Rozporządzenie delegowane 2018/1645 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących formy i treści wniosku o uznanie przedkładanego właściwemu organowi państwa członkowskiego odniesienia i prezentacji informacji w powiadomieniu przesyłanym Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/1645
z dnia 13 lipca 2018 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących formy i treści wniosku o uznanie przedkładanego właściwemu organowi państwa członkowskiego odniesienia i prezentacji informacji w powiadomieniu przesyłanym Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Administrator wskaźnika referencyjnego mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim może ubiegać się o uznanie w Unii. We wniosku o uznanie ten administrator musi obszernie przedstawić rozwiązania, zasady i procedury, które ustanowił w celu spełnienia obowiązujących wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/1011. Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapewnienie, aby właściwe organy w całej Unii otrzymywały od ubiegających się o uznanie administratorów wskaźników referencyjnych z państw spoza UE jednolite i spójne informacje.

(2) Wniosek o uznanie powinien zawierać informacje dotyczące wyboru państwa członkowskiego odniesienia, zgodnie z art. 32 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011, i przedstawiciela prawnego w tym państwie. Informacje te powinny umożliwić właściwemu organowi państwa członkowskiego odniesienia upewnienie się, że państwo członkowskie odniesienia zostało prawidłowo określone, a przedstawiciel prawny administratora z państwa spoza UE ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie członkowskim oraz ma prawo do działania zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2016/1011.

(3) Aby właściwy organ mógł ocenić, czy występują konflikty interesów wynikające z interesów gospodarczych właścicieli wnioskodawcy, które mogą mieć wpływ na niezależność wnioskodawcy i tym samym niekorzystnie wpływać na dokładność i rzetelność jego wskaźników referencyjnych, wnioskodawca powinien przekazać informacje dotyczące działalności jego właścicieli i struktury własnościowej jego jednostki dominującej.

(4) Wnioskodawca powinien przekazać informacje na temat składu, funkcjonowania i stopnia niezależności jego organów zarządzających w celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy struktura ładu korporacyjnego gwarantuje niezależność administratora przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego oraz unikanie konfliktów interesów.

(5) Do celów oceny sposobów eliminowania konfliktów interesów lub zarządzania nimi i ich ujawniania wnioskodawca powinien przedstawić właściwemu organowi wyjaśnienie, w jaki sposób ewentualne konflikty interesów są identyfikowane, rejestrowane, łagodzone, a także w jaki sposób się nimi zarządza, im zapobiega i je eliminuje.

(6) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny zasadności i rzetelności ram dotyczących struktury kontroli wewnętrznej, nadzoru i odpowiedzialności wnioskodawca powinien przedstawić właściwemu organowi zasady i procedury monitorowania działalności polegającej na opracowywaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych.

(7) Wniosek o uznanie powinien zawierać informacje wykazujące, że kontrole danych wejściowych, na podstawie których obliczane są wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę, są odpowiednie do zapewnienia reprezentatywności, dokładności i rzetelności takich danych.

(8) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę są odpowiednie do ich dalszego lub przyszłego stosowania w Unii, przy czym ostatecznym celem jest ich umieszczenie w rejestrze przewidzianym w art. 36 rozporządzenia (UE) 2016/1011, we wniosku o uznanie należy podać wykaz wszystkich wskaźników referencyjnych opracowywanych przez wnioskodawcę, które są już lub które mają być stosowane w Unii w przyszłości, wraz z ich opisem.

(9) Informacje dotyczące charakteru i właściwości wskaźników referencyjnych opracowywanych przez wnioskodawcę są niezbędne do umożliwienia właściwemu organowi stwierdzenia, czy należy dokonać oceny spełnienia obowiązujących wymogów rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do mających zastosowanie przepisów szczególnych, wskaźników referencyjnych danych regulowanych i towarowych wskaźników referencyjnych nieopierających się na danych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, z których większość stanowią podmioty nadzorowane, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2016/1011.

(10) W przypadku gdy wnioskodawca uznaje jeden lub większą liczbę spośród swoich wskaźników referencyjnych za istotne lub pozaistotne, powinien zawrzeć we wniosku o uznanie informacje dotyczące stopnia stosowania takiego wskaźnika referencyjnego lub takich wskaźników referencyjnych w Unii, tak aby właściwy organ mógł ocenić, czy sklasyfikowanie wskaźników referencyjnych jako istotne lub pozaistotne jest prawidłowe. Wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę, które nie są jeszcze stosowane w Unii i które są uwzględnione we wniosku o uznanie ze względu na ich ewentualne stosowanie w Unii w przyszłości, uznaje się - zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/1011 - za pozaistotne wskaźniki referencyjne.

(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(13) Administratorzy powinni mieć wystarczająco dużo czasu na przygotowanie wniosków i zapewnienie zgodności z wymogami niniejszego rozporządzenia i regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w załączniku. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wymogi ogólne

1. 
Przy składaniu wniosku o uznanie zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/1011 administrator mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w państwie trzecim przedstawia informacje wymienione w załączniku.
2. 
Jeżeli wnioskodawca nie przedstawił którychkolwiek z wymaganych informacji, wyjaśnia we wniosku, dlaczego informacje te nie zostały przedstawione.
Artykuł  2

Format wniosku

1. 
Wniosek o uznanie składa się w języku urzędowym lub w jednym z języków urzędowych państwa członkowskiego odniesienia, o ile w załączniku nie określono inaczej. Dokumenty, o których mowa w pkt 8 załącznika, przedkłada się w języku zwyczajowo używanym w dziedzinie finansów międzynarodowych lub w języku urzędowym lub w jednym z języków urzędowych państwa członkowskiego odniesienia.
2. 
Wniosek o uznanie składa się przy użyciu środków elektronicznych lub, jeżeli akceptuje to odpowiedni właściwy organ - w formie papierowej. Wspomniane środki elektroniczne zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas transmisji. Wnioskodawca zapewnia, by każdy przekazany dokument jednoznacznie wskazywał, do którego konkretnego wymogu określonego w niniejszym rozporządzeniu się odnosi.
Artykuł  3

Szczegółowe informacje dotyczące zasad i procedur

1. 
Zasady i procedury ustanowione w celu spełnienia wymogów rozporządzenia (UE) 2016/1011 i opisane we wniosku zawierają lub dołącza się do nich:
a)
informacje na temat tożsamości osoby lub osób odpowiedzialnych za zatwierdzanie i utrzymywanie zasad i procedur;
b)
opis sposobu monitorowania przestrzegania zasad i procedur oraz tożsamość osoby lub osób odpowiedzialnych za to monitorowanie;
c)
opis środków, które należy zastosować w przypadku naruszenia zasad i procedur.
2. 
Jeżeli wnioskodawca jest przedsiębiorstwem w ramach grupy, może wywiązać się z wymogów ust. 1, przekazując zasady i procedur obowiązujące w grupie, do której należy, jeżeli odnoszą się do opracowywania wskaźników referencyjnych.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 stycznia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Informacje, które należy zawrzeć we wniosku o uznanie na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) 2016/1011

SEKCJA A - INFORMACJE NA TEMAT WNIOSKODAWCY I JEGO PRZEDSTAWICIELA PRAWNEGO W UNII

1.
INFORMACJE OGÓLNE
a)
Pełna nazwa (lub imię i nazwisko) wnioskodawcy i jego identyfikator podmiotu prawnego (LEI).
b)
Adres w państwie miejsca zamieszkania lub siedziby.
c)
Status prawny.
d)
Strona internetowa (jeżeli dotyczy).
e)
Jeżeli wnioskodawca podlega nadzorowi w państwie spoza UE, w którym ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, informacje na temat jego aktualnej sytuacji pod względem zezwolenia, w tym działalności, która jest objęta zezwoleniem, nazwa i adres właściwego organu z państwa spoza UE oraz odesłanie do rejestru prowadzonego przez ten właściwy organ, jeżeli jest dostępne; jeżeli więcej niż jeden organ jest odpowiedzialny za nadzór, należy przekazać szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych obszarów kompetencji.
f)
Opis działalności wnioskodawcy w państwach UE i spoza UE niezależnie od tego, czy jest ona objęta unijną lub pozaunijną regulacją finansową, która jest związana z działalnością polegającą na opracowywaniu wskaźników referencyjnych, wraz z opisem miejsca prowadzenia tej działalności.
g)
Jeżeli wnioskodawca wchodzi w skład grupy, struktura jego grupy wraz ze schematem struktury własnościowej pokazującym powiązania między jednostką dominującą a jednostkami zależnymi. Jednostki dominujące i jednostki zależne przedstawione na schemacie należy określić, podając ich pełną nazwę, status prawny oraz adres siedziby statutowej i siedziby zarządu.
h)
Oświadczenie własne o nieposzlakowanej opinii obejmujące, w stosownych przypadkach, szczegółowe informacje na temat:
(i)
toczącego się postępowania lub postępowania sądowego prowadzonego w przeszłości o charakterze dyscyplinarnym prowadzonego przeciw niemu (chyba że powództwo zostało oddalone);
(ii)
odmowy udzielenia zezwolenia lub rejestracji przez organ finansowy;
(iii)
cofnięcia zezwolenia lub rejestracji przez organ finansowy.
2.
PRZEDSTAWICIEL PRAWNY W PAŃSTWIE CZŁONKOWSKIM ODNIESIENIA
a)
Udokumentowane dowody uzasadniające wybór państwa członkowskiego odniesienia, poprzez zastosowanie kryteriów ustanowionych w art. 32 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
b)
W odniesieniu do przedstawiciela prawnego mającego miejsce zamieszkania lub siedzibę w państwie członkowskim odniesienia, jak określono w art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011, jego:
(i)
pełną nazwę/imię i nazwisko;
(ii)
tytuł w przypadku osoby fizycznej lub status prawny w przypadku osoby prawnej;
(iii)
akt założycielski, statut lub inne dokumenty założycielskie w przypadku osoby prawnej oraz informacja, czy przedstawiciel prawny jest nadzorowany przez organ nadzoru;
(iv)
adres;
(v)
adres poczty elektronicznej;
(vi)
numer telefonu;
(vii)
pisemne potwierdzenie upoważnienia przedstawiciela prawnego do działania w imieniu wnioskodawcy zgodnie z art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
(viii)
szczegółowe informacje na temat wykonywania przez przedstawiciela prawnego zadań jednostki nadzorczej w stosunku do opracowywania wskaźników referencyjnych, które mogą być stosowane w Unii;
(ix)
imię i nazwisko, tytuł, adres, adres e-mail i numer telefonu osoby wyznaczonej do kontaktów przez przedstawiciela prawnego.
3.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ZARZĄDZANIE
a)
Wewnętrzna struktura organizacyjna dotycząca zarządu, komitetów zarządzających wyższego szczebla, jednostki nadzorczej oraz wszelkich innych organów wewnętrznych wykonujących istotne funkcje zarządcze wiążące się z opracowywaniem wskaźnika referencyjnego, w tym:
(i)
zakres uprawnień lub jego streszczenie; oraz
(ii)
przestrzeganie kodeksów ładu korporacyjnego lub podobnych przepisów.
b)
Procedury gwarantujące, że pracownicy administratora i wszelkie inne osoby fizyczne, z których usług korzysta lub które są pod jego kontrolą i którzy są bezpośrednio zaangażowani w opracowywanie wskaźnika referencyjnego, posiadają niezbędne umiejętności, wiedzę i doświadczenie na potrzeby powierzonych im obowiązków oraz działają zgodnie z przepisami art. 4 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
c)
Liczba pracowników (czasowych i stałych) zaangażowanych w opracowywanie wskaźnika referencyjnego.
4.
KONFLIKTY INTERESÓW
a)
Zasady i procedury dotyczące:
(i)
sposobów identyfikowania, rejestrowania, łagodzenia obecnych i potencjalnych konfliktów interesów, a także zarządzania nimi, zapobiegania im i ich eliminowania;
(ii)
szczególnych okoliczności, które mają zastosowanie do wnioskodawcy lub do jakiegokolwiek konkretnego, opracowywanego przez wnioskodawcę wskaźnika referencyjnego, który może być stosowany w Unii, w odniesieniu do którego istnieje największe prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktu interesów, w tym w przypadku gdy w procesie wyznaczania wskaźnika referencyjnego dokonywana jest ocena ekspercka lub wykorzystywana jest swoboda uznania, jeżeli wnioskodawca należy do tej samej grupy co użytkownik wskaźnika referencyjnego, oraz jeżeli podmiot opracowujący wskaźnik jest uczestnikiem rynku lub realiów gospodarczych, których pomiar ma na celu ten wskaźnik.
b)
W przypadku wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych - wykaz wszelkich istotnych zidentyfikowanych konfliktów interesów wraz z zastosowanymi wobec nich środkami łagodzącymi.
c)
Struktura polityki wynagrodzeń wraz z określeniem kryteriów stosowanych do ustalenia wynagrodzenia osób zaangażowanych bezpośrednio lub pośrednio w działalność polegającą na opracowywaniu wskaźników referencyjnych.
5.
RAMY DOTYCZĄCE STRUKTURY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ, NADZORU I ODPOWIEDZIALNOŚCI
a)
Zasady i procedury monitorowania działalności polegającej na opracowywaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, w tym dotyczące:
(i)
systemów informatycznych;
(ii)
zarządzania ryzykiem oraz określenia rodzajów ryzyka, które mogą wystąpić i które mogą mieć wpływ na dokładność, rzetelność i reprezentatywność opracowywanych wskaźników referencyjnych lub ciągłość działalności polegającej na opracowywaniu wskaźników, wraz z odpowiednimi środkami łagodzącymi;
(iii)
ustanowienia, roli i funkcjonowania jednostki nadzorczej opisanej w art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011 i szczegółowo określonej w regulacyjnych standardach technicznych przyjętych na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011 3  lub w odpowiednich zasadach dotyczących finansowych wskaźników referencyjnych uzgodnionych przez Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) w dniu 17 lipca 2013 r. ("zasady IOSCO dotyczące finansowych wskaźników referencyjnych") lub, w stosownych przypadkach, uzgodnionych przez IOSCO w dniu 5 października 2012 r. zasadach dotyczących agencji zgłaszających ceny ropy naftowej ("zasady IOSCO dotyczące agencji zgłaszających ceny"), w tym procedury mianowania, zastępowania lub odwoływania ze stanowiska osób w ramach jednostki nadzorczej;
(iv)
ustanowienia, roli i funkcjonowania ram kontroli określonych w art. 6 rozporządzenia (UE) 2016/1011 lub odpowiednich zasadach IOSCO dotyczących finansowych wskaźników referencyjnych lub, w stosownych przypadkach, zasadach IOSCO dotyczących agencji zgłaszających ceny, w tym procedury mianowania, zastępowania lub odwoływania ze stanowiska osób, które są odpowiedzialne za te ramy;
(v)
ram w zakresie odpowiedzialności określonych w art. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011 lub odpowiednich zasadach IOSCO dotyczących finansowych wskaźników referencyjnych lub, w stosownych przypadkach, zasadach IOSCO dotyczących agencji zgłaszających ceny, w tym procedury mianowania, zastępowania lub odwoływania ze stanowiska osób, które są odpowiedzialne za te ramy.
b)
Plany awaryjne na potrzeby wyznaczania i publikowania wskaźnika referencyjnego na zasadzie tymczasowej.
c)
Procedury dotyczące wewnętrznego zgłaszania naruszeń przepisów rozporządzenia (UE) 2016/1011 przez kierowników, pracowników i wszelkie inne osoby fizyczne, z których usług korzysta podmiot opracowujący wskaźnik lub które są pod jego kontrolą.
6.
OUTSOURCING

Jeżeli jakiekolwiek działanie stanowiące część procesu opracowywania wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych jest zlecane na zasadzie outsourcingu:

a)
umowy dotyczące outsourcingu, w tym umowy o gwarantowanym poziomie usług, które wykazują zgodność z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 lub odpowiednimi zasadami IOSCO dotyczącymi finansowych wskaźników referencyjnych lub, w stosownych przypadkach, zasadami IOSCO dotyczącymi agencji zgłaszających ceny;
b)
szczegółowe informacje dotyczące funkcji zleconych na zasadzie outsourcingu, chyba że informacje te są już zawarte w odpowiednich umowach;
c)
zasady i procedury dotyczące nadzoru nad działaniami zleconymi na zasadzie outsourcingu, chyba że informacje te są już zawarte w odpowiednich umowach.
7.
PRZESTRZEGANIE ZASAD IOSCO
a)
Jeżeli jest dostępna, dokonana przez niezależnego audytora zewnętrznego ocena przestrzegania zasad dotyczących finansowych wskaźników referencyjnych uzgodnionych przez Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) w dniu 17 lipca 2013 r. lub, w stosownych przypadkach, zasad dotyczących agencji zgłaszających ceny ropy naftowej, uzgodnionych przez IOSCO w dniu 5 października 2012 r.;
b)
Jeżeli jest dostępne - w przypadkach, gdy wnioskodawca podlega nadzorowi - zaświadczenie wydane przez właściwy organ państwa spoza UE, w którym wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, potwierdzające przestrzeganie zasad IOSCO, o których mowa w lit. a).
8.
INNE INFORMACJE
a)
Wnioskodawca może przekazać wszelkie dodatkowe informacje istotne dla jego wniosku, które uzna za stosowne.
b)
Wnioskodawca przekazuje te informacje w sposób i w formie określonej przez właściwy organ.

SEKCJA - B INFORMACJE NA TEMAT WSKAŹNIKÓW REFERENCYJNYCH

9.
OPIS ISTNIEJĄCYCH LUB POTENCJALNYCH WSKAŹNIKÓW REFERENCYJNYCH LUB RODZIN WSKAŹNIKÓW REFERENCYJNYCH, KTÓRE MOGĄ BYĆ STOSOWANE W UNII
a)
Wykaz zawierający wszystkie wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę, które są już stosowane w Unii, oraz, o ile są dostępne, ich międzynarodowe kody identyfikujące papiery wartościowe (kody ISIN).
b)
Opis opracowywanego wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, które są już stosowane w Unii, w tym opis rynku lub realiów gospodarczych, których pomiar ma na celu dany wskaźnik referencyjny lub dana rodzina wskaźników referencyjnych, wraz ze wskazaniem źródeł wykorzystanych do tych opisów, a także określeniem podmiotów przekazujących dane, o ile takie istnieją, na potrzeby tego wskaźnika referencyjnego lub tej rodziny wskaźników referencyjnych.
c)
Wykaz zawierający wszystkie wskaźniki referencyjne, które mają być wprowadzone do obrotu w celu ich stosowania w Unii oraz ich kody ISIN, jeżeli są dostępne.
d)
Opis wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, które mają być wprowadzone do obrotu w celu ich stosowania w Unii, w tym opis rynku lub realiów gospodarczych, których pomiar jest celem danego wskaźnika lub danej rodziny wskaźników referencyjnych, wraz ze wskazaniem źródeł wykorzystanych do tych opisów, a także określeniem podmiotów przekazujących dane, o ile takie istnieją, na potrzeby tego wskaźnika referencyjnego lub tej rodziny wskaźników referencyjnych.
e)
Wszelkie udokumentowane dowody na to, że wskaźnik referencyjny lub rodzinę wskaźników referencyjnych opisane w lit. b) i d) można uznać za wskaźniki referencyjne danych regulowanych zgodnie z definicją określoną w art. 3 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia (UE) 2016/1011 i w związku z tym za uprawnione do odstępstw wymienionych w art. 17 ust. 1 tego rozporządzenia.
f)
Wszelkie udokumentowane dowody na to, że wskaźnik referencyjny lub rodzinę wskaźników referencyjnych opisane w lit. b) i d) można uznać za towarowe wskaźniki referencyjne zgodnie z definicją określoną w art. 3 ust. 1 pkt 23 rozporządzenia (UE) 2016/1011 i nieopierające się na danych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, z których większość stanowią podmioty nadzorowane, a także wszelkie dowody na wdrożenie szczególnych wymogów zgodnie z art. 19 i załącznikiem II do tego rozporządzenia lub odpowiednimi zasadami IOSCO dotyczącymi agencji zgłaszających ceny.
g)
Wszelkie udokumentowane dowody na to, że wskaźnik referencyjny lub rodzinę wskaźników referencyjnych opisane w lit. b) i d) można uznać za wskaźniki referencyjne stóp procentowych zgodnie z definicją określoną w art. 3 ust. 1 pkt 22 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz wszelkie dowody na wdrożenie szczególnych wymogów zgodnie z art. 18 i załącznikiem I do tego rozporządzenia.
h)
Wszelkie udokumentowane dowody na to, że wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych opisane w lit. b) są stosowane na terytorium Unii w stopniu, który kwalifikuje ten wskaźnik referencyjny lub wszystkie wskaźniki referencyjne w tej rodzinie wskaźników referencyjnych jako istotne wskaźniki referencyjne zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia (UE) 2016/1011 lub jako pozaistotne wskaźniki referencyjne zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Informacje, które należy przekazać, są w miarę możliwości określane na podstawie przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/66 4  służących do szacowania wartości nominalnej instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne, wartości nominalnej instrumentów pochodnych oraz wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych, które odnoszą się do wskaźników referencyjnych z państw spoza UE, w tym w przypadku pośredniego odniesienia do takiego wskaźnika referencyjnego w zestawie wskaźników referencyjnych.
i)
Uzasadnienie stosowania przez administratora jakichkolwiek odstępstw wymienionych w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011, w przypadku istotnych wskaźników referencyjnych, oraz w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku pozaistotnych wskaźników referencyjnych, w odniesieniu do wskaźnika referencyjnego; informacje te przedstawiane są, w miarę możliwości, na podstawie formatu określonego w wykonawczych standardach technicznych przyjętych na podstawie art. 25 ust. 8 i art. 26 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011 5 .
j)
Informacje na temat środków dotyczących sposobu postępowania z korektami wyznaczania lub publikacji wskaźnika referencyjnego.
k)
Informacje dotyczące procedury, która ma zostać przeprowadzona przez podmiot opracowujący wskaźnik w przypadku zmian w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego lub zaprzestania jego opracowywania, zgodnie z art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 lub odpowiednimi zasadami IOSCO dotyczącymi finansowych wskaźników referencyjnych lub, w stosownych przypadkach, zasadami IOSCO dotyczącymi agencji zgłaszających ceny.
10.
DANE WEJŚCIOWE I METODA
a)
Dla każdego wskaźnika referencyjnego lub każdej rodziny wskaźników referencyjnych - zasady i procedury w zakresie danych wejściowych, w tym dotyczące:
(i)
rodzaju wykorzystanych danych wejściowych, hierarchii ich wykorzystywania oraz dokonywania oceny eksperckiej lub korzystania ze swobody uznania;
(ii)
procesu mającego na celu zagwarantowanie, że dane wejściowe są wystarczające, odpowiednie i weryfikowalne;
(iii)
kryteriów określających, kto może przekazywać dane wejściowe administratorowi oraz procesu wyboru podmiotów przekazujących dane;
(iv)
oceny danych wejściowych podmiotu przekazującego dane oraz procesu walidacji danych wejściowych.
b)
Dla każdego wskaźnika referencyjnego lub każdej rodziny wskaźników referencyjnych w odniesieniu do metody:
(i)
opis metody podkreślający jej kluczowe elementy zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2016/1011, szczegółowo określonych w regulacyjnych standardach technicznych przyjętych na podstawie art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011 6 ;
(ii)
zasady i procedury, w tym dotyczące:
-
środków stosowanych w celu zapewnienia walidacji i przeglądu metody, w tym wszelkich przeprowadzonych badań lub weryfikacji historycznej,
-
procedury konsultacji w zakresie proponowanych istotnych zmian w metodzie.
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/1637 z dnia 13 lipca 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących procedur i właściwości jednostki nadzorczej (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/66 z dnia 29 września 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 poprzez doprecyzowanie sposobu szacowania wartości nominalnej instrumentów finansowych innych niż pochodne, wartości nominalnej instrumentów pochodnych i wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych (Dz.U. L 12 z 17.1.2018, s. 11).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1106 z dnia 8 sierpnia 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów oświadczenia o zgodności, które ma być publikowane i przechowywane przez administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 (Dz.U. L 202 z 9.8.2018, s. 9).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/1641 z dnia 13 lipca 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących informacje, które mają być udostępniane przez administratorów kluczowych wskaźników referencyjnych lub istotnych wskaźników referencyjnych, na temat metody stosowanej do wyznaczania wskaźnika referencyjnego, wewnętrznego przeglądu i zatwierdzania metody oraz w sprawie procedur dotyczących wprowadzania istotnych zmian w metodzie (zob. s. 21 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.274.36

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/1645 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących formy i treści wniosku o uznanie przedkładanego właściwemu organowi państwa członkowskiego odniesienia i prezentacji informacji w powiadomieniu przesyłanym Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)
Data aktu: 13/07/2018
Data ogłoszenia: 05/11/2018
Data wejścia w życie: 25/01/2019, 25/11/2018