uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja zgodziły się współpracować w celu uaktualnienia i uproszczenia prawodawstwa Unii w drodze porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .
(2) W celu uporządkowania prawodawstwa Unii i zmniejszenia jego objętości konieczne jest określenie aktów prawnych, które są nieaktualne lub przestały być adekwatne do zakładanego celu. Uchylenie takich aktów pozwala utrzymać przejrzyste, jasne i łatwe do stosowania ramy prawne.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 256/2014 4 nakłada na państwa członkowskie obowiązek zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych, w przypadku których prace w zakresie budowy lub wycofywania z eksploatacji już się rozpoczęły lub co do których podjęto już ostateczną decyzję inwestycyjną.
(4) Obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) nr 256/2014, dotyczące zgłaszania projektów inwestycyjnych oraz niektórych informacji i danych związanych z takim zgłaszaniem, zostały już wcześniej określone w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 617/2010 5 . Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia (UE, Euratom) nr 617/2010 6 , uznając że powinno ono było zostać przyjęte w oparciu o inną podstawę prawną, ale jego skutki zostały utrzymane do czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 256/2014.
(5) Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 617/2010 miało dostarczyć Komisji danych i informacji na temat planowanego rozwoju zdolności wytwórczych, przesyłowych i magazynowych, a także na temat projektów w sektorach energetyki. Jego celem było zapewnienie Komisji całościowego obrazu rozwoju inwestycji w zakresie infrastruktury energetycznej w Unii.
(6) Od czasu ustanowienia obowiązków określonych w i rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 617/2010 i rozporządzeniu (UE) nr 256/2014 miały miejsce trzy cykle sprawozdawcze, w roku 2011, 2013 i 2015. Dodatkowo Komisja zorganizowała przeprowadzenie badania zewnętrznego po zrealizowaniu przez państwa członkowskie trzech cykli sprawozdawczych, które odbyły się na podstawie rozporządzenia (UE) nr 256/2014. W związku z tym upłynęło wystarczająco dużo czasu, aby Komisja mogła przeprowadzić opartą na dowodach, krytyczną analizę tego, czy rozporządzenie (UE) nr 256/2014 przyniosło oczekiwane rezultaty.
(7) W 2016 r. Komisja przeprowadziła przegląd, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) nr 256/2014, w tym konsultacje z zainteresowanymi stronami obejmujące wszystkie obowiązki w zakresie planowania i sprawozdawczości w sektorze energetyki. Komisja doszła do wniosku, że obowiązki sprawozdawcze państw członkowskich wynikające z rozporządzenia (UE) nr 256/2014 oraz obowiązki państw członkowskich dotyczące sprawozdawczości względem europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO-E) i europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych gazu (ENTSOG) w dużej mierze się pokrywają. Oczywiste stało się również, iż jakość i adekwatność otrzymywanych informacji i danych jest często słaba oraz że Komisja uzyskała już dostęp do tych informacji i danych za pośrednictwem innych źródeł, takich jak: europejskie sieci operatorów systemów przesyłowych (ENTSO), dziesięcioletnie plany rozwoju sieci, sprawozdania roczne operatorów systemów przesyłowych i przedsiębiorstw użyteczności publicznej orazkrajowe plany rozwoju. Zauważono ponadto, iż Komisja ma bezpośredni dostęp do danych dotyczących rynku poprzez swój system obserwacji rynku energii (EMOS).
(8) Rozporządzenie (UE) nr 256/2014 nie przyniosło zatem oczekiwanych wyników, jeśli chodzi o ilość, jakość i adekwatność danych i informacji otrzymywanych przez Komisję.
(9) W związku z tym rozporządzenie (UE) nr 256/2014 powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
A. TAJANI | J. BOGNER-STRAUSS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.258.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1504 uchylające rozporządzenie (UE) nr 256/2014 w sprawie zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej |
Data aktu: | 02/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 15/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 04/11/2018 |