KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe eliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach unijnych połowów poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym lub wymogom dotyczącym minimalnych rozmiarów.
(2) Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych najpóźniej od dnia 1 stycznia 2015 r. W odniesieniu do przedmiotowego rodzaju połowu w art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważniono Komisję do przyjmowania przepisów dotyczących wdrażania obowiązku wyładunku ("plany w zakresie odrzutów") w drodze aktu delegowanego, tymczasowo i na okres nie dłuższy niż trzy lata.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1392/2014 2 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym. Przedmiotowy plan w zakresie odrzutów ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego lub okrężnicy (połowy sardeli, sardynek, makreli i ostroboka). W celu uniknięcia nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami plan umożliwia odrzucenie niewielkiego odsetka połowów gatunków podlegających wymogom dotyczącym minimalnych rozmiarów, określonym w załączniku III do rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 3 ("wyłączenie »de minimis«").
(4) Plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1392/2014 wygaśnie z dniem 31 grudnia 2017 r. Ponadto nie przyjęto żadnych środków do celów określenia wyłączenia de minimis w planie wieloletnim po dniu 31 grudnia 2017 r. W celu uniknięcia nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami należy ustanowić wyłączenie de minimis zgodnie z art. 15 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Wyłączenie de minimis powinno mieć zastosowanie w odniesieniu do obszarów GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) objętych obecnym planem w zakresie odrzutów, którymi są obszary 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 oraz 12 (zachodnie Morze Śródziemne); 17 i 18 (Morze Adriatyckie); oraz 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25 (południowo-wschodnie Morze Śródziemne).
(5) Proponowane wyłączenie de minimis zostało zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), który nie przekazał uwag w tej kwestii oprócz uznania żądania wzrostu wartości procentowej de minimis z 3 % do 5 % za nieuzasadnione. W świetle powyższego należy ustanowić wyłączenie de minimis zgodnie z wartością procentową ustanowioną rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1392/2014 oraz na poziomach nieprzekraczających poziomów dozwolonych na podstawie art. 15 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(6) Ponieważ plan w zakresie odrzutów ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1392/2014 wygaśnie z dniem 31 grudnia 2017 r., niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2018 r. Podobnie jak poprzedni plan w zakresie odrzutów, ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 1392/2014, niniejsze rozporządzenie de minimis powinno, na wniosek regionalnych grup państw członkowskich, obowiązywać przez okres trzech lat, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: