uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 3 akapit czwarty,
(1) Art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011 nakłada na administratorów obowiązek opublikowania oświadczenia dotyczącego wskaźnika referencyjnego lub, w stosownych przypadkach, rodziny wskaźników referencyjnych, jeżeli mogą one być stosowane w Unii.
(2) Oświadczenia dotyczące wskaźników referencyjnych powinny zawierać obszerne informacje dotyczące rynku lub realiów gospodarczych, których pomiar jest celem wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych, wraz z wyjaśnieniem okoliczności, w jakich pomiar tego rynku lub tych realiów gospodarczych może stać się niewiarygodny. Jest to wymagane z tego względu, iż użytkownicy i potencjalni użytkownicy polegają na tych informacjach w celu pełnego zrozumienia wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych.
(3) W oświadczeniach dotyczących wskaźnika referencyjnego należy wskazać elementy uznaniowe w metodzie dotyczącej wskaźnika referencyjnego, jak również proces ewentualnej przeprowadzanej ex post oceny stosowania tego rodzaju swobody uznania. Informacje te są istotne dla zapewnienia, by użytkownicy i potencjalni użytkownicy mogli zrozumieć podatność wskaźnika referencyjnego lub rodziny wskaźników referencyjnych na manipulację.
(4) Różne rodzaje wskaźników (tj. wskaźniki referencyjne danych regulowanych, wskaźniki referencyjne stóp procentowych, towarowe wskaźniki referencyjne, kluczowe wskaźniki referencyjne, istotne wskaźniki referencyjne oraz pozaistotne wskaźniki referencyjne) podlegają różnym wymogom na mocy rozporządzenia (UE) 2016/1011. W oświadczeniu dotyczącym wskaźnika referencyjnego należy zatem w jasny i jednoznaczny sposób wskazać rodzaj lub rodzaje wskaźnika referencyjnego, do których należy wskaźnik referencyjny lub rodzina wskaźników referencyjnych.
(5) W odniesieniu do kluczowych wskaźników referencyjnych oświadczenie dotyczące wskaźnika referencyjnego powinno zawierać dodatkowe informacje wyjaśniające, dlaczego wskaźnik referencyjny jest uznawany zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1011 za kluczowy, tak aby użytkownicy i potencjalni użytkownicy mieli do dyspozycji informacje niezbędne do zrozumienia względów, dla jakich wskaźnik referencyjny został uznany za kluczowy.
(6) Korzystanie z danych regulowanych zwalnia administratorów i działające na ich rzecz podmioty przekazujące dane z pewnych obowiązków ustanowionych w rozporządzeniu (UE) 2016/1011. W przypadku wskaźników referencyjnych danych regulowanych administratorzy powinni zatem być zobowiązani wskazać swoje źródła danych, jak również powody uznania wskaźnika referencyjnego za wskaźnik referencyjny danych regulowanych.
(7) Ze względu na ich szczególny charakter wskaźniki referencyjne stóp procentowych i towarowe wskaźniki referencyjne muszą zachować zgodność z przepisami określonych załączników do rozporządzenia (UE) 2016/1011 zamiast (lub w uzupełnieniu) zachowania zgodności z przepisami tytułu II tego rozporządzenia. Administratorzy takich wskaźników referencyjnych powinni wskazać na ten fakt w oświadczeniu dotyczącym wskaźnika referencyjnego, tak by użytkownicy i potencjalni użytkownicy byli go świadomi.
(8) Administratorzy kluczowych wskaźników referencyjnych muszą przestrzegać szerszych przepisów regulacyjnych na mocy rozporządzenia (UE) 2016/1011. Ważne jest więc, by użytkownicy i potencjalni użytkownicy byli odpowiednio poinformowani o tym fakcie.
(9) W przypadku gdy wskaźnik referencyjny wykazuje cechy różnych rodzajów wskaźników referencyjnych, przepisy szczególne niniejszego rozporządzenia dotyczące tych poszczególnych rodzajów wskaźników referencyjnych powinny mieć zastosowanie równolegle i w uzupełnieniu ogólnych wymogów dotyczących ujawniania informacji, tak aby zapewnić użytkownikom oraz potencjalnym użytkownikom obszerne informacje na temat wszystkich cech danego wskaźnika referencyjnego.
(10) Zgodnie z zasadą proporcjonalności w niniejszym rozporządzeniu uniknięto nakładania nadmiernych obciążeń administracyjnych na administratorów istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych, zezwalając im na przedstawianie bardziej ograniczonego zestawu informacji w oświadczeniach dotyczących istotnych i pozaistotnych wskaźników referencyjnych.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(12) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(13) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem delegowanym doprecyzowującym elementy kodeksu postępowania opracowywanego przez administratorów wskaźników referencyjnych, które opierają się na danych wejściowych pochodzących od podmiotów przekazujących dane, właściwe jest przełożenie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego o dwa miesiące,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.274.29 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/1643 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych doprecyzowujących treść oświadczenia dotyczącego wskaźnika referencyjnego publikowanego przez administratora wskaźnika referencyjnego oraz przypadki, w których wymagana jest aktualizacja tego oświadczenia |
Data aktu: | 13/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 05/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/01/2019, 25/11/2018 |