(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 15 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3 i 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Urządzenia bliskiego zasięgu to zwykle produkty wytwarzane na skalę masową lub urządzenia przenośne, które bez trudu mogą być przewożone za granicę i tam wykorzystywane; Różnice w warunkach dostępu do widma mogą utrudniać ich swobodny przepływ, zwiększać koszty ich produkcji oraz stwarzać ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i usług radiokomunikacyjnych wskutek bezprawnego użytkowania. Decyzją Komisji 2006/771/WE 2 dokonano harmonizacji technicznych warunków użytkowania widma na potrzeby różnorodnych urządzeń bliskiego zasięgu.
(2) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 3 zobowiązuje państwa członkowskie, by we współpracy z Komisją wspierały w stosownych przypadkach wspólne wykorzystanie widma oraz współdzielenie widma w celu poprawy efektywności i elastyczności, a także dążyły do zapewnienia dostępności widma na potrzeby internetu rzeczy, w tym do celów identyfikacji radiowej (RFID). Warunki techniczne wykorzystywania zakresu częstotliwości 863-870 MHz na potrzeby internetu rzeczy, w tym do celów identyfikacji radiowej, są objęte decyzją 2006/771/WE, którą ustanowiono ogólne zharmonizowane warunki techniczne wykorzystywania różnorodnych urządzeń bliskiego zasięgu, które w rezultacie stanowią przedmiot jedynie ogólnego zezwolenia zgodnie z prawem krajowym. Środowisko współużytkowania w zakresach 874-876 MHz i 915-921 MHz odbiega jednak od tego podejścia do widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu i w związku z tym wymaga ustanowienia specjalnego systemu regulacyjnego.
(3) Na podstawie wydanego w lipcu 2006 r. Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE stałego mandatu do aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w miarę rozwoju technologii i rynku w zakresie urządzeń bliskiego zasięgu, Komisja w piśmie przewodnim do odpowiednio szóstego cyklu aktualizacyjnego (RSCOM 13-78rev2) zwróciła się w lipcu 2014 r. konkretnie do CEPT o zbadanie możliwości wprowadzenia urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach 870- 876 MHz i 915-921 MHz, przy jednoczesnym zapewnieniu administracjom krajowym pewnej elastyczności oraz ochrony obecnego wykorzystywania widma do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego i obronności (takich jak bezzałogowe statki powietrzne i pojazdy naziemne, zdalne sterowanie i telemetria, taktyczne retranslatory, taktyczne systemy łączności oraz łącza danych) i kolei.
(4) W odpowiedzi w dniu 6 marca 2017 r. CEPT przedłożyła addendum (RSCOM17-07) do sprawozdania nr 59 z dnia 17 lipca 2016 r., w którym przedstawiono wnioski dotyczące możliwości harmonizacji technicznej użytkowania zakresów częstotliwości 870-876 MHz i 915-921 MHz w celu umożliwienia wprowadzenia zaawansowanych technicznie rozwiązań RFID, a także nowych urządzeń bliskiego zasięgu pozwalających na stosowanie nowych rodzajów zastosowań łączności maszyna-maszyna oraz internetu rzeczy. Te zastosowania łączności maszyna-maszyna i internetu rzeczy opierają się na urządzeniach bliskiego zasięgu pracujących w sieci pod kontrolą punktów dostępu do sieci, które - podobnie jak punkty dostępu do stałej sieci w sieci danych - działają jako punkt przyłączenia innych urządzeń bliskiego zasięgu w takiej sieci do platform usługowych poza tą siecią, przekazując zebrane dane od węzłów terminali pod swoją kontrolą. Możliwości harmonizacji uwzględniają również nowe możliwości w zakresie 863-868 MHz, już zharmonizowanym na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu.
(5) Urządzenia RFID wykorzystujące widmo w dolnym zakresie częstotliwości 900 MHz dostępne są niemal na całym świecie. Zapewnienie ich pełnej dostępności również w Unii stworzyłby nowe globalne możliwości wykorzystania, które byłyby korzystne dla unijnych przedsiębiorstw. Analogicznie, urządzenia bliskiego zasięgu pracujące w sieci, które umożliwiają szeroki zakres zastosowań internetu rzeczy, w tym zaspokajają potrzebę taniego internetu rzeczy, mogłyby wykorzystać potencjał globalnej harmonizacji i również umożliwiać takie zastosowania jak globalne śledzenie towarów; mogłyby również być pomocne w poszerzaniu zasięgu rynkowego przez innowacyjnych unijnych twórców inteligentnych urządzeń domowych. Te nowe urządzenia stanowią więc ważny, szybko rozwijający się sektor o wysokim potencjale innowacyjności. Unia powinna korzystać z niemal światowej dostępności takich urządzeń i odpowiednich aplikacji oraz wynikających z tego znacznych korzyści skali i obniżyć koszty poprzez zapewnienie harmonizacji technicznych warunków użytkowania częstotliwości w zakresach 874-876 MHz i 915-921 MHz we wszystkich państwach członkowskich.
(6) Zharmonizowane techniczne warunki korzystania wyznaczają przewidywalne środowisko współużytkowania przez określenie w ramach danego zakresu częstotliwości dla danej kategorii urządzeń bliskiego zasięgu zakresów mocy nadawania, natężenia pola lub gęstości mocy, a także dodatkowych parametrów i ograniczeń wykorzystywania, w oparciu o przeprowadzone analizy kompatybilności. Warunki te powinny być w stanie zapobiec szkodliwym zakłóceniom, sprzyjać niezawodnemu i wydajnemu wykorzystaniu zakresów częstotliwości i umożliwić elastyczność na potrzeby różnych zastosowań. W rezultacie powinny one umożliwiać eksploatację większości urządzeń bliskiego zasięgu w większości państw członkowskich na zasadzie braku wyłączności i na zasadzie współdzielenia, z zastrzeżeniem systemu udzielania ogólnych zezwoleń na mocy prawa krajowego, podobnie jak w przypadku urządzeń bliskiego zasięgu zharmonizowanych decyzją 2006/771/WE. Nie narusza to przepisów art. 5 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz art. 9 ust. 3 i 4 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , jak również pozostaje zgodne z art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 6 w odniesieniu do możliwości nałożenia dodatkowych wymogów dotyczących wspólnego niewyłącznego wykorzystywania tych zakresów z określonych powodów, jeżeli harmonizacja warunków technicznych lub warunków ogólnego zezwolenia nie są wystarczające, aby zapewnić odpowiednią jakość usług.
(7) Zakresy 873-876 i 918-921 MHz nie są zharmonizowane przez prawo unijne lub decyzję Komitetu ds. Łączności (ECC) na potrzeby użytkowania GSM-R, mogą być one jednak wykorzystywane do tego celu na poziomie krajowym pod warunkiem wydania decyzji krajowej zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU). Tym samym, jeśli harmonizacja warunków technicznych na podstawie ogólnych zezwoleń nie byłaby wystarczająca do utrzymania takiego wykorzystania zakresów 873-876 MHz i 918-921 MHz na potrzeby krajowego rozszerzenia dla kolei (E-GSM-R), zainteresowane państwa członkowskie powinny móc uzależnić korzystanie z urządzeń bliskiego zasięgu od indywidualnych zezwoleń niewyłącznych lub konkretnej instalacji bądź spełnienia wymagań eksploatacyjnych, ograniczeń geograficznych lub szczególnych technik osłabiania zakłóceń, bez wpływania na zharmonizowane warunki techniczne dostępu do widma dla urządzeń bliskiego zasięgu w obrębie tych pasm. Takie ograniczenia, jeśli są potrzebne w konkretnym państwie członkowskim, mogłyby w szczególności zapewnić koordynację w celu umożliwienia geograficznego współdzielenia przez instalacje E-GSM-R z jednej strony a urządzenia RFID i urządzenia bliskiego zasięgu pracujące w sieci z drugiej strony.
(8) Ponadto zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji nr 676/2002/WE, ponieważ państwa członkowskie zachowują prawo do organizowania i wykorzystywania swojego widma radiowego do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego i obronności, powinny one mieć swobodę ochrony istniejącego i przyszłego wykorzystania wspomnianych zakresów i pasm sąsiadujących do celów wojskowych i innych celów bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego przy jednoczesnym dążeniu do udostępniania minimalnych zharmonizowanych zakresów podstawowych dla urządzeń bliskiego zasięgu pracujących w sieci, zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji.
(9) W 2012 r. europejska społeczność kolejowa zainaugurowała projekt dotyczący przyszłego kolejowego systemu łączności ruchomej (ang. Future Rail Mobile Communications System, FRMCS), aby przygotować się do wprowadzenia następcy GSM-R. Od tego czasu w momencie przygotowywania addendum (RSCOM17-07) do sprawozdania CEPT nr 59 projekt nie był wystarczająco zaawansowany, w addendum nie uwzględniono więc takiego przyszłego systemu. Na 59. posiedzeniu Komitetu ds. Widma Radiowego w dniach 15-16 marca 2017 r. uznano ten fakt i wezwano Komisję do wypracowania rozwiązania, uwzględniającego przyszłe potrzeby FRMCS. W tym celu w dniu 19 czerwca 2017 r. Komisja zorganizowała warsztaty dla zainteresowanych stron dotyczące "Skutecznego wykorzystania widma w zakresach 870-876 MHz i 915-921 MHz przez internet rzeczy (IoT) i kolej".
(10) Podczas warsztatów obecne zainteresowane strony (społeczność kolejowa, społeczności RFID i internetu rzeczy) przedstawiły zdecydowany wniosek o zharmonizowanie przyszłego wykorzystania zakresów 870-876 MHz i 915-921 MHz. W oparciu o dalsze informacje od tych podmiotów i dodatkowe informacje z CEPT (RSCOM18-14) uzyskane w następstwie warsztatów i biorąc pod uwagę opinię Komitetu ds. Spektrum Radiowego, podzakresy częstotliwości 874,4-876 i 919,4-921 MHz należy zarezerwować na potrzeby przyszłego użytku kolejowego. Ponadto należy udostępnić odpowiedni zakres widma do celów identyfikacji radiowej i internetu rzeczy w celu umożliwienia wykorzystania ich głównych zalet i uzyskania zharmonizowanego podejścia w całej Unii. W związku z tym konieczne jest odejście od treści addendum do sprawozdania CEPT nr 59. Różnica w stosunku do treści addendum, chociaż koryguje umiejscowienie i wielkość zakresów częstotliwości, pozostaje jednak w granicach warunków technicznych zaproponowanych przez CEPT.
(11) Rezerwacja zakresów 874,4-876 MHz i 919,4-921 MHz na potrzeby FRMCS jest przedmiotem dalszej analizy i może wymagać przeglądu niniejszej decyzji w odniesieniu do tych zakresów w przyszłości.
(12) Mimo że niniejsza decyzja pozwala na większą elastyczność wdrażania w porównaniu z decyzją 2006/771/WE i chociaż ochrona obecnego wykorzystania zakresów do celów porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego oraz obronności i kolei może prowadzić do ograniczenia, a nawet całkowitego lub częściowego braku dostępności widma w niektórych państwach członkowskich, decyzja ta powinna przyczynić się do uniknięcia dalszej fragmentacji w ramach pasm i umożliwienia wykorzystywania usług internetu rzeczy, w tym RFID, w minimalnych zharmonizowanych pasmach podstawowych w całej Unii.
(13) Zgodnie z art. 5 i 10 decyzji nr 676/2002/WE oraz zgodnie z wymogami decyzji Komisji 2007/344/WE 7 w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie, państwa członkowskie powinny przedstawić Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji.
(14) Środki określone w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Mariya GABRIEL | |
Członek Komisji |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.257.57 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1538 w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 i 915-921 MHz |
Data aktu: | 11/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 15/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 15/10/2018 |