uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1, uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (zwanej dalej "BSiL") oraz amunicji do tych rodzajów broni zatytułowany "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli". W strategii przewidziano, że Unia będzie systematycznie uwzględniać kwestie związane z płcią przy opracowywaniu nowych projektów dotyczących zwalczania przemocy z użyciem broni i ogólnie kontroli BSiL oraz rozpowszechnianiu dobrych praktyk w tym zakresie.
(2) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/633 1 w sprawie Programu działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwanego dalej "programem działania ONZ"). Działania finansowane w ramach tej decyzji były realizowane przez Biuro ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA) i obejmowały zorganizowanie sympozjum tematycznego zatytułowanego "BSiL i Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w tym 16. cel zrównoważonego rozwoju i aspekty kontroli BSiL związane z problematyką płci".
(3) W dniu 28 maja 2018 r. Rada przyjęła konkluzje dotyczące stanowiska Unii w sprawie zwalczania nielegalnego handlu BSiL, w związku z trzecią konferencją ONZ poświęconą przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ, którą to konferencję zorganizowano w czerwcu 2018 r. Jednym z kluczowych celów Unii, jeśli chodzi o wynik konferencji, jest: uznanie zróżnicowanego wpływu, jaki przemoc zbrojna wywiera na kobiety, mężczyzn, dziewczęta i chłopców oraz propagowanie roli kobiet w realizacji programu działania ONZ i znajomości problematyki płci w działaniach z zakresu kontroli BSiL jako warunku skuteczności tych działań.
(4) W dniu 30 czerwca 2018 r. trzecia konferencja ONZ poświęcona przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ przyjęła dokument końcowy, w którym państwa stwierdziły, że nadal są poważnie zaniepokojone negatywnym wpływem, jaki nielegalny handel BSiL wywiera na kobiety, mężczyzn, dziewczęta i chłopców, uznają eliminowanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką za jeden z kluczowych elementów zwalczania przemocy ze względu na płeć oraz uznają, że dostrzegają potrzebę zwiększenia udziału kobiet w procesie decyzyjnym i procesie realizacji w odniesieniu do programu działania ONZ i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie, a także potwierdzają, że państwa muszą uwzględniać aspekt płci w swoich działaniach na rzecz realizacji. Państwa zobowiązały się ponadto zachęcać do uwzględniania perspektywy płci w politykach i programach dotyczących broni strzeleckiej i lekkiej, w tym w zakresie opracowania, planowania, realizacji, monitorowania i oceny, mając na uwadze w stosownych przypadkach odnośne wytyczne i standardy. Państwa postanowiły zachęcać do skoordynowanej realizacji krajowych planów działania dotyczących BSiL oraz krajowych planów działania ustanowionych na mocy odnośnych rezolucji ONZ i w związku z celem 16.4 Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, a także do gromadzenia danych w podziale na płeć w odniesieniu do nielegalnego handlu BSiL, w tym poprzez krajowe sprawozdania, jak również do zwiększenia zrozumienia specyficznego dla danej płci wpływu nielegalnego handlu BSiL, w szczególności z myślą o usprawnieniu odpowiednich krajowych polityk i programów.
(5) Rada Bezpieczeństwa ONZ wielokrotnie apelowała o zajęcie się merytorycznym udziałem kobiet, zapobieganiem konfliktom i przemocy, ochroną przed przemocą, w tym przemocą seksualną związaną z konfliktami zbrojnymi, a także pomocą i odbudową pokonfliktową.
(6) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia zatytułowanym "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", który został przedstawiony w dniu 24 maja 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ apeluje, aby w procesie opracowywania krajowych przepisów i polityk w zakresie rozbrojenia i kontroli broni wszystkie państwa uwzględniały perspektywę płci, w tym aspekty płci w kwestii posiadania i użycia broni oraz jej niewłaściwego wykorzystywania, zróżnicowany wpływ broni na kobiety i mężczyzn, sposoby, w jaki role związane z płcią mogą kształtować polityki i praktyki w zakresie kontroli broni oraz pełny i równy udział kobiet we wszystkich procesach decyzyjnych związanych z rozbrojeniem i bezpieczeństwem międzynarodowym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
E. KÖSTINGER | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.322.38 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2018/2011 w sprawie wsparcia uwzględniających aspekt płci polityk, programów i działań w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i jej niewłaściwego wykorzystywania, zgodnie z programem działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa |
Data aktu: | 17/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2018 |
Data wejścia w życie: | 17/12/2018 |