KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1066 2 określono procedurę i wprowadzono minimalny zestaw szablonów stosowanych do przekazywania informacji organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przez instytucje kredytowe lub firmy inwestycyjne ("instytucje") do celów sporządzania i wdrażania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji. Od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1066 organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zyskały doświadczenie w obszarze planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W świetle tego doświadczenia należy dokonać aktualizacji minimalnego zestawu szablonów stosowanych do gromadzenia informacji do celów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1066 ma również na celu opracowanie procedury oraz minimalnego zestawu szablonów stosowanych do przekazywania informacji organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przez instytucje w taki sposób, aby umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji gromadzenie tych informacji w sposób spójny w całej Unii oraz aby ułatwić wymianę informacji między odpowiednimi organami. Z doświadczenia wynika jednak, że zharmonizowane podejście do gromadzenia tych informacji osiągnięto tylko częściowo. Konieczne jest zatem zapewnienie, aby organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji regularnie gromadziły minimum podstawowych informacji dotyczących instytucji lub grup w całej Unii. Nie uniemożliwia to gromadzenia przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dodatkowych informacji, które uzna za niezbędne do opracowania i wdrożenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub do ustalenia, jak określono w art. 4 dyrektywy 2014/59/UE, uproszczonych obowiązków informacyjnych.
(3) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji opierały się na minimalnym zestawie danych charakteryzujących się stałą wysoką jakością i dokładnością, należy przekształcić pozycje danych określone w formularzach sprawozdawczych wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/1066 w jednolity model punktów danych zgodnie z praktyką stosowaną w sprawozdawczości nadzorczej. Jednolity model punktów danych powinien stanowić uporządkowane przedstawienie pozycji danych oraz identyfikować wszystkie koncepcje biznesowe mające znaczenie w odniesieniu do jednolitej sprawozdawczości do celów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także powinien zawierać wszystkie odpowiednie specyfikacje konieczne do dalszego rozwoju jednolitych narzędzi informatycznych na potrzeby sprawozdawczości.
(4) W celu zapewnienia jakości, spójności i dokładności pozycji danych zgłaszanych przez instytucje pozycje te powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.
(5) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Ze względu na długotrwałość obecnej procedury przyjmowania i publikacji szczegółowy jednolity model punktów danych i zasady walidacji nie mogą być zmieniane odpowiednio szybko i terminowo, tak aby zapewnić ciągłe przekazywanie jednolitych informacji dotyczących planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w Unii. Należy zatem ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółowe wspólne zasady walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) na jego stronie internetowej.
(6) Zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy 2014/59/UE właściwe organy i organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny współpracować w celu zminimalizowania powielania wymogów w zakresie informacji. W tym celu w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1066 wprowadzono procedurę współpracy pomiędzy właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, którą należy utrzymywać tak, aby właściwe organy oraz organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspólnie weryfikowały, czy dany właściwy organ ma już dostęp do części lub całości wymaganych informacji. Jeżeli informacje te są dostępne właściwemu organowi, powinien on przekazać je bezpośrednio organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(7) Uwzględniając zakres koniecznych zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1066, w celu zapewnienia pewności i jasności prawa zaleca się przyjęcie nowego rozporządzenia wykonawczego i, w związku z tym, uchylenie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1066.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią wykonawcze standardy techniczne przedstawione Komisji przez EUNB.
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat wykonawczych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1066 z dnia 17 czerwca 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur, standardowych formularzy i schematów stosowanych do przekazywania informacji do celów sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE (Dz.U. L 181 z 6.7.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2022/365 z dnia 3 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 2022 r.
7 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/365 z dnia 3 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.60) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 marca 2022 r.
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/451 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do sprawozdań nadzorczych instytucji oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 (Dz.U. L 97 z 19.3.2021, s. 1).
9 Rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości (Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1).
10 Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: www.leiroc.org.
11 Dyrektywa Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych (Dz.U. L 372 z 31.12.1986, s. 1).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1). c) {Template;Row} w przypadku wzorów zawierających tylko jedną kolumnę, z odniesieniem tylko do wierszy;
13 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/778 z dnia 2 lutego 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do okoliczności i warunków, w jakich zapłata nadzwyczajnych składek ex post może zostać częściowo lub całkowicie odroczona, oraz w zakresie kryteriów służących określeniu działań, usług i operacji w odniesieniu do funkcji krytycznych oraz określeniu linii biznesowych wraz z powiązanymi usługami w odniesieniu do głównych linii biznesowych (Dz.U. L 131 z 20.5.2016, s. 41).