RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 3 rozporządzenia Rady (UE) nr 1370/2013 1 ustanowiono ograniczenie ilościowe na zakup odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonych cenach, o których mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Po przekroczeniu tego ograniczenia, zakupu dokonuje się w drodze procedury przetargowej, która służy określeniu maksymalnej ceny zakupu.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 1370/2013 zmieniono rozporządzeniem Rady (UE) 2018/147 2 , ustalając, że ograniczenie ilościowe na zakup odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie w 2018 r. wyniesie zero. Dokonano tego w celu uniknięcia zakupu odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie w sytuacji, w której nie byłoby to zgodne z celami siatki bezpieczeństwa.
(3) W sektorze mleka i przetworów mlecznych nadal występuje rozbieżność między cenami tłuszczu i białka mleka. W 2018 r. ceny rynkowe odtłuszczonego mleka w proszku na rynku unijnym pozostają poniżej poziomu interwencji publicznej, podczas gdy ceny masła są ponad dwukrotnie wyższe od poziomu interwencji publicznej.
(4) Ceny surowego mleka płacone rolnikom w 2018 r. znajdują się na poziomie, który sprawia, że chów bydła mlecznego jest opłacalny z uwagi na obecny duży popyt na masło i ser mimo stosunkowo niskich cen białka mleka. Funkcjonowanie interwencji publicznej w 2018 r. w ramach procedury przetargowej nie zapobiegło utrzymaniu się tych poziomów cen mleka surowego.
(5) Przewiduje się, że w 2019 r. podstawy rynku mleka i przetworów mlecznych pod względem podaży, popytu i kształtowania się cen nie zmienią się znacząco, w szczególności jeśli chodzi o rozbieżność między cenami pochodzącego z mleka tłuszczu i białka mleka. Należy zatem ustalić ograniczenie ilościowe na zakup odtłuszczonego mleka w proszku po ustalonej cenie w 2019 r. na poziomie zera.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1370/2013.
(7) W celu zapewnienia, aby tymczasowy środek przewidziany w niniejszym rozporządzeniu wywarł natychmiastowy wpływ na rynek oraz aby podmioty rynkowe mogły zostać poinformowane w odpowiednim czasie przed rozpoczęciem kolejnej kampanii interwencji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: