KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 z dnia 5 maja 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 428/2009 wprowadziło wymóg skutecznej kontroli produktów podwójnego zastosowania podczas wywozu z Unii, tranzytu przez Unię lub dostawy do państwa trzeciego w wyniku usług pośrednictwa świadczonych przez pośrednika mającego miejsce pobytu lub siedzibę w Unii.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 określono wspólny wykaz produktów podwójnego zastosowania podlegających kontroli w Unii. Decyzje dotyczące produktów podlegających kontroli podejmowane są w ramach Grupy Australijskiej 2 , Reżimu Kontrolnego Technologii Rakietowych 3 , Grupy Dostawców Jądrowych 4 , porozumienia z Wassenaar 5 oraz Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.
(3) Wykaz produktów podwójnego zastosowania określony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 należy regularnie aktualizować w celu zapewnienia pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa, zagwarantowania przejrzystości oraz utrzymania konkurencyjności podmiotów gospodarczych. Zmiany w wykazach kontrolnych przyjęte przez międzynarodowe reżimy nieproliferacji i porozumienia w sprawie kontroli wywozu w 2017 r. wymagają obecnie kolejnej zmiany załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 428/2009. W celu ułatwienia stosowania odesłań przez organy kontroli wywozu i podmioty gospodarcze należy zastąpić załącznik I do tego rozporządzenia.
(4) Załączniki IIa-IIf do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 ustanawiają generalne unijne zezwolenia na wywóz.
(5) W załączniku IIg do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 ustanowiono wykaz produktów podwójnego zastosowania, które mają być wyłączone z zakresu generalnych krajowych zezwoleń na wywóz i generalnych unijnych zezwoleń na wywóz.
(6) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 428/2009 ustanawia wymogi dotyczące zezwoleń w odniesieniu do niektórych transferów wewnątrzwspólnotowych.
(7) Zmiany w wykazie produktów podwójnego zastosowania określonym w załączniku I wymagają wynikających z nich zmian w załącznikach IIa-IIg i załączniku IV w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania, które są wymienione również w załącznikach IIa-IIg i załączniku IV.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 428/2009 upoważnia Komisję do aktualizowania wykazu produktów podwójnego zastosowania określonego w załączniku I oraz w załącznikach IIa-IIg i załączniku IV poprzez przyjmowanie aktów delegowanych zgodnie z odpowiednimi zobowiązaniami i obowiązkami oraz wszelkimi ich modyfikacjami, które państwa członkowskie przyjęły jako członkowie międzynarodowych systemów nieproliferacyjnych i porozumień w sprawie kontroli wywozu lub w drodze ratyfikacji stosownych traktatów międzynarodowych.
(9) Mając na uwadze znaczenie zapewnienia pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w dziedzinie bezpieczeństwa tak szybko, jak to tylko praktycznie możliwe, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 428/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 134 z 29.5.2009, s. 1.
6 Załącznik I:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.103.60).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.105.67).
11 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
12 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
13 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
14 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
15 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
16 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
17 Producenci wyliczający dokładność pozycjonowania zgodnie z ISO 230-2:1997 lub 2006 powinni konsultować się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym mają siedzibę.
18 Różnice w brzmieniu/zakresie między załącznikiem I a załącznikiem IV są zaznaczone pogrubioną kursywą.