PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja zgodziły się współpracować w celu uaktualnienia i uproszczenia prawodawstwa Unii w drodze porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 3 .
(2) W celu uporządkowania prawodawstwa Unii i zmniejszenia jego objętości konieczne jest określenie aktów prawnych, które są nieaktualne lub przestały być adekwatne do zakładanego celu. Uchylenie takich aktów pozwala utrzymać przejrzyste, jasne i łatwe do stosowania ramy prawne.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 256/2014 4 nakłada na państwa członkowskie obowiązek zgłaszania Komisji projektów inwestycyjnych, w przypadku których prace w zakresie budowy lub wycofywania z eksploatacji już się rozpoczęły lub co do których podjęto już ostateczną decyzję inwestycyjną.
(4) Obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) nr 256/2014, dotyczące zgłaszania projektów inwestycyjnych oraz niektórych informacji i danych związanych z takim zgłaszaniem, zostały już wcześniej określone w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) nr 617/2010 5 . Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia (UE, Euratom) nr 617/2010 6 , uznając że powinno ono było zostać przyjęte w oparciu o inną podstawę prawną, ale jego skutki zostały utrzymane do czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 256/2014.
(5) Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 617/2010 miało dostarczyć Komisji danych i informacji na temat planowanego rozwoju zdolności wytwórczych, przesyłowych i magazynowych, a także na temat projektów w sektorach energetyki. Jego celem było zapewnienie Komisji całościowego obrazu rozwoju inwestycji w zakresie infrastruktury energetycznej w Unii.
(6) Od czasu ustanowienia obowiązków określonych w i rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 617/2010 i rozporządzeniu (UE) nr 256/2014 miały miejsce trzy cykle sprawozdawcze, w roku 2011, 2013 i 2015. Dodatkowo Komisja zorganizowała przeprowadzenie badania zewnętrznego po zrealizowaniu przez państwa członkowskie trzech cykli sprawozdawczych, które odbyły się na podstawie rozporządzenia (UE) nr 256/2014. W związku z tym upłynęło wystarczająco dużo czasu, aby Komisja mogła przeprowadzić opartą na dowodach, krytyczną analizę tego, czy rozporządzenie (UE) nr 256/2014 przyniosło oczekiwane rezultaty.
(7) W 2016 r. Komisja przeprowadziła przegląd, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) nr 256/2014, w tym konsultacje z zainteresowanymi stronami obejmujące wszystkie obowiązki w zakresie planowania i sprawozdawczości w sektorze energetyki. Komisja doszła do wniosku, że obowiązki sprawozdawcze państw członkowskich wynikające z rozporządzenia (UE) nr 256/2014 oraz obowiązki państw członkowskich dotyczące sprawozdawczości względem europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO-E) i europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych gazu (ENTSOG) w dużej mierze się pokrywają. Oczywiste stało się również, iż jakość i adekwatność otrzymywanych informacji i danych jest często słaba oraz że Komisja uzyskała już dostęp do tych informacji i danych za pośrednictwem innych źródeł, takich jak: europejskie sieci operatorów systemów przesyłowych (ENTSO), dziesięcioletnie plany rozwoju sieci, sprawozdania roczne operatorów systemów przesyłowych i przedsiębiorstw użyteczności publicznej orazkrajowe plany rozwoju. Zauważono ponadto, iż Komisja ma bezpośredni dostęp do danych dotyczących rynku poprzez swój system obserwacji rynku energii (EMOS).
(8) Rozporządzenie (UE) nr 256/2014 nie przyniosło zatem oczekiwanych wyników, jeśli chodzi o ilość, jakość i adekwatność danych i informacji otrzymywanych przez Komisję.
(9) W związku z tym rozporządzenie (UE) nr 256/2014 powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: