uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony 1 , w obowiązującym brzemieniu (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-UE"),
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 2 (zwaną dalej "umową wewnętrzną"), a w szczególności jej art. 10 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego 3 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Inwestycyjnego,
(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2015/323 4 określono szczegółowe zasady dotyczące realizacji finansowej 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju ("11. EFR"). Zasady te dotyczą między innymi: mających zastosowanie zasad; struktury zasobów 11. EFR; podmiotów działań finansowych i podmiotów, którym powierzono zadania dotyczących wykonywania budżetu; decyzji w sprawie finansowania, zobowiązania i płatności; instrumentów finansowania, w tym zamówień, dotacji, instrumentów finansowych i funduszy powierniczych Unii; prezentacji sprawozdań i rachunkowości; kontroli zewnętrznej przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy i udzielania absolutorium przez Parlament Europejski; oraz instrumentu inwestycyjnego zarządzanego przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).
(2) Mając na względzie uproszczenie przepisów i spójność, rozporządzenie (UE) 2015/323 zostało dostosowane w jak największym stopniu do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 6 . To dostosowanie osiągnięto przez bezpośrednie odesłania do tych rozporządzeń; i umożliwiło ono, z jednej strony, łatwą identyfikację aspektów realizacji finansowej specyficznych dla 11. EFR oraz, z drugiej strony, zmniejszenie różnorodności unijnych zasad finansowania w obszarze działań zewnętrznych, która jest źródłem niepotrzebnych obciążeń dla odbiorców, Komisji oraz innych zaangażowanych podmiotów.
(3) Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz rozporządzenie delegowane (UE) nr 1268/2012 połączono i zastąpiono jednym aktem prawnym - rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 , w którym wprowadzono istotne zmiany i ulepszenia oraz uproszczono zasady finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Unii. W ramach dążenia do uproszczenia rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do 11. EFR należy w jak największym stopniu dostosować do tego rozporządzenia. Dla zapewnienia jasności prawa i biorąc pod uwagę dużą liczbę zmian koniecznych do tego dostosowania, rozporządzenie (UE) 2015/323 należy uchylić i zastąpić niniejszym rozporządzeniem.
(4) Należy przypomnieć, że na ramy realizacji finansowej 11. EFR składa się, oprócz niniejszego rozporządzenia, umowa o partnerstwie AKP-UE, w szczególności załącznik IV do tej umowy, umowa wewnętrzna, decyzja Rady 2013/755/UE 8 oraz rozporządzenie Rady (UE) 2015/322 9 .
(5) Realizacja finansowa 11. EFR powinna być zgodna z zasadami jedności i rzetelności budżetowej, jednostki rozliczeniowej, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości. Uwzględniając wieloletni charakter 11. EFR, zasada jednoroczności budżetu nie powinna mieć zastosowania do 11. EFR.
(6) Niezbędne jest ustalenie szczegółowych zasad wnoszenia wkładów przez państwa członkowskie na rzecz 11. EFR oraz zasad przydzielania poszczególnym krajom pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich (zwanych dalej "KTZ"), do których mają zastosowanie postanowienia części IV Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(7) Zasady dotyczące podmiotów działań finansowych, tj. urzędników zatwierdzających i księgowych, delegowania ich zadań oraz ich odpowiedzialności powinny zostać dostosowane do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046, jako że podmioty te działają w ramach Komisji, kiedy realizuje ona 11. EFR na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(8) Niezbędne jest ustanowienie szczegółowych zasad, zgodnie z którymi delegowany urzędnik zatwierdzający ustala w ścisłej współpracy z urzędnikiem zatwierdzającym (krajowym, regionalnym, pochodzącym z państw AKP lub terytorialnym) zasady konieczne do zapewnienia właściwej realizacji operacji.
(9) Zasady dotyczące metod wykonywania, tj. dotyczące powierzania zadań związanych z wykonywaniem budżetu oraz warunków i ograniczeń takiego powierzenia, należy dostosować do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Ponadto należy wprowadzić przepis dotyczący dalszego powierzania zadań związanych z wykonywaniem budżetu, odpowiadający przepisowi zawartemu w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2014 10 , w celu zapewnienia spójnej realizacji finansowania działań zewnętrznych. Niniejsze rozporządzenie powinno jednak zawierać szczegółowe przepisy dotyczące tymczasowego pełnienia funkcji krajowego urzędnika zatwierdzającego, powierzania przez państwa AKP oraz KTZ zadań usługodawcy oraz wzmocnienia ochrony interesów finansowych Unii w przypadku zarządzania pośredniego z udziałem państw AKP oraz KTZ.
(10) Przepisy dotyczące decyzji w sprawie finansowania powinny zostać dostosowane do przepisów rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w przypadkach, w których Komisja realizuje 11. EFR na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(11) Zasady dotyczące zobowiązań należy dostosować do zasad określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046, z wyjątkiem zobowiązań tymczasowych. Ponadto należy przewidzieć możliwość przedłużania terminów w przypadkach, kiedy jest to niezbędne do działań realizowanych w ramach zarządzania pośredniego przez państwa AKP lub KTZ.
(12) Terminy dotyczące płatności powinny zostać dostosowane do terminów określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046. Należy ustanowić szczególne przepisy, które będą miały zastosowanie w przypadkach, gdy państwom AKP i KTZ nie powierza się dokonywania płatności w ramach zarządzania pośredniego i gdy w związku z tym płatności na rzecz odbiorców nadal dokonuje Komisja.
(13) Różne przepisy wykonawcze dotyczące audytora wewnętrznego, dobrej administracji i dochodzenia roszczeń, systemu informatycznego, elektronicznego przekazywania danych, e-administracji, a także kar administracyjnych i finansowych oraz korzystania z centralnej bazy danych o wykluczeniach należy dostosować do rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Ponadto należy wzmocnić ochronę interesów finansowych Unii poprzez nakładanie kar, w przypadku gdy 11. EFR jest realizowany w ramach zarządzania pośredniego z udziałem państw AKP oraz KTZ.
(14) Zasady dotyczące udzielania zamówień, dotacji, nagród oraz ekspertów należy dostosować do zasad określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046. Zasady dotyczące instrumentów finansowych oraz unijnych funduszy powierniczych należy dostosować z uwzględnieniem charakteru 11. EFR. Wsparcie budżetowe dla KTZ powinno uwzględniać instytucjonalne powiązania z zainteresowanym państwem członkowskim.
(15) Zasady dotyczące prezentacji sprawozdań finansowych i rachunkowości oraz kontroli zewnętrznej i udzielenia absolutorium powinny odzwierciedlać zasady określone w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046.
(16) Niezbędne jest określenie warunków, na jakich Trybunał Obrachunkowy powinien wykonywać swoje uprawnienia w odniesieniu do 11. EFR.
(17) Niezbędne jest określenie warunków, na jakich EBI powinien zarządzać zasobami 11. EFR.
(18) Przepisy dotyczące przeprowadzanej przez Trybunał Obrachunkowy kontroli zasobów 11. EFR zarządzanych przez EBI powinny być zgodne z porozumieniem trójstronnym zawartym przez Trybunał Obrachunkowy, EBI i Komisję na mocy art. 287 ust. 3 TFUE.
(19) Przepisy przejściowe powinny określać zasady dotyczące traktowania sald i dochodów z 8., 9. i 10. Europejskiego Funduszu Rozwojowego (zwanych dalej "poprzednimi EFR"), jak również stosowania niniejszego rozporządzenia do pozostałych operacji w ramach tych EFR.
(20) Interpretacja niniejszego rozporządzenia powinna służyć zapewnieniu spójności z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046, chyba że taka interpretacja byłaby niezgodna ze specyfiką 11. EFR przewidzianą w umowie o partnerstwie AKP-UE, umowie wewnętrznej, decyzji 2013/755/UE lub rozporządzeniu Rady (UE) 2015/322,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
F. MOGHERINI | |
Przewodnicząca |
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.307.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1877 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 |
Data aktu: | 26/11/2018 |
Data ogłoszenia: | 03/12/2018 |
Data wejścia w życie: | 06/12/2018 |