uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 992/95 z dnia 10 kwietnia 1995 r. otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi na niektóre produkty rolne i rybołówstwa pochodzące z Norwegii 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 lit. a) i b),
(1) W 2018 r. zawarto porozumienie w formie wymiany listów między Unią Europejską a Królestwem Norwegii w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi 2 ("porozumienie z 2018 r."). Porozumienie to zostało zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2018/760 3 .
(2) W załączniku IV do porozumienia z 2018 r. uwzględniono nowe bezcłowe kontyngenty taryfowe w celu dopuszczenia do obrotu w Unii niektórych produktów rolnych i przetworzonych produktów rolnych pochodzących z Norwegii, a także w celu zwiększenia wielkości kontyngentu taryfowego odnoszącego się do kodu CN 2005 20 20 określonego w rozporządzeniu (WE) nr 992/95. Aby wdrożyć te przepisy, konieczna jest zmiana rozporządzenia (WE) nr 992/95.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 992/95 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1354/2011 4 określono kontyngenty taryfowe dla produktów pochodzących z Norwegii, objętych odpowiednio pozycjami 0210 i 0204. W załączniku IV do porozumienia z 2018 r. przedmiotowe kontyngenty taryfowe zostały skonsolidowane w ramach jednego kontyngentu taryfowego. Konieczna jest zatem zmiana rozporządzenia (WE) nr 992/95, aby wdrożyć wspomnianą konsolidację w postaci nowego kontyngentu taryfowego i umożliwić przejście do stosowania tego nowego kontyngentu. Dodatkowo kontyngent taryfowy odpowiadający pozycji 0210 powinien zostać usunięty z rozporządzenia (WE) nr 992/95. Jednoczesne wykreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych odpowiadających pozycji 0204 jest przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1232 5 .
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 992/95 uwzględniono zarządzanie kontyngentami taryfowymi, które dotyczą produktów objętych działami CN 3, 15 i 16 odnoszącymi się do ryb albo innych produktów rolnych objętych działami CN 2, 6, 7, 8, 16, 20 i 23. W art. 1 ust. 3 tego rozporządzenia stwierdzono, że obowiązujące reguły pochodzenia określono w Protokole 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej, zmienionym decyzją Wspólnego Komitetu UE-Norwegia nr 1/2016 6 .
(5) W porozumieniu z 2018 r. przewiduje się jednak, że produkty, by mogły korzystać z koncesji, o których mowa w załączniku IV do tego porozumienia, powinny spełniać wymogi reguł pochodzenia określonych w załączniku IV do porozumienia w formie wymiany listów z dnia 2 maja 1992 r. między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii dotyczącego niektórych uzgodnień w zakresie rolnictwa 7 ("porozumienie z 1992 r."). W porozumieniu tym dodatkowo ustalono, że w odniesieniu do pojęcia "wystarczającej obróbki" w celu nadania statusu produktów pochodzących należy stosować załącznik II do Protokołu 4 do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym zamiast dodatku do załącznika IV do porozumienia z 1992 r. 8 (9 .
(6) Kontyngenty taryfowe określone w rozporządzeniu (WE) nr 992/95, które dotyczą produktów innych niż produkty objęte działami CN 3, 15 i 16, zostały uwzględnione w porozumieniu z 1992 r. albo w porozumieniu w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą a Królestwem Norwegii dotyczącym dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 10 , bądź w porozumieniu w formie wymiany listów między Unią Europejską a Królestwem Norwegii dotyczącym dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym 11 . We wszystkich tych porozumieniach stwierdza się, że reguły pochodzenia określone w załączniku IV do porozumienia z 1992 r. mają zastosowanie do kontyngentów taryfowych, których dotyczą. Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 992/95, aby uwzględnić stosowanie reguł pochodzenia określonych w załączniku IV do porozumienia z 1992 r.
(7) W celu uwzględnienia znacznej liczby niewielkich zmian w kodach Nomenklatury scalonej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 12 i uwzględnienia podpodziału TARIC konieczne jest zastąpienie załącznika do rozporządzenia (WE) nr 992/95. W celu zachowania przejrzystości kontyngenty taryfowe określone w rozporządzeniu (WE) nr 992/95 powinny zostać podzielone w ramach dwóch odrębnych załączników zgodnie z regułami pochodzenia określonymi w porozumieniach, w których zawarto odpowiednie kontyngenty taryfowe dla produktów rybołówstwa i produktów rolnych.
(8) Kontyngenty taryfowe określone w załączniku IV do porozumienia z 2018 r. przedstawiono w formie ilości rocznych; przywozem należy zatem zarządzać w ramach roku kalendarzowego. Ponieważ porozumienie z 2018 r. ma zastosowanie dopiero od dnia 1 października 2018 r., należy ustalić dodatkowe ilości na 2018 r. obliczane proporcjonalnie oraz roczne ilości na następne lata zgodnie z załącznikiem IV do porozumienia z 2018 r.
(9) Komisja powinna zarządzać kontyngentami taryfowymi na podstawie chronologicznego porządku dat przyjęcia zgłoszeń celnych w celu dopuszczenia do obrotu zgodnie z zasadami zarządzania kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 13 .
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 992/95.
(11) Porozumienie z 2018 r. wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem być stosowane od tego samego dnia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.268.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1607 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 992/95 w odniesieniu do unijnych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne, przetworzone produkty rolne i produkty rybołówstwa pochodzące z Norwegii |
Data aktu: | 24/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 26/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 29/10/2018, 01/10/2018 |