(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 7125)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że określone kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustanowić według grup produktów.
(3) Decyzją Komisji 2011/381/UE 2 ustanowiono kryteria oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji dla smarów. Decyzją Komisji (UE) 2015/877 3 okres ważności tych kryteriów i wymogów wydłużono do dnia 31 grudnia 2018 r.
(4) W wyniku kontroli sprawności (REFIT) dotyczącej oznakowania ekologicznego UE z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010 4 , stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym uproszczonych kryteriów wyboru produktów. Zgodnie z tymi wnioskami oraz w porozumieniu z Komitetem UE ds. Oznakowania Ekologicznego należy dokonać przeglądu kryteriów dotyczących smarów jako grupy produktów, biorąc pod uwagę obecny sukces, zainteresowanie produktem przez zainteresowane strony i potencjalne przyszłe możliwości większego rozpowszechnienia oraz popyt rynkowy na zrównoważone produkty. Definicję grupy produktów "smary" należy zmienić tak, aby zawierała ona odniesienie do funkcjonalności produktu, a nie do jego składu. Ma to na celu zapewnienie, aby definicja wyraźnie obejmowała wszystkie smary o odpowiednim składzie.
(5) Aby uwzględnić niedawny rozwój sytuacji rynkowej oraz innowacje, które wprowadzono od tego czasu, należy ustanowić nowy zbiór kryteriów oznakowania ekologicznego UE dla grupy produktów "smary". Celem tych kryteriów powinno być promowanie produktów, które mają ograniczony wpływ na środowisko wodne, zawierają ograniczoną ilość substancji niebezpiecznych oraz których wydajność jest taka sama lub lepsza niż tradycyjnych smarów dostępnych na rynku. Zgodnie z celami Europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym 5 kryteria te powinny również mieć na celu ułatwienie przejścia do gospodarki o obiegu bardziej zamkniętym poprzez zachęcanie do ulepszonego projektowania, jak również dalsze stymulowanie popytu na materiały pochodzące z recyklingu.
(6) Nowe kryteria, jak również związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji, powinny pozostać ważne do dnia 31 grudnia 2024 r., przy uwzględnieniu cyklu innowacji w tej grupie produktów.
(7) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2011/381/UE.
(8) Należy przewidzieć okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla smarów w oparciu o kryteria określone w decyzji 2011/381/UE, tak aby zapewnić im wystarczający czas na dostosowanie produktów do zrewidowanych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji przez ograniczony czas możliwe powinno być również składanie wniosków w oparciu o kryteria ustanowione decyzją 2011/381/UE albo w oparciu o zmienione kryteria ustanowione niniejszą decyzją. Jeżeli oznakowanie ekologiczne UE przyznano na podstawie kryteriów ustanowionych w decyzji 2011/381/UE, jego stosowanie nie powinno być dozwolone po dniu 31 grudnia 2019 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karmenu VELLA |
|
Członek Komisji |