uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy i art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1 (zwany dalej "Układem"), wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r. Jego art. 486 ust. 3 i 4 przewiduje tymczasowe stosowanie Układu w części ustalonej przez Unię.
(2) W art. 4 decyzji Rady 2014/668/UE 2 wymieniono postanowienia Układu, które mają być stosowane tymczasowo, w tym te postanowienia dotyczące zniesienia ceł i te związane z załącznikami I-A do I-D do rozdziału 1 tytułu IV Układu. Tymczasowe stosowanie jest skuteczne od dnia 1 stycznia 2016 r.
(3) Po jednostronnym zapowiedzeniuwdrożenia listy koncesyjnej określonej w załączniku I-A do rozdziału 1 tytułu IV Układu za pomocą autonomicznych preferencji handlowych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 374/2014 3 , Unia stosowała już szczegółowe zasady realizacji harmonogramu (zwane dalej "kategoriami znoszenia ceł"), które zostały uzgodnione przez strony.
(4) Wyjaśnienie sposobów zniesienia taryf celnych przyjęto na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1150/2014 4 , w kontekście zmiany autonomicznych preferencji handlowych w celu określenia obniżki podstawowej stawki należności celnych w odniesieniu do każdej z kategorii znoszenia ceł, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 374/2014.
(5) Aby zapewnić, że te same zasady, będące rezultatem wspólnego porozumienia osiągniętego przez strony w trakcie negocjacji, są jasno określone w celu optymalnego wdrożenia listy koncesyjnej, należy zapewnić równoważne wyjaśnienie. Zasady te mają być stosowane przez obie strony Układu.
(6) Załącznik I-C do rozdziału 1 tytułu IV Układu określający harmonogramy znoszenia ceł wywozowych Ukrainy stanowi, że przeliczenie tabeli jest konieczne w celu utrzymania stosunkowej preferencji, tj. tych samych proporcji, w porównaniu ze stawkami ceł wywozowych związanymi w ramach WTO obowiązującymi w danym okresie, w przypadku gdy postanowienia Układu dotyczące handlu wejdą w życie po dniu 15 maja 2014 r.
(7) Załącznik I-D do rozdziału 1 tytułu IV Układu określający środki ochronne w formie dodatkowego cła wywozowego na określone towary również stanowi, że przeliczenie tabeli jest konieczne w celu utrzymania stosunkowej preferencji (tych samych proporcji) w porównaniu ze stawkami ceł wywozowych związanymi w ramach WTO obowiązującymi w danym okresie, w przypadku gdy postanowienia Układu dotyczące handlu wejdą w życie po dniu 15 maja 2014 r.
(8) Do kodu taryfy 1207 9997 00 w załączniku I-C do rozdziału 1 tytułu IV Układu należy wprowadzić poprawkę o charakterze technicznym, mającą na celu dostosowanie go do prawidłowego opisu zawartego w Zjednoczonej Klasyfikacji Towarów (UKTZED) na Ukrainie.
(9) Decyzją nr 3/2014 Rady Stowarzyszenia UE-Ukraina 5 upoważniono Komitet Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu (zwany dalej "Komitetem ds. Handlu") do dokonania aktualizacji lub zmiany niektórych załączników dotyczących kwestii związanych z handlem, w tym załączników I-C i I-D do rozdziału 1 tytułu IV Układu.
(10) Stanowisko Unii w ramach Rady Stowarzyszenia oraz w ramach Komitetu ds. Handlu w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu powinno w związku z tym opierać się na dołączonych projektach decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
F. MOGHERINI | |
Przewodniczący |
PROJEKT
DECYZJA RADY STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA NR .../2018
z dnia ... 2018 r.
w sprawie uzupełnienia załącznika I-A do rozdziału 1 tytułu IV Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony
RADA STOWARZYSZENIA UE-UKRAINA,
uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 6 , podpisany w Brukseli w dniu 27 czerwca 2014 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 486 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (zwanego dalej "Układem"), niektóre części Układu, w tym postanowienia dotyczące zniesienia ceł, oraz powiązany załącznik I-A do rozdziału 1 tytułu IV Układu stosuje się tymczasowo od dnia 1 stycznia 2016 r.
(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 374/2014 7 jednostronnie ustanowiono uzgodnienie preferencyjne, co pozwoliło na obniżenie lub zniesienie ceł na towary pochodzące z Ukrainy zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia.
(3) Takie preferencyjne uzgodnienie odpowiadało koncesjom taryfowym, które byłyby stosowane w trakcie pierwszego roku wdrażania Układu zgodnie z załącznikiem I-A do rozdziału 1 tytułu IV przedmiotowego Układu.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1150/2014 8 wprowadziło między innymi wyjaśnienia dotyczące konkretnego obniżenia podstawowej stawki należności celnych dla każdej kategorii znoszenia ceł, o której mowa w załączniku I do tego rozporządzenia.
(5) W celu zachowania jasności Układu wymagane jest równoważne wyjaśnienie obniżki, jaka ma mieć zastosowanie do podstawowej stawki należności celnych w odniesieniu do wszystkich kolejnych lat do każdej z kategorii znoszenia ceł, o których mowa w załączniku I-A do rozdziału 1 tytułu IV Układu. Takie sposoby znoszenia ceł odpowiadają założeniom wzajemnego porozumienia z Ukrainą osiągniętego w trakcie negocjacji i będą stosowane przez obie Strony Układu.
(6) Art. 463 ust. 2 Układu stanowi, że Rada Stowarzyszenia stanowi forum wymiany informacji na temat środków wdrażania i egzekwowania.
(7) Art. 463 ust. 3 Układu stanowi, że Rada Stowarzyszenia może aktualizować lub zmieniać załączniki do Układu.
(8) Właściwe jest zatem, by Rada Stowarzyszenia UE-Ukraina przyjęła decyzję w celu uzupełnienia załącznika I-A do rozdziału 1 tytułu IV Układu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady Stowarzyszenia | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.29.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2018/156 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Stowarzyszenia utworzonej na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do uzupełnienia załącznika I-A do rozdziału 1 tytułu IV tego Układu, oraz w ramach Komitetu Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu w odniesieniu do przeliczenia tabel stawek celnych przy znoszeniu ceł wywozowych określonych w załącznikach I-C i I-D do rozdziału 1 tytułu IV tego Układu |
Data aktu: | 22/01/2018 |
Data ogłoszenia: | 01/02/2018 |