Decyzja wykonawcza 2018/1888 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 oraz na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali i Peru

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/1888
z dnia 3 grudnia 2018 r.
stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 oraz na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali i Peru

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w Umowie o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią i Peru, z drugiej strony 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie wprowadzenia w życie dwustronnej klauzuli ochronnej i mechanizmu stabilizacyjnego dotyczącego bananów, zawartych w Umowie ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Mechanizm stabilizacyjny dotyczący bananów został wprowadzony na mocy Umowy ustanawiającej stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony. Podobny mechanizm został zawarty w Umowie o handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Kolumbią, Peru i Ekwadorem, z drugiej strony. Umowy te (zwane dalej "umowami") zaczęły tymczasowo obowiązywać w odniesieniu do Gwatemali w dniu 1 sierpnia 2013 r., a w odniesieniu do Peru - w dniu 1 marca 2013 r.

(2) Zgodnie z tymi mechanizmami stabilizacyjnymi, wdrożonymi rozporządzeniem (UE) nr 20/2013 i rozporządzeniem (UE) nr 19/2013, po przekroczeniu określonej wielkości progowej w odniesieniu do przywozu świeżych bananów 3  z jednego z państw, których dotyczy mechanizm, Komisja może tymczasowo zawiesić cło preferencyjne stosowane do przywozu świeżych bananów z tego państwa albo stwierdzić, że takie zawieszenie cła nie jest odpowiednie. Działanie to powinno być podjęte w drodze aktu wykonawczego przyjmowanego zgodnie z trybem pilnym, o którym mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 i w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 19/2013.

(3) W dniach 10 września i 15 października 2018 r. przywóz do Unii świeżych bananów pochodzących z Gwatemali i Peru przekroczył wielkość progową odpowiednio o 70 000 ton i o 97 500 ton, jak określono w odpowiednich umowach.

(4) W tym kontekście na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 20/2013 i art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 19/2013, Komisja przeanalizowała wpływ omawianego przywozu na sytuację unijnego rynku bananów w celu ustalenia, czy należy zawiesić preferencyjną stawkę celną. Komisja zbadała wpływ przedmiotowego przywozu na poziom cen w Unii, stan przywozu z innych źródeł oraz ogólną stabilność unijnego rynku świeżych bananów.

(5) W dniu 15 października 2018 r. przywóz świeżych bananów z Gwatemali i Peru stanowił 2,95 % i 2,80 % przywozu do Unii świeżych bananów objętych mechanizmem stabilizacyjnym. Ponadto przywóz bananów z Gwatemali i Peru stanowił odpowiednio 1,8 % i 2,2 % całkowitego przywozu świeżych bananów do Unii.

(6) W tym samym czasie przywóz z dużych państw wywozu, również objęty mechanizmem stabilizacyjnym, w szczególności z Kolumbii, Ekwadoru i Kostaryki, wynosił odpowiednio 51 %, 64,3 % i 64,3 % ich wielkości progowej. "Niewykorzystane" ilości w ramach mechanizmu stabilizacyjnego (około 2,4 mln ton) są zatem znacznie wyższe niż całkowity przywóz z Gwatemali i Peru (105 366 i 99 698 ton).

(7) Ceny przywozu z Gwatemali i Peru wynosiły średnio 527 EUR/tonę oraz 730 EUR/tonę w pierwszych 8 miesiącach 2018 r. (najnowsze dostępne dane) i są odpowiednio o 20 % niższe i o 10,7 % wyższe od średnich cen przywozu świeżych bananów z innych państw do Unii.

(8) W tym kontekście mimo niskiej ceny bananów przywożonych z Gwatemali, średnia cena hurtowa bananów na rynku unijnym w lipcu 2018 r. nie uległa żadnej tendencji spadkowej i utrzymywała się na wysokim poziomie. Średnia cena hurtowa bananów (niezależnie od pochodzenia) wynosiła w sierpniu 2018 r. 911,5 EUR/tonę, czyli była o 2,8 % wyższa od ceny z sierpnia 2017 r. (855,3 EUR/tonę). Ponadto średnia cena hurtowa bananów wyprodukowanych w Unii wynosiła w sierpniu 2018 r. 1 228,6 EUR/tonę, czyli była o 38,9 % wyższa od ceny z sierpnia 2017 r. (884,6 EUR/tonę). Powyższa sytuacja wystąpiła pomimo tego, że przywóz z Nikaragui przekroczył swoją wielkość progową o 409 %.

(9) Biorąc pod uwagę fakt, że przywóz bananów z Gwatemali i Peru jest odpowiednio niski nie miał on wpływu na unijną cenę rynkową bananów. Na obecnym etapie nic nie wskazuje zatem, by stabilność rynku unijnego została zakłócona przez przekraczający określoną roczną wielkość progową przywóz świeżych bananów z Gwatemali i Peru ani by miało to jakikolwiek istotny wpływ na sytuację producentów unijnych.

(10) Ponadto w sierpniu 2018 r. nic nie wskazuje, by istniało zagrożenie, że sytuacja na unijnym rynku lub sytuacja gospodarcza w regionach najbardziej oddalonych UE ulegnie poważnemu pogorszeniu.

(11) W związku z tym zawieszenie preferencyjnych ceł na przywóz bananów pochodzących z Gwatemali i Peru nie wydaje się odpowiednie na obecnym etapie.

(12) Komisja będzie kontynuować monitorowanie sytuacji i w razie potrzeby może wprowadzić środki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na przywóz świeżych bananów sklasyfikowanych w ramach podpozycji 0803 90 10 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej i pochodzących z Gwatemali lub Peru nie jest odpowiednie.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 17 z 19.1.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 17 z 19.1.2013, s. 13.
3 Podpozycja 0803 90 10 Nomenklatury scalonej Unii Europejskiej z dnia 11 października 2018 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.308.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/1888 stanowiąca, że tymczasowe zawieszenie preferencyjnego cła na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 19/2013 oraz na podstawie art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 20/2013 nie jest odpowiednie w odniesieniu do przywozu bananów pochodzących z Gwatemali i Peru
Data aktu: 03/12/2018
Data ogłoszenia: 04/12/2018
Data wejścia w życie: 04/12/2018