uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
(2) Konieczne są środki wykonawcze określające dane, które należy dostarczyć w celu sporządzenia statystyk w ramach modułu 1: "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz modułu 2: "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", oraz ustalające terminy ich przesyłania.
(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Dane, które należy przekazywać dla celów tworzenia statystyk europejskich dotyczących społeczeństwa informacyjnego, o których mowa w art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, w module 1 "Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" oraz module 2 "Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne", określono w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Dane na temat cech wymienionych w pkt A ppkt 2 i 3 należy gromadzić dla następujących kategorii przedsiębiorstw:
Kategoria NACE Rev. 2 | Opis | |
Sekcja C | Przetwórstwo przemysłowe | |
Sekcja D, E | Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych; dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją | |
Sekcja F | Budownictwo | |
Sekcja G | Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli | |
Sekcja H | Transport i gospodarka magazynowa | |
Sekcja I | Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi | |
Sekcja J | Informacja i komunikacja | |
Sekcja L | Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości | |
Działy 69-74 | Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna | |
Sekcja N | Administracja i działalność wspierająca | |
Grupa 95.1 | Naprawa komputerów i sprzętu (tele)komunikacyjnego. |
Okresem odniesienia dla cech, które odnoszą się do poprzedniego roku kalendarzowego, jest rok 2018. Dla pozostałych cech okresem odniesienia jest 2019 r.
Dla tematów oraz ich cech wymienionych w pkt A ppkt 2 należy gromadzić dane dotyczące następujących cech podstawowych:
Agregacja NACE Rev. 2 |
do celów ewentualnego obliczania agregatów krajowych |
10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 + 17 + 18 |
19 + 20 + 21 + 22 + 23 |
24 + 25 |
26 + 27 + 28 + 29 + 30 + 31 + 32 + 33 |
35 + 36 + 37 + 38 + 39 |
41 + 42 + 43 |
45 + 46 + 47 |
47 |
49 + 50 + 51 + 52 + 53 |
55 |
58 + 59 + 60 + 61 + 62 + 63 |
68 |
69 + 70 + 71 + 72 + 73 + 74 |
77 + 78 + 79 + 80 + 81 + 82 |
26.1 + 26.2 + 26.3 + 26.4 + 26.8 + 46.5 + 58.2 + 61 + 62 + 63.1 + 95.1 |
Agregacja NACE Rev. 2 | |
do celów ewentualnego obliczania agregatów europejskich | |
10 + 11 + 12 | |
13 + 14 + 15 | |
16 + 17 + 18 | |
26 | |
27 + 28 | |
29 + 30 | |
31 + 32 + 33 | |
45 | |
46 | |
55 + 56 | |
58 + 59 + 60 | |
61 | |
62 + 63 | |
77 + 78 + 80 + 81 + 82 | |
79 | |
95,1 |
Klasa wielkości | |
10 lub więcej zatrudnionych osób 10 do 49 zatrudnionych osób 50 do 249 zatrudnionych osób 250 lub więcej zatrudnionych osób |
Podział danych, o ile są one ujęte, należy przedstawić zgodnie z następującą tabelą:
Klasa wielkości | |
Od 0 do 9 zatrudnionej osoby (nieobowiązkowo) Od 2 do 9 zatrudnionej osoby (nieobowiązkowo) Od 0 do 1 zatrudnionej osoby (nieobowiązkowo) |
Dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć jeden raz za 2019 r.
Głównym okresem odniesienia dla gromadzenia statystyk jest pierwszy kwartał 2019 r.
Sekcje NACE REV. 2 | Opis |
A | Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo |
B, C, D oraz E | Przetwórstwo przemysłowe, górnictwo i wydobywanie oraz pozostała działalność przemysłowa |
F | Budownictwo |
G, H oraz I | Handel hurtowy i detaliczny; transport, działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi |
J | Informacja i komunikacja |
K | Działalność finansowa i ubezpieczeniowa |
L | Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości |
M oraz N | Usługi dla przedsiębiorstw |
O, P oraz Q | administracja publiczna, obrona narodowa; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna |
R, S, T oraz U | Pozostała działalność usługowa |
Dane wymagane zgodnie z niniejszym załącznikiem należy dostarczyć jeden raz za 2019 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.296.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1798 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego za rok referencyjny 2019 |
Data aktu: | 21/11/2018 |
Data ogłoszenia: | 22/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 12/12/2018 |