(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 8081)(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 18 listopada 2002 r. Komisja przyjęła decyzję 2002/915/WE 2 przyznającą odstępstwo, o które wniosła Dania zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego, zezwalając Danii na stosowanie rocznie na hektar do 230 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w niektórych gospodarstwach hodowli bydła w ramach duńskiego programu działań na lata 1999-2003. Odstępstwo to zostało przedłużone decyzją Komisji 2005/294/WE 3 w związku z duńskim programem działań na lata 2004-2007, decyzją Komisji 2008/664/WE 4 w związku z duńskim programem działań na lata 2008-2012, decyzją wykonawczą Komisji 2012/659/UE 5 w związku z duńskim programem działań na lata 2008-2015 oraz decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/847 6 w związku z duńską regulacją składników odżywczych w rolnictwie oraz duńskim programem działań dotyczącym azotanów z czerwca 2017 r.
(2) Odstępstwo przyznane decyzją wykonawczą (UE) 2017/847 dotyczyło (w okresie 2015-2016) około 1 466 gospodarstw hodowli bydła, 443 134 dużych jednostek przeliczeniowych i 210 061 hektarów gruntów ornych, czyli odpowiednio 4,2 % łącznej liczby gospodarstw, 19,6 % łącznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych i 8,6 % ogólnej ilości gruntów ornych w Danii.
(3) W dniu 6 lutego 2018 r. Dania złożyła Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(4) W Danii funkcjonuje plan działań na lata 2017-2020 zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/676/EWG, zgodnie z częściami zarządzenia w sprawie komercyjnych zwierząt gospodarczych, nawozu naturalnego, kiszonek itp. nr 865 z dnia 23 czerwca 2017 r. ze zmianami, ustawą skonsolidowaną w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i pokrywy roślinnej 388 nr 433 z dnia 3 maja 2017 r. ze zmianami oraz zarządzeniem w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie w okresie planowania 2017-2018 nr 963 z dnia 12 lipca 2017 r. Jako uzupełnienie tych środków Dania realizuje w 2017 i 2018 r. ukierunkowany system międzyplonów, a od roku 2019 - ukierunkowaną regulację, zgodnie z ustawą w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i pokrywy roślinnej. Ponadto duńskie ustawodawstwo obejmuje nowe ogólne regulacje dotyczące fosforu zgodnie z ustawą w sprawie hodowli zwierząt gospodarskich i korzystania z nawozu oraz zarządzeniem w sprawie komercyjnych zwierząt gospodarczych, nawozu naturalnego, kiszonek itp.
(5) Duńskie przepisy wykonujące dyrektywę 91/676/EWG obejmują ograniczenia dotyczące stosowania azotu. Przepisy ograniczające stosowanie fosforu weszły w życie w sierpniu 2017 r.
(6) Duńskie przepisy prawne obejmują ukierunkowany system łączony dla nieobowiązkowych i obowiązkowych międzyplonów na okres objęty niniejszą decyzją. W ramach tego systemu obowiązkowe przepisy dotyczące międzyplonów powinny wchodzić w życie automatycznie, jeżeli dobrowolne porozumienia w odniesieniu do międzyplonów nie zapewnią osiągnięcia wyznaczonych celów w dziedzinie ochrony środowiska. Obszary pokryte międzyplonami są uzupełnieniem krajowego wymogu dotyczącego obowiązkowych międzyplonów zgodnie z duńską ustawą nr 433 z dnia 3 maja 2017 r. w sprawie korzystania z nawozów w rolnictwie i pokrywy roślinnej. System ten jest konieczny do zapewnienia, by stosowanie obecnego odstępstwa nie doprowadziło do spadku jakości wody.
(7) Informacje dostarczone przez Danię w kontekście odstępstwa przyznanego decyzją wykonawczą (UE) 2017/847 wskazują, że odstępstwo to nie prowadzi do pogorszenia jakości wody w porównaniu z obszarami, które nie są objęte odstępstwem. Z danych dotyczących wdrażania dyrektywy 91/676/EWG w latach 2012-2015 7 wynika, że w odniesieniu do wód gruntowych w 83,4 % punktów monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 50 mg/l, a w 27,5 % - poniżej 25 mg/l. W przypadku słodkich wód powierzchniowych w 99,4 % punktów monitorowania średnie stężenie azotanów wynosi poniżej 50 mg/l, a w 85,8 % - poniżej 25 mg/l. Dane z monitorowania wykazują ogólną stałą tendencję w zakresie stężenia azotanów w wodach gruntowych i słodkich wodach powierzchniowych w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym (2008-2011). Dane na temat eutrofizacji wskazują, że 25 % monitorowanych jezior zaklasyfikowano jako o jeziora o bardzo dobrym lub dobrym stanie, a 75 % jako jeziora o stanie poniżej dobrego, a 2 z 119 monitorowanych wód przyujściowych/przybrzeżnych zostało sklasyfikowane jako wody o dobrym stanie.
(8) Komisja, po zbadaniu wniosku Danii na podstawie elementów opisanych w ust. 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG oraz w świetle doświadczeń zdobytych w stosowaniu odstępstwa zgodnie z decyzjami 2002/915/WE, 2005/294/WE, 2008/664/WE i decyzją wykonawczą 2012/659/UE, uznaje, że - jeżeli spełnione zostaną pewne ścisłe warunki dotyczące międzyplonów, pułapów dotyczących fosforu, płodozmianu, stosowania nawozu naturalnego i innych nawozów, badania próbek gleby i ich analizy - ilość nawozu naturalnego przewidziana przez Danię - 230 kg azotu na hektar rocznie - nie przeszkodzi w osiągnięciu celów dyrektywy 91/676/EWG.
(9) W gospodarstwach uprawnionych do stosowania nawozu w ilości do 230 kg azotu w przeliczeniu na hektar rocznie plany nawożenia powinny być aktualizowane terminowo w celu zapewnienia spójności z faktycznymi praktykami rolniczymi, a stała pokrywa roślinna na gruntach ornych i międzyplony powinny być wykorzystywane do odzyskiwania azotanów wymytych z podglebia w okresie jesiennym oraz ograniczania ich wymywania w okresie zimowym.
(10) Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 przewiduje kompleksowe, transgraniczne podejście do ochrony wód zorganizowane wokół obszarów dorzeczy, mające na celu osiągnięcie dobrego stanu wód europejskich do 2015 r. Ograniczenie składników odżywczych stanowi integralny element tego celu. Przyznanie odstępstwa na podstawie niniejszej decyzji nie narusza przepisów przyjętych na podstawie dyrektywy 2000/60/WE i nie wyklucza konieczności zastosowania dodatkowych środków w celu wypełnienia zobowiązań z nich wynikających.
(11) W dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 określono przepisy ogólne służące ustanowieniu infrastruktury informacji przestrzennej w Unii dla celów polityki unijnej w zakresie ochrony środowiska oraz obszarów polityki lub działań mogących oddziaływać na środowisko. W stosownych przypadkach informacje przestrzenne zgromadzone w ramach niniejszej decyzji powinny być zgodne z przepisami określonymi we wspomnianej dyrektywie. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia spójności danych przy gromadzeniu niezbędnych danych w ramach niniejszej decyzji Dania powinna korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie tytułu V rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 10 .
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 grudnia 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karmenu VELLA |
|
Członek Komisji |