uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/589 z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie europejskiej sieci służb zatrudnienia (EURES), dostępu pracowników do usług w zakresie mobilności i dalszej integracji rynków pracy oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 492/2011 i (UE) nr 1296/2013 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 3,
(1) Art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589 nakłada na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia procedur gromadzenia danych dotyczących działań EURES realizowanych na poziomie krajowym.
(2) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES oraz jej działań w dokładny i spójny sposób, należy ustanowić wspólne ramy koncepcyjne i proceduralne oraz określić wskaźniki i minimalne wymogi co do danych, które mają być zebrane.
(3) Ramy te powinny pomóc w ocenie postępów w realizacji celów określonych dla sieci EURES na mocy rozporządzenia (UE) 2016/589.
(4) Aby zmierzyć efektywność sieci EURES w kompleksowy sposób i umożliwić optymalną ocenę jej funkcjonowania, ramy powinny zawierać dwa dodatkowe wymiary, oprócz trzech wymiarów dotyczących usług wsparcia dla pracowników i pracodawców, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/589: informacje i wytyczne, rezultaty zatrudnieniowe oraz informacje na temat zadowolenia klientów. Te dwa dodatkowe wymiary działania sieci EURES to udzielone wsparcie horyzontalne (takie jak szkolenia), komunikacja, współpraca oraz działania informacyjne (takie jak wydarzenia rekrutacyjne i wysiłki skierowane na zapewnienie przejrzystości informacji na temat rynku pracy). Włączenie tych dwóch dodatkowych wymiarów do systemu pomiaru efektywności EURES umożliwi spełnienie różnych wymogów dotyczących informacji zawartych w rozporządzeniu (UE) 2016/589 i sprawi, że system pomiaru efektywności EURES będzie kompatybilny z innymi mechanizmami sprawozdawczości określonymi w tym samym rozporządzeniu. Maksymalne wykorzystanie potencjalnych korzyści dla sieci EURES może zatem doprowadzić do zmniejszenia obciążeń związanych ze sprawozdawczością spoczywających na państwach członkowskich.
(5) Aby ułatwić gromadzenie i analizę danych oraz uniknąć powielania pracy, ramy powinny zasadzać się na istniejących praktykach państw członkowskich, zwłaszcza na praktykach istniejących w publicznych służbach zatrudnienia.
(6) Ramy muszą być na tyle elastyczne, aby umożliwić wykorzystanie alternatywnych źródeł danych lub metod ich gromadzenia w tych przypadkach, w których trudno zmierzyć bezpośrednie wyniki poszczególnych działań, takich jak procesy rekrutacji i uzyskania zatrudnienia.
(7) Należy wykorzystać wszystkie możliwe synergie wynikające z ustaleń i procedur dotyczących rocznego planowania, monitorowania i oceny działań sieci EURES realizowanych na podstawie art. 31 rozporządzenia (UE) 2016/589, w szczególności tak, aby uwzględnić analizę pomiaru efektywności w kolejnych krajowych programach prac.
(8) Ramy powinny umożliwić skuteczne zarządzanie działaniami EURES na poziomie krajowym i unijnym oraz dopomóc w ocenie konieczności zmian strategicznych lub operacyjnych. Powinny wspierać w ramach sieci EURES rozwój kultury pomiaru efektywności, której głównymi składowymi będzie zorientowanie na wyniki, opłacalność i odpowiedzialność za wydatki.
(9) Ramy mają być instrumentem gromadzenia porównywalnych ilościowo i jakościowo danych, aby mierzyć przedmiotowe działania sieci EURES, do ich analizy i interpretacji należy podchodzić jednak ostrożnie, uwzględniając czynniki kontekstowe na poziomie krajowym oraz sytuacje na rynku pracy, struktury organizacyjne i ogólne podejście do mobilności. Z tych względów każde państwo członkowskie powinno być odpowiedzialne za analizę na poziomie krajowym.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. EURES,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.31.104 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/170 w sprawie jednolitych szczegółowych specyfikacji dotyczących gromadzenia i analizy danych w celu monitorowania i oceny funkcjonowania sieci EURES |
Data aktu: | 02/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2018 |
Data wejścia w życie: | 03/02/2019 |