KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 10 akapit trzeci, art. 244 ust. 6 akapit trzeci oraz art. 245 ust. 6 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2450 2 ustanowiono wzory formularzy sprawozdawczych, które zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, jak również zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji posiadające udziały kapitałowe w innym zakładzie, ubezpieczeniowe spółki holdingowe oraz finansowe spółki holdingowe o działalności mieszanej muszą stosować do przekazywania organom nadzoru informacji niezbędnych do celów nadzoru.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1542 3 , którym zmieniono przepisy dotyczące obliczania regulacyjnych wymogów kapitałowych w odniesieniu do określonych kategorii aktywów posiadanych przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, wprowadzono jako nową klasę aktywów kwalifikowalne przedsiębiorstwa infrastrukturalne podlegające specjalnemu wymogowi kapitałowemu. W celu zapewnienia, aby również w odniesieniu do inwestycji w przedsiębiorstwa infrastrukturalne organy nadzoru otrzymywały niezbędne informacje o poziomie szczegółowości porównywalnym z poziomem szczegółowości informacji dostępnych dla innych klas aktywów w ramach obliczeń dotyczących modułu ryzyka rynkowego, odpowiednie formularze sprawozdawcze określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2450 należy dostosować z uwzględnieniem tych zmian.
(3) Przepisy dotyczące prawidłowego stosowania znaku wyrażeń i spójnych kursów wymiany mają kluczowe znaczenie dla poprawy spójności i jakości informacji przekazywanych w odniesieniu do danych historycznych wyrażonych w walucie innej niż waluta sprawozdawcza. Zmieniono zatem art. 2 i 3, aby poprawić jakość przekazywanych informacji.
(4) Celem formularzy dotyczących analizy zmian jest wyjaśnienie za pomocą wskaźników ekonomicznych, dlaczego i w jaki sposób zmieniła się sytuacja zakładu na przestrzeni roku. Ponieważ zainteresowane strony wskazały szereg obszarów wymagających poprawy i dalszego doprecyzowania, konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian w notach objaśniających dotyczących wzorów formularzy S.29.01-S.29.04.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2450.
(6) Należy skorygować błędy redakcyjne w notach objaśniających dotyczących wzorów formularzy, które to błędy mogą być źródłem niespójnych i wprowadzających w błąd informacji, a w rezultacie mogą wpływać na jakość procesu nadzoru. W związku z tym konieczne są pewne sprostowania, głównie dotyczące brakujących pozycji sprawozdawczych lub informacji w "Uwagach ogólnych" oraz brakujących pól w "Notach objaśniających".
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: