uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 99 ust. 5 akapit czwarty, art. 99 ust. 6 akapit czwarty, art. 394 ust. 4 akapit trzeci, art. 415 ust. 3 akapit czwarty i art. 430 ust. 2 akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 2 określa tryb przekazywania przez instytucje obowiązkowych informacji związanych z przestrzeganiem przez nie przepisów rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Ramy regulacyjne ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 575/2013 są stopniowo uzupełniane i zmieniane w odniesieniu do ich elementów innych niż istotne poprzez przyjmowanie kolejnych regulacyjnych standardów technicznych. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 należy zaktualizować w celu odzwierciedlenia tych zmian.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 uzupełniono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/101 3 , w odniesieniu do ostrożnej wyceny, oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2401 4 , w odniesieniu do sekurytyzacji. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 należy zaktualizować w celu odzwierciedlenia tych zmian oraz dalszego doprecyzowania instrukcji i definicji stosowanych na potrzeby sprawozdawczości nadzorczej instytucji. Należy również doprecyzować niektóre odniesienia i usunąć pewne niespójności w formatowaniu, które stwierdzono w trakcie stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 680/2014 i uznano za wprowadzające w błąd.
(3) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/101 określono wymogi dotyczące korekt z tytułu ostrożnej wyceny stosowanych do pozycji wycenianych według wartości godziwej. Przewidziano w nim dwie metody realizacji wymogów w zakresie ostrożnej wyceny: metodę podstawową i metodę uproszczoną. W celu monitorowania przestrzegania przez instytucje tych wymogów oraz w celu oceny wpływu tego rozporządzenia na korekty wyceny konieczne jest przekazywanie dodatkowych informacji w odniesieniu do wymogów w zakresie ostrożnej wyceny.
(4) Rozporządzeniem (UE) 2017/2401 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w celu sprawienia, by wymogi kapitałowe w odniesieniu do sekurytyzacji w większym stopniu uwzględniały ryzyko oraz były w stanie należycie odzwierciedlać szczególne cechy prostej, przejrzystej i standardowej sekurytyzacji. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 należy zmienić w celu uwzględnienia sprawozdawczości dotyczącej pozycji sekurytyzacyjnych podlegających tym zmienionym ramom sekurytyzacji.
(5) Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 680/2014 są również konieczne, aby zwiększyć zdolność właściwych organów do skutecznego monitorowania i oceny profilu ryzyka instytucji oraz uzyskania oglądu zagrożeń dla sektora finansowego, co wymaga drobnych zmian w wymogach sprawozdawczych dotyczących rozkładu geograficznego ekspozycji.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia projektu wykonawczych standardów technicznych, które dotyczą ostrożnej wyceny i rozkładu geograficznego ogółem, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię w sprawie tego projektu do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 . Zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia EUNB nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych w odniesieniu do tych elementów projektu wykonawczych standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia, które mają charakter redakcyjny lub wprowadzają wyłącznie ograniczoną liczbę pozycji do ram w zakresie sprawozdawczości nadzorczej, gdyż takie konsultacje byłyby nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnego projektu wykonawczych standardów technicznych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.281.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1627 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 w odniesieniu do ostrożnej wyceny do celów sprawozdawczości nadzorczej |
Data aktu: | 09/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/12/2018, 29/11/2018 |