

3.1. Łączna liczba personelu w służbach celnych (1)

3.2. Łączna liczba personeluw obszarze pozostałych kontroli po zwolnieniu towarów

3.3. Łączna liczba personeluw obszarze audytów po zwolnieniu towarów

(1) Łączna liczba personelu celnego (wyrażona jako liczba osób rocznie w przeliczeniu na ekwiwalent pełnego czasu pracy).
2.
Kwestie zasadnicze

Wykaz najważniejszych kwestii dotyczących ustalenia, księgowania oraz udostępniania należności, które wystąpiły w trakcie stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 608/2014 i rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 5 , jak również rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 6 , łącznie z kwestiami podnoszonymi w sprawach spornych.

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

(w razie potrzeby należy kontynuować w załączniku, odnosząc się do tego punktu)

1 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 29.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE, Euratom) 2016/2365 z dnia 19 grudnia 2016 r. ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 350 z 22.12.2016, s. 24).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).
4 W przypadku gdy sprawa jest powiązana z zaleceniem finansowym wydanym przez OLAF, należy to również wskazać.
5 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).
6 Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 z dnia 22 maja 2000 r. wykonujące decyzję wykonawczą 2007/436/WE, Euratom w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 130 z 31.5.2000, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.36.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/195 ustanawiająca formularze zgłaszania nadużyć i nieprawidłowości mających wpływ na należności z tytułu tradycyjnych zasobów własnych oraz formularze sprawozdań z kontroli w odniesieniu do tradycyjnych zasobów własnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) nr 608/2014
Data aktu: 08/02/2018
Data ogłoszenia: 09/02/2018
Data wejścia w życie: 01/03/2018