uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 9,
(1) Administrator wskaźnika referencyjnego mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim może ubiegać się o uznanie w Unii. We wniosku o uznanie ten administrator musi obszernie przedstawić rozwiązania, zasady i procedury, które ustanowił w celu spełnienia obowiązujących wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/1011. Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapewnienie, aby właściwe organy w całej Unii otrzymywały od ubiegających się o uznanie administratorów wskaźników referencyjnych z państw spoza UE jednolite i spójne informacje.
(2) Wniosek o uznanie powinien zawierać informacje dotyczące wyboru państwa członkowskiego odniesienia, zgodnie z art. 32 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011, i przedstawiciela prawnego w tym państwie. Informacje te powinny umożliwić właściwemu organowi państwa członkowskiego odniesienia upewnienie się, że państwo członkowskie odniesienia zostało prawidłowo określone, a przedstawiciel prawny administratora z państwa spoza UE ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie członkowskim oraz ma prawo do działania zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(3) Aby właściwy organ mógł ocenić, czy występują konflikty interesów wynikające z interesów gospodarczych właścicieli wnioskodawcy, które mogą mieć wpływ na niezależność wnioskodawcy i tym samym niekorzystnie wpływać na dokładność i rzetelność jego wskaźników referencyjnych, wnioskodawca powinien przekazać informacje dotyczące działalności jego właścicieli i struktury własnościowej jego jednostki dominującej.
(4) Wnioskodawca powinien przekazać informacje na temat składu, funkcjonowania i stopnia niezależności jego organów zarządzających w celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy struktura ładu korporacyjnego gwarantuje niezależność administratora przy obliczaniu wskaźnika referencyjnego oraz unikanie konfliktów interesów.
(5) Do celów oceny sposobów eliminowania konfliktów interesów lub zarządzania nimi i ich ujawniania wnioskodawca powinien przedstawić właściwemu organowi wyjaśnienie, w jaki sposób ewentualne konflikty interesów są identyfikowane, rejestrowane, łagodzone, a także w jaki sposób się nimi zarządza, im zapobiega i je eliminuje.
(6) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny zasadności i rzetelności ram dotyczących struktury kontroli wewnętrznej, nadzoru i odpowiedzialności wnioskodawca powinien przedstawić właściwemu organowi zasady i procedury monitorowania działalności polegającej na opracowywaniu wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych.
(7) Wniosek o uznanie powinien zawierać informacje wykazujące, że kontrole danych wejściowych, na podstawie których obliczane są wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę, są odpowiednie do zapewnienia reprezentatywności, dokładności i rzetelności takich danych.
(8) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę są odpowiednie do ich dalszego lub przyszłego stosowania w Unii, przy czym ostatecznym celem jest ich umieszczenie w rejestrze przewidzianym w art. 36 rozporządzenia (UE) 2016/1011, we wniosku o uznanie należy podać wykaz wszystkich wskaźników referencyjnych opracowywanych przez wnioskodawcę, które są już lub które mają być stosowane w Unii w przyszłości, wraz z ich opisem.
(9) Informacje dotyczące charakteru i właściwości wskaźników referencyjnych opracowywanych przez wnioskodawcę są niezbędne do umożliwienia właściwemu organowi stwierdzenia, czy należy dokonać oceny spełnienia obowiązujących wymogów rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do mających zastosowanie przepisów szczególnych, wskaźników referencyjnych danych regulowanych i towarowych wskaźników referencyjnych nieopierających się na danych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, z których większość stanowią podmioty nadzorowane, jak określono w rozporządzeniu (UE) 2016/1011.
(10) W przypadku gdy wnioskodawca uznaje jeden lub większą liczbę spośród swoich wskaźników referencyjnych za istotne lub pozaistotne, powinien zawrzeć we wniosku o uznanie informacje dotyczące stopnia stosowania takiego wskaźnika referencyjnego lub takich wskaźników referencyjnych w Unii, tak aby właściwy organ mógł ocenić, czy sklasyfikowanie wskaźników referencyjnych jako istotne lub pozaistotne jest prawidłowe. Wskaźniki referencyjne opracowywane przez wnioskodawcę, które nie są jeszcze stosowane w Unii i które są uwzględnione we wniosku o uznanie ze względu na ich ewentualne stosowanie w Unii w przyszłości, uznaje się - zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/1011 - za pozaistotne wskaźniki referencyjne.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(13) Administratorzy powinni mieć wystarczająco dużo czasu na przygotowanie wniosków i zapewnienie zgodności z wymogami niniejszego rozporządzenia i regulacyjnych standardów technicznych, o których mowa w załączniku. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem zacząć obowiązywać po upływie dwóch miesięcy od dnia jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.36 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1645 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących formy i treści wniosku o uznanie przedkładanego właściwemu organowi państwa członkowskiego odniesienia i prezentacji informacji w powiadomieniu przesyłanym Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) |
Data aktu: | 13/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/01/2019, 25/11/2018 |