a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 3 ma na celu utworzenie wewnętrznego rynku łączności elektronicznej w Unii przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu inwestycji, innowacyjności i ochrony konsumentów dzięki zwiększonej konkurencji. Dyrektywa ta ustanawia również znaczną liczbę nowych zadań Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "BEREC"), jak np. wydawanie wytycznych dotyczących różnych zagadnień, składanie sprawozdań w kwestiach technicznych, prowadzenie rejestrów, wykazów lub baz danych i wydawanie opinii na temat procedur rynku wewnętrznego dotyczących projektów środków krajowych dotyczących regulacji rynku.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 531/2012 4 , uzupełnia i wspiera - w zakresie, w jakim dotyczy to ogólnounijnego roamingu - zasady przewidziane w ramach regulacyjnych łączności elektronicznej oraz ustanawia niektóre zadania BEREC.
(3) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 5 ustanowiono dodatkowe zadania BEREC w odniesieniu do dostępu do otwartego internetu. Ponadto, wytyczne BEREC z dnia 30 sierpnia 2016 r. w sprawie wdrożenia przez krajowe organy regulacyjne europejskich przepisów dotyczących neutralności sieci zostały przyjęte z zadowoleniem jako wartościowe wyjaśnienie gwarancji silnego, wolnego i otwartego internetu dzięki zapewnieniu spójnego stosowania zasad służących ochronie równego i niedyskryminacyjnego traktowania transmisji danych w ramach świadczenia usług dostępu do internetu oraz związanych z tym praw użytkowników końcowych.
(4) Mając na uwadze potrzebę zapewnienia rozwoju spójnych praktyk regulacyjnych oraz spójnego stosowania unijnych ram regulacyjnych łączności elektronicznej, Komisja na mocy decyzji Komisji 2002/627/WE 6 ustanowiła Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej, który miał jej doradzać i pomagać w konsolidacji rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej, a ogólniej - stanowić ogniwo pośrednie w stosunkach między krajowymi organami regulacyjnymi a Komisją.
(5) BEREC i Urząd zostały ustanowione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1211/2009 7 . BEREC zastąpił Europejski Organ Nadzoru Sieci i Usług Łączności Elektronicznej i miał przyczyniać się, z jednej strony, do rozwoju, a, z drugiej strony, do lepszego funkcjonowania wewnętrznego rynku sieci i usług łączności elektronicznej, dążąc do zapewnienia spójnego wdrażania ram regulacyjnych łączności elektronicznej. BEREC stanowi forum współpracy krajowych organów regulacyjnych między sobą i z Komisją w ramach wykonywania pełnego zakresu swoich zadań na mocy ram regulacyjnych Unii. BEREC został ustanowiony po to, by zapewniać wiedzę fachową i działać w sposób niezależny i przejrzysty.
(6) BEREC służy również jako podmiot dostarczający przemyśleń, dyskusji i rad dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w dziedzinie łączności elektronicznej.
(7) Urząd został ustanowiony jako organ wspólnotowy posiadający osobowość prawną do celów realizacji zadań, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1211/2009, w szczególności zapewniania BEREC wsparcia w zakresie wiedzy fachowej i administracji. Aby skutecznie wspierać BEREC, Urząd otrzymał autonomię prawną, administracyjną i finansową.
(8) W decyzji 2010/349/UE 8 przedstawiciele rządów państw członkowskich postanowili, że siedzibą Urzędu będzie Ryga. Umowa między rządem Republiki Łotewskiej a Urzędem w sprawie siedziby weszła w życie w dniu 5 sierpnia 2011 r.
(9) W komunikacie z dnia 6 maja 2015 r. pt. "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy" Komisja planowała przedstawienie w 2016 r. wniosków w sprawie ambitnej, gruntownej nowelizacji ram regulacyjnych łączności elektronicznej, koncentrując się m.in. na zapewnieniu skuteczniejszych instytucjonalnych ram regulacyjnych w celu dostosowania przepisów dotyczących łączności elektronicznej do potrzeb, co stanowi element tworzenia odpowiednich warunków dla jednolitego rynku cyfrowego. Obejmują one budowę sieci o bardzo dużej przepustowości, bardziej skoordynowane zarządzanie widmem radiowym dla sieci bezprzewodowych oraz stworzenie równych warunków funkcjonowania dla zaawansowanych sieci cyfrowych i usług innowacyjnych. W komunikacie tym podkreślono, że zmiany na rynku i w otoczeniu technologicznym sprawiają, że konieczne jest wzmocnienie ram instytucjonalnych poprzez zwiększenie roli BEREC.
(10) W rezolucji z dnia 19 stycznia 2016 r. pt. "W kierunku aktu o jednolitym rynku cyfrowym" Parlament Europejski wezwał Komisję do dalszej integracji jednolitego rynku cyfrowego poprzez zapewnienie wprowadzenia sprawniejszych ram instytucjonalnych.
(11) BEREC i Urząd wniosły pozytywny wkład na rzecz spójnego wdrażania ram regulacyjnych łączności elektronicznej. Jednakże nadal istnieją znaczne rozbieżności między państwami członkowskimi w zakresie praktyki regulacyjnej, co ma wpływ na przedsiębiorstwa prowadzące transgraniczną działalność gospodarczą lub działające w znacznej liczbie państw członkowskich, w tym w przypadku gdy wytyczne BEREC istnieją, ale mogłyby być dalej rozwijane. Niniejsze rozporządzenie ma na celu wzmocnienie roli BEREC, aby dodatkowo przyczynić się do rozwoju wewnętrznego rynku łączności elektronicznej w całej Unii, jak również do wspierania dostępu do sieci o bardzo dużej przepustowości i ich upowszechniania, wspierania konkurencji w udostępnianiu sieci i świadczeniu usług łączności elektronicznej oraz udostępnianiu urządzeń towarzyszących w łączności elektronicznej, a także działania w interesie obywateli Unii. Taka wzmocniona rola uzupełniałaby zwiększoną rolę odgrywaną przez BEREC po wejściu w życie rozporządzeń (UE) nr 531/2012 i (UE) 2015/2120 oraz dyrektywy (UE) 2018/1972.
(12) Ze względu na zmiany na rynku i rozwój technologiczny, które często powodują zwiększenie wymiaru transgranicznego, i z uwagi na doświadczenie zdobyte dotychczas w zakresie dążenia do zapewnienia spójnego wdrażania w dziedzinie łączności elektronicznej, konieczne jest wykorzystanie dotychczasowych prac BEREC i Urzędu. Zarządzanie nimi, a także ich działalność, należy usprawnić i dostosować do zadań, które mają one wykonywać. Biorąc pod uwagę ustalone procedury oraz nowy zestaw zadań przydzielonych BEREC i Urzędowi oraz z myślą o wzmocnieniu ich skuteczności, należy zapewnić dodatkową stabilność w zakresie zarządzania nimi oraz uprościć proces decyzyjny.
(13) BEREC powinien służyć wiedzą fachową oraz wzbudzać zaufanie z racji swojej niezależności, jakości swojego doradztwa i informacji, przejrzystości swoich procedur i metod działania, a także dbałości w wykonywaniu swoich zadań. Niezależność BEREC nie powinna uniemożliwiać jego Radzie Organów Regulacyjnych prowadzenia dyskusji na podstawie projektów przygotowywanych przez grupy robocze.
(14) Nowa oficjalna nazwa Urzędu powinna brzmieć "Agencja Wsparcia BEREC" (zwana dalej "Urzędem BEREC"). Nazwa "Urząd BEREC" powinna być używana jako skrócona nazwa Agencji. Urząd BEREC powinien posiadać autonomię prawną, administracyjną i finansową. W tym celu konieczne i właściwe jest, aby Urząd BEREC był organem Unii posiadającym osobowość prawną i wykonującym powierzone mu uprawnienia. Jako zdecentralizowana agencja Unii Urząd BEREC powinien działać w granicach swojego mandatu i istniejących ram instytucjonalnych. Nie powinien być on postrzegany przez zewnętrznych odbiorców jako wyraziciel stanowiska Unii ani jako podmiot zaciągający w imieniu Unii zobowiązania prawne.
(15) Ponadto przepisy dotyczące zarządzania Urzędem BEREC i jego działania powinny, w stosownych przypadkach, zostać dostosowane do zasad określonych we wspólnym oświadczeniu Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej z dnia 19 lipca 2012 r. w sprawie zdecentralizowanych agencji.
(16) Instytucje unijne i krajowe organy regulacyjne powinny korzystać z pomocy i doradztwa BEREC, w tym w zakresie istotnych skutków regulacyjnych wszelkich kwestii dotyczących ogólnej dynamiki rynków cyfrowych lub w odniesieniu do ich stosunków, dyskusji i wymian ze stronami trzecimi oraz przekazywania stronom trzecim najlepszych praktyk regulacyjnych. Oprócz udziału w publicznych konsultacjach Komisji BEREC powinien, na wniosek, doradzać Komisji w przygotowywaniu wniosków ustawodawczych. BEREC powinien mieć również możliwość udzielania porad Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
(17) BEREC, jako organ techniczny dysponujący wiedzą fachową z dziedziny łączności elektronicznej oraz składający się z przedstawicieli krajowych organów regulacyjnych i Komisji, jest najodpowiedniejszym podmiotem, któremu można powierzyć zadania, takie jak wspieranie skutecznych procedur rynku wewnętrznego dotyczących projektów środków krajowych w zakresie regulacji rynku, dostarczanie krajowym organom regulacyjnym i innym właściwym organom niezbędnych wytycznych w celu zapewnienia wspólnych kryteriów i spójnego podejścia regulacyjnego oraz prowadzenie niektórych rejestrów, baz danych i wykazów na poziomie Unii. Nie narusza to zadań ustanowionych dla krajowych organów regulacyjnych, które są najbliżej rynków łączności elektronicznej i ich lokalnych uwarunkowań.
(18) Aby realizować swoje zadania, BEREC powinien nadal gromadzić wiedzę fachową, którą dysponują krajowe organy regulacyjne. BEREC powinien dążyć do zapewnienia udziału wszystkich krajowych organów regulacyjnych w realizacji swoich zadań regulacyjnych i w swoim funkcjonowaniu. Aby wzmocnić BEREC, uczynić go bardziej reprezentatywnym oraz zabezpieczyć jego wiedzę fachową, doświadczenie i wiedzę na temat konkretnej sytuacji na każdym z rynków krajowych, każde państwo członkowskie powinno zapewnić, aby jego krajowy organ regulacyjny dysponował odpowiednimi zasobami finansowymi i ludzkimi, wymaganymi do pełnego uczestnictwa w pracach BEREC.
(19) W świetle nasilającej się konwergencji między sektorami świadczącymi usługi łączności elektronicznej oraz w świetle horyzontalnego wymiaru kwestii regulacyjnych związanych z ich rozwojem należy umożliwić BEREC i Urzędowi BEREC współpracę z - bez uszczerbku dla roli tych podmiotów - krajowymi organami regulacyjnymi, innymi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, oraz unijnymi grupami doradczymi, w szczególności z Zespołem ds. Polityki Spektrum Radiowego, ustanowionym decyzją Komisji 2002/622/WE 9 , Europejskim Inspektorem Ochrony Danych ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 , Europejską Radą Ochrony Danych, ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 11 , europejską grupą regulatorów audiowizualnych usług medialnych, ustanowioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE 12 , Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 526/2013 13 , Agencją Europejskiego GNSS, ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010 14 , siecią współpracy w zakresie ochrony konsumenta ustanowioną na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2006/2004 15 , europejską siecią konkurencji oraz europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, jak również z istniejącymi komitetami (takimi jak Komitet ds. Łączności i Komitet ds. Spektrum Radiowego). Gdy jest to niezbędne do wykonywania ich zadań, BEREC i Urząd BEREC powinny mieć również możliwość współpracy z odpowiednimi właściwymi organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za kwestie konkurencji, ochrony konsumentów i ochrony danych oraz z właściwymi organami państw trzecich, w szczególności z właściwymi organami regulacyjnymi w dziedzinie łączności elektronicznej lub grupami takich organów, jak również z organizacjami międzynarodowymi. BEREC powinien również mieć możliwość zasięgania opinii zainteresowanych stron w drodze konsultacji publicznych.
(20) BEREC powinien być uprawniony do zawierania z właściwymi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, z unijnymi grupami doradczymi, z właściwymi organami państw trzecich i z organizacjami międzynarodowymi porozumień roboczych, które nie powinny tworzyć zobowiązań prawnych. Celem takich porozumień roboczych mogłoby być na przykład rozwijanie współpracy i wymiana poglądów w kwestiach regulacyjnych. Komisja powinna zapewnić, aby niezbędne porozumienia robocze były spójne z politykami i priorytetami unijnymi oraz aby BEREC działał w granicach swojego mandatu i istniejących ram instytucjonalnych oraz nie był postrzegany przez zewnętrznych odbiorców jako wyraziciel stanowiska Unii ani jako podmiot zaciągający w imieniu Unii zobowiązania międzynarodowe.
(21) BEREC powinien składać się z Rady Organów Regulacyjnych i z grup roboczych. Rotacyjne przewodnictwo Rady Organów Regulacyjnych ma zapewniać ciągłość prac BEREC. Propaguje się również rotację wiceprzewodniczących reprezentujących różne krajowe organy regulacyjne.
(22) BEREC powinien mieć możliwość działania w interesie Unii, niezależnie od wszelkich zewnętrznych interwencji, w tym od presji politycznej lub ingerencji o charakterze komercyjnym. Ważne jest zatem, aby zapewnić, by osoby powołane do Rady Organów Regulacyjnych miały gwarancję najwyższej niezależności osobistej i funkcjonalnej. Szef krajowego organu regulacyjnego, członek jego organu kolegialnego lub ich zastępcy mają taki poziom niezależności osobistej i funkcjonalnej. W szczególności, powinni oni działać niezależnie i obiektywnie, nie powinni zwracać się o instrukcje ani ich przyjmować w związku z wykonywaniem swoich funkcji oraz powinni być chronieni przed niesłusznym zwolnieniem. Funkcja zastępcy w Radzie Organów Regulacyjnych może być również pełniona przez szefa krajowego organu regulacyjnego, członka jego organu kolegialnego, jednego z ich zastępców lub innego członka personelu krajowego organu regulacyjnego, który, działa w imieniu zastępowanego członka Rady Organów Regulacyjnych i zgodnie z zakresem jego mandatu.
(23) Z doświadczenia wynika, że większość zadań BEREC realizowana jest lepiej w ramach grup roboczych, które powinny zawsze zapewniać równe traktowanie wszystkich opinii i uwag krajowych organów regulacyjnych. Rada Organów Regulacyjnych powinna w związku z tym utworzyć grupy robocze i powołać ich przewodniczących. Krajowe organy regulacyjne powinny niezwłocznie reagować na wnioski w sprawie mianowania, aby zapewnić szybkie utworzenie grup roboczych, w szczególności tych tworzonych w związku z procedurami o wyznaczonych terminach. Grupy robocze powinny być otwarte na udział ekspertów Komisji. Personel Urzędu BEREC powinien wspierać działania grup roboczych i wnosić w nie wkład.
(24) W razie potrzeby i w indywidualnych przypadkach Rada Organów Regulacyjnych i Zarząd powinny mieć możliwość zapraszania każdej osoby, której opinia może mieć znaczenie, do udziału w ich posiedzeniach i w grupach roboczych w charakterze obserwatora.
(25) W stosownych przypadkach i w zależności od podziału zadań pomiędzy organami w każdym państwie członkowskim, w ramach odpowiednich grup roboczych należy uwzględniać opinie innych właściwych organów, np. poprzez prowadzenie na poziomie krajowym konsultacji lub zapraszanie tych innych organów do udziału w odpowiednich posiedzeniach, w przypadku gdy potrzebna jest ich wiedza fachowa. W każdym przypadku należy zachować niezależność BEREC.
(26) Rada Organów Regulacyjnych i Zarząd powinny działać równolegle, przy czym Rada Organów Regulacyjnych powinna podejmować decyzje głównie w sprawach regulacyjnych, natomiast Zarząd - w kwestiach administracyjnych, takich jak budżet, personel i audyty. Co do zasady i oprócz przedstawicieli Komisji przedstawicielami krajowych organów regulacyjnych w Zarządzie powinny być te same osoby co powołane do Rady Organów Regulacyjnych ale krajowe organy regulacyjne powinny mieć możliwość powołania innych przedstawicieli spełniających te same wymogi.
(27) Uprawnienia organu powołującego były wcześniej wykonywane przez wiceprzewodniczącego komitetu zarządzającego Urzędu. Niniejsze rozporządzenie stanowi że Zarząd przekazuje stosowne uprawnienia organu powołującego dyrektorowi, który jest uprawniony do dalszego przekazania tych uprawnień. Ma się to przyczyniać do skutecznego zarządzania personelem Urzędu BEREC.
(28) Rada Organów Regulacyjnych i Zarząd powinny zbierać się co najmniej dwa razy w roku na posiedzeniach zwyczajnych. W świetle doświadczeń nabytych w przeszłości i zwiększonej roli BEREC konieczne może być zwoływanie dodatkowych posiedzeń Rady Organów Regulacyjnych lub Zarządu.
(29) Dyrektor powinien pozostać przedstawicielem Urzędu BEREC w zakresie kwestii prawnych i administracyjnych. Zarząd powinien powołać dyrektora po przeprowadzeniu otwartej i przejrzystej procedury selekcji w celu zagwarantowania wnikliwej oceny kandydatów i wysokiego poziomu niezależności. Kadencja dyrektora zarządzającego Urzędu trwała poprzednio trzy lata. Konieczne jest, aby dyrektor dysponował wystarczająco długim mandatem w celu zapewnienia stabilności i realizacji długoterminowej strategii Urzędu BEREC.
(30) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 16 powinno mieć zastosowanie do Urzędu BEREC.
(31) Urząd BEREC powinien udzielać wszelkiego niezbędnego wsparcia profesjonalnego i administracyjnego dla prac BEREC, w tym wsparcia finansowego, organizacyjnego i logistycznego, oraz powinien brać udział w pracach regulacyjnych BEREC.
(32) Aby zagwarantować Urzędowi BEREC autonomię i niezależność oraz zapewnić wsparcie dla prac BEREC, Urząd BEREC powinien posiadać swój własny budżet, przy czym jego większa część powinna pochodzić z wkładu Unii. Budżet powinien być adekwatny i powinien uwzględniać dodatkowe zadania przydzielone BEREC i Urzędowi BEREC oraz ich większą rolę. Finansowanie Urzędu BEREC powinno podlegać porozumieniu osiągniętemu przez władzę budżetową, zgodnie z pkt 31 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 17 .
(33) Urząd BEREC powinien dysponować odpowiednim personelem, aby mógł wykonywać swoje obowiązki. W planowaniu zasobów należy właściwie ocenić i uwzględnić wszystkie zadania przydzielone Urzędowi BEREC, w tym wsparcie profesjonalne i administracyjne wspomagające BEREC w wykonywaniu jego zadań regulacyjnych, wraz ze zgodnością z finansowymi, pracowniczymi i innymi obowiązującymi przepisami, oraz zwiększoną wagę powierzonych Urzędowi BEREC zadań operacyjnych względem zadań administracyjnych.
(34) W celu dalszego rozszerzenia spójnego wdrażania ram regulacyjnych łączności elektronicznej Rada Organów Regulacyjnych, grupy robocze i Zarząd powinny być otwarte na udział organów regulacyjnych właściwych w dziedzinie łączności elektronicznej z państw trzecich, jeżeli te państwa trzecie zawarły umowy z Unią w tym przedmiocie, takich jak państw EOG i EFTA oraz krajów kandydujących.
(35) Zgodnie z zasadą przejrzystości BEREC i Urząd BEREC powinny, w stosownych przypadkach, na swoich stronach internetowych publikować informacje dotyczące swoich prac. W szczególności BEREC powinien podawać do wiadomości publicznej wszelkie ostateczne dokumenty wydane w ramach wykonywania swoich zadań, takie jak opinie, wytyczne, sprawozdania, zalecenia, wspólne stanowiska i najlepsze praktyki, a także wszelkie opracowania zamówione w celu wsparcia jego zadań. BEREC i Urząd BEREC powinny także podawać do wiadomości publicznej aktualne wykazy swoich zadań i aktualne wykazy swoich członków, zastępców i innych uczestników posiedzeń swoich jednostek organizacyjnych, oraz deklaracje interesów sporządzone przez członków Rady Organów Regulacyjnych, członków Zarządu i dyrektora.
(36) BEREC, przy wsparciu ze strony Urzędu BEREC, powinien mieć możliwość angażowania się w ramach swoich kompetencji w działania komunikacyjne, które nie wpływają ujemnie na podstawowe zadania BEREC. Treść i realizacja strategii komunikacyjnej BEREC powinny być spójne, obiektywne, odpowiednie i skoordynowane ze strategiami i działaniami Komisji i innych instytucji w celu uwzględnienia szerszego wizerunku Unii. Działania komunikacyjne Urzędu BEREC powinny być prowadzone zgodnie z odpowiednimi planami komunikacji i rozpowszechniania informacji przyjętymi przez Zarząd.
(37) Aby skutecznie realizować swoje zadania, BEREC oraz Urząd BEREC powinny mieć prawo zwracać się o wszelkie niezbędne informacje do Komisji, krajowych organów regulacyjnych oraz - w ostateczności - do innych organów i przedsiębiorstw. Wnioski o udzielenie informacji powinny zawierać uzasadnienie, być proporcjonalne i nie powinny powodować nałożenia na adresatów nieuzasadnionych obciążeń. Krajowe organy regulacyjne powinny współpracować z BEREC i Urzędem BEREC oraz powinny terminowo i rzetelnie udzielać im informacji, w celu zapewnienia aby BEREC i Urząd BEREC mogły wypełniać swoje zadania. BEREC i Urząd BEREC powinny również, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy, dzielić się wszelkimi niezbędnymi informacjami z Komisją, krajowymi organami regulacyjnymi i innymi właściwymi organami. W stosownych przypadkach należy zapewnić poufność informacji. Oceniając, czy wniosek jest należycie uzasadniony, BEREC powinien rozważyć, czy informacje, których dotyczy wniosek, są związane z wykonywaniem zadań przydzielonych wyłącznie odpowiednim organom.
(38) Urząd BEREC powinien stworzyć wspólny system informacyjno-komunikacyjny, aby uniknąć dublowania wniosków o udzielenie informacji oraz ułatwić komunikację między wszystkimi zaangażowanymi organami.
(39) Aby zapewnić wysoki poziom poufności i uniknąć konfliktów interesów, przepisy dotyczące tych kwestii mające zastosowanie do członków jednostek organizacyjnych BEREC i Urzędu BEREC powinny mieć zastosowanie do ich zastępców.
(40) Zważywszy, że niniejsze rozporządzenie powierza BEREC i Urzędowi BEREC nowe zadania, a inne akty prawne Unii mogą powierzyć im dodatkowe zadania, Komisja powinna dokonywać regularnej oceny funkcjonowania BEREC i Urzędu BEREC oraz skuteczności ich struktury instytucjonalnej w zmieniającym się środowisku cyfrowym. Jeżeli w wyniku tej oceny Komisja stwierdzi, że struktura instytucjonalna nie jest odpowiednia do wykonywania zadań BEREC i Urzędu BEREC, a w szczególności do zapewnienia spójnego wdrażania ram regulacyjnych łączności elektronicznej, powinna ona zbadać wszystkie dostępne możliwości poprawy tej struktury.
(41) W odniesieniu do wszystkich praw własności, umów, w tym umowy w sprawie siedziby, obowiązków prawnych, umów o pracę, zobowiązań finansowych i odpowiedzialności, następcą prawnym Urzędu, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1211/2009 jako organ wspólnotowy posiadający osobowość prawną, jest Urząd BEREC ustanowiony niniejszym rozporządzeniem. Urząd BEREC powinien przejąć personel Urzędu, co nie powinno mieć wpływu na prawa i obowiązki tego personelu. W celu zapewnienia ciągłości prac BEREC i Urzędu, ich przedstawiciele, tj. przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady Organów Regulacyjnych i komitetu zarządzającego oraz dyrektor administracyjny, powinni pełnić funkcje do końca swojej kadencji.
(42) Znaczna liczba konsumentów w większości państw członkowskich nadal korzysta z tradycyjnych usług łączności międzynarodowej, takich jak połączenia telefoniczne i wiadomości SMS, mimo że coraz większa ich liczba ma dostęp do usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do celów nawiązywania połączeń międzynarodowych przy opłatach niższych niż w przypadku tradycyjnych usług lub bez płatności pieniężnych.
(43) W 2013 r. Komisja przedstawiła poparty oceną skutków wniosek dotyczący rozporządzenia, które zawierało przepis obejmujący środki regulacyjne mające zastosowanie do usług łączności wewnątrzunijnej. Dodatkowe dane na temat rynku usług łączności wewnątrzunijnej zostały zebrane w latach 2017-2018 przez BEREC i Komisję za pomocą analizy Komisji i przy użyciu Eurobarometru. Jak wynika z tych danych, nadal występują znaczne różnice cenowe - w przypadku łączności zarówno stacjonarnej, jak i ruchomej - między krajowymi usługami łączności głosowej i usługami łączności SMS a takimi usługami łączności zakańczanymi w innym państwie członkowskim w kontekście znacznego zróżnicowania cen między krajami, dostawcami i pakietami taryfowymi oraz między ruchomymi i stacjonarnymi usługami łączności głosowej. Dostawcy publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery często pobierają opłaty za usługi łączności wewnątrzunijnej na podstawie wykorzystania i opłaty te znacznie przekraczają ceny krajowych taryf powiększone o dodatkowe koszty. Średnio standardowa cena wewnątrzunijnego połączenia w łączności stacjonarnej lub ruchomej jest trzy razy wyższa niż standardowa cena krajowego połączenia, a standardowa cena wewnątrzunijnej wiadomości SMS - ponad dwa razy wyższa niż wiadomości krajowej. Jednak te średnie arytmetyczne maskują znaczne różnice między poszczególnymi państwami członkowskimi. W niektórych przypadkach standardowa cena połączenia wewnątrzunijnego może być do ośmiu razy wyższa od standardowej ceny połączeń krajowych. W konsekwencji klienci w kilku państwach członkowskich są narażeni na bardzo wysokie ceny usług łączności wewnątrzunijnej. Te wysokie ceny głównie dotykają konsumentów, w szczególności konsumentów korzystających z takiej łączności niezbyt często lub korzystających z niej w niewielkim stopniu, stanowiących zdecydowaną większość konsumentów korzystających z usług łączności wewnątrzunijnej. Jednocześnie szereg dostawców przedstawia specjalne oferty szczególnie atrakcyjne dla klientów biznesowych i konsumentów w znacznym stopniu korzystających z usług łączności wewnątrzunijnej. Opłaty w ramach takich ofert często nie są naliczane w oparciu o rzeczywiste wykorzystanie i mogą składać się z pewnej liczby minut połączeń lub wiadomości SMS wewnątrzunijnych za stałą miesięczną opłatą (oferty dodatkowe) lub z włączenia pewnej liczby minut połączeń lub wiadomości SMS wewnątrzunijnych do miesięcznego limitu minut połączeń lub wiadomości SMS albo bez dodatkowej opłaty, albo za niewielką dodatkową opłatą. Jednak warunki tych ofert często nie są atrakcyjne dla konsumentów korzystających z usług łączności wewnątrzunijnej jedynie okazjonalnie, w sposób nieprzewidziany lub we względnie niewielkim stopniu. W związku z tym, ci konsumenci są narażeni na ryzyko płacenia wygórowanych cen za usługi łączności wewnątrzunijnej, z których korzystają, i powinni być chronieni.
(44) Ponadto wysokie ceny usług łączności wewnątrzunijnej stanowią barierę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego, ponieważ zniechęcają do poszukiwania i zakupu towarów i usług od dostawców mających siedzibę w innym państwie członkowskim. Należy zatem ustalić konkretne i proporcjonalne limity cen, jakie dostawcy publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery mogą naliczać konsumentom za usługi łączności wewnątrzunijnej, tak aby wyeliminować takie wysokie ceny.
(45) Gdy dostawcy publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery pobierają od konsumentów opłaty za usługi łączności wewnątrzunijnej według stawek w całości lub w części opartych na wykorzystaniu tych usług, w tym w przypadkach opartego na wykorzystaniu odliczenia od miesięcznego lub przedpłaconego limitu korzystania z tych usług, stawki te nie powinny przekraczać 0,19 EUR za minutę połączenia i 0,06 EUR za wiadomość SMS. Limity te odpowiadają maksymalnym cenom obowiązującym obecnie w odniesieniu do, odpowiednio, regulowanych połączeń i wiadomości SMS w ramach roamingu. Używając roamingu w Unii, konsumenci korzystają z ochrony, jaką zapewniają eurotaryfa usług głosowych oraz eurotaryfa SMS, stopniowo zastępowane przez roaming "like at home" (roaming na warunkach krajowych). Limity te uznaje się również za odpowiedni punkt odniesienia dla ustalenia maksymalnej stawki za regulowane usługi łączności wewnątrzunijnej na pięć lat, począwszy od dnia 15 maja 2019 r. Obecny poziom limitu stanowi proste, przejrzyste i sprawdzone zabezpieczenie przed wysokimi cenami i jest odpowiedni jako limit cen detalicznych wszystkich regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej. Połączenia w ramach roamingu w Unii i połączenia wewnątrzunijne mają podobną strukturę kosztów.
(46) Limity powinny umożliwiać dostawcom publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery odzyskanie ich kosztów, zapewniając w ten sposób proporcjonalną interwencję na rynku połączeń zarówno w łączności ruchomej, jak i stacjonarnej. Limity będą miały bezpośrednie zastosowanie tylko do stawek opartych na rzeczywistym wykorzystaniu. Powinny mieć one skutek dyscyplinujący również w odniesieniu do tych ofert, które obejmują pewien wolumen usług łączności wewnątrzunijnej bez oddzielnych opłat, ponieważ konsumenci mogą wybrać, czy w przypadku usług łączności wewnątrzunijnej przełączyć się na taryfę opartą na wykorzystaniu. Ta część usług łączności wewnątrzunijnej, która nie jest objęta pakietem i podlega osobnym opłatom powinna być objęta limitami. Środek ten powinien w proporcjonalny sposób zapewniać, aby konsumenci, którzy w niewielkim stopniu korzystają z usług łączności wewnątrzunijnej, byli chronieni przed wysokimi cenami, a jednocześnie powinien mieć jedynie umiarkowany wpływ na dostawców.
(47) Dostawcy publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery powinni móc przedstawić swoim konsumentom alternatywne oferty taryfowe usług łączności międzynarodowej z różnymi stawkami za regulowane usługi łączności wewnątrzunijnej, a konsumenci powinni mieć swobodę dokonania w sposób jednoznaczny wyboru takich ofert oraz powrotu do poprzednich warunków w każdym momencie i bezpłatnie, nawet w przypadku ofert, które wybrali przed wejściem w życie takich przepisów. Jedynie alternatywne oferty usług łączności międzynarodowej, takie jak oferty obejmujące wszystkie lub niektóre państwa trzecie, powinny, w przypadku akceptacji danej oferty przez konsumenta, dawać możliwość zwolnienia dostawcy z jego obowiązku nieprzekraczania limitów dla regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej. Inne korzyści, takie jak subsydiowane urządzenia końcowe lub zniżki na inne usługi łączności elektronicznej, oferowane przez dostawców konsumentom są zwykłym elementem interakcji konkurencyjnych i nie powinny wpływać na możliwość stosowania limitów cenowych dla regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej.
(48) Limit cenowy dla regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej może dotknąć niektórych dostawców publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery znacznie bardziej niż większość innych dostawców w Unii. Może stać się tak w szczególności w przypadku tych dostawców, którzy szczególnie wysoką część swoich dochodów lub zysków operacyjnych generują z usług łączności wewnątrzunijnej lub których marże krajowe są niskie w porównaniu do branżowych poziomów odniesienia. W konsekwencji zmniejszenia marży w odniesieniu do regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej dostawca może nie być w stanie utrzymać swojego krajowego modelu cenowego. Takie scenariusze są bardzo mało prawdopodobne, ponieważ maksymalne ceny wyraźnie przewyższają koszty świadczenia usług łączności wewnątrzunijnej. Jednak aby zająć się takimi szczególnie wyjątkowymi scenariuszami w sposób proporcjonalny, krajowe organy regulacyjne powinny mieć możliwość przyznawania odstępstwa na wniosek takiego dostawcy w uzasadnionych i wyjątkowych przypadkach.
(49) Wszelkie odstępstwa należy przyznawać tylko w przypadku, gdy dostawca może wykazać, względem odpowiedniego poziomu odniesienia ustanowionego przez BEREC, że jest dotknięty znacznie bardziej niż większość innych dostawców w Unii i że wpływ ten znacząco osłabiłby zdolność tego dostawcy do utrzymania jego modelu opłat za krajowe usługi łączności. W przypadku gdy krajowy organ regulacyjny przyznaje odstępstwo, powinien określić maksymalny poziom cen, jaki dostawca będzie mógł stosować w odniesieniu do regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej i który powinien pozwolić mu na utrzymanie konkurencyjnego poziomu cen usług łączności krajowej. Każde takie odstępstwo powinno być ograniczone do jednego roku z możliwością odnowienia, jeżeli dostawca wykaże, że warunki przyznania odstępstwa są nadal spełniane.
(50) W świetle zasady proporcjonalności możliwość zastosowania limitu cenowego dla regulowanych usług łączności wewnątrzunijnej powinna być ograniczona w czasie i powinna wygasnąć po pięciu latach od jej wejścia w życie. Taki ograniczony czas trwania powinien umożliwić właściwą ocenę skutków środków i ocenę, w jakim stopniu utrzymuje się potrzeba ochrony konsumentów.
(51) Aby zapewnić ogólnounijną, spójną, terminową i najskuteczniejszą ochronę konsumentów odczuwających negatywne skutki znacznych różnic cen usług łączności wewnątrzunijnej, takie przepisy powinny mieć bezpośrednie zastosowanie i powinny być zawarte w rozporządzeniu. Najodpowiedniejszym rozporządzeniem do tego celu jest rozporządzenie (UE) 2015/2120, które zostało przyjęte po przeprowadzeniu oceny skutków, w której zaproponowano między innymi przepis dotyczący usług łączności wewnątrzunijnej jako środek niezbędny do zakończenia procesu tworzenia wewnętrznego rynku łączności elektronicznej. Prawdopodobny wpływ na dochody dostawców generowane dzięki świadczeniu usług łączności wewnątrzunijnej został jeszcze bardziej ograniczony poprzez zastosowanie eurotaryfy usług głosowych oraz eurotaryfy SMS jako limitów w odniesieniu do łączności zarówno stacjonarnej, jak i ruchomej, które to eurotaryfy pełnią funkcję mechanizmu bezpieczeństwa, oraz poprzez zawarte w analizie BEREC z 2018 r. dowody na znaczny spadek stosownych wielkości ruchu w ramach łączności stacjonarnej objętego środkiem w okresie interwencyjnym. Te przepisy powinny zostać zatem wprowadzone jako zmiana rozporządzenia (UE) 2015/2120, które powinno także zostać dostosowane w celu zapewnienia, aby państwa członkowskie przyjęły przepisy dotyczące sankcji za naruszenie takich przepisów.
(52) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zapewnienie spójnego wdrażania ram regulacyjnych łączności elektronicznej, w szczególności w odniesieniu do aspektów transgranicznych i poprzez skuteczne procedury rynku wewnętrznego dotyczące projektów środków krajowych, oraz zapewnienie, aby konsumenci nie byli obciążani wygórowanymi opłatami za korzystanie z usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery inicjowanych w państwie członkowskim krajowego dostawcy konsumenta i zakańczanych w jakimkolwiek stacjonarnym lub ruchomym numerze w innym państwie członkowskim, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działania możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(53) Niniejsze rozporządzenie zmienia i rozszerza zakres stosowania rozporządzenia (WE) nr 1211/2009. Biorąc pod uwagę istotny charakter zmian, które mają zostać dokonane, dla celów jasności akt ten powinien zostać uchylony. Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: