uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) difenyloaminy i oksadiksylu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Substancji czynnej difenyloaminy nie zatwierdzono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 578/2012 2 . Substancja czynna oksadiksyl nie została włączona do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2002 3 . Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem skreślić obecne NDP tych substancji ustanowione w załączniku III.
(3) W odniesieniu do difenyloaminy rozporządzeniem (UE) nr 772/2013 4 ustanowiono dla jabłek i gruszek tymczasowe NDP obowiązujące do dnia 2 września 2015 r., czego uzasadnieniem było nieuniknione zanieczyszczenie krzyżowe, które dotyka jabłka i gruszki niepoddane działaniu tej substancji i które powodowane jest przez obecność pozostałości difenyloaminy w magazynach. Rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/67 5 przedłużono ważność tych NDP do dnia 22 stycznia 2018 r., aby zapewnić podmiotom gospodarczym wystarczający czas na całkowite usunięcie pozostałości difenyloaminy z magazynów. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedstawiły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości difenyloaminy nie występują już na poziomach przewyższających odpowiednią granicę oznaczalności.
(4) W odniesieniu do oksadiksylu rozporządzeniem (UE) nr 592/2012 6 ustanowiono dla pietruszki, selera oraz grupy sałaty i warzyw sałatowych tymczasowe NDP obowiązujące do dnia 31 grudnia 2014 r., czego uzasadnieniem było nieuniknione zanieczyszczenie krzyżowe, które dotyka uprawy niepoddane działaniu tej substancji i które powodowane jest przez obecność pozostałości oksadiksylu w glebie. Rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/46 7 przedłużono ważność tych NDP do dnia 19 stycznia 2018 r. ze względu na utrzymywanie się tej substancji czynnej w glebie. Urząd i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze przedstawiły najnowsze dane z monitorowania wykazujące, że pozostałości oksadiksylu nie występują już na poziomach przewyższających odpowiednią granicę oznaczalności.
(5) Ze względu na niezatwierdzenie substancji czynnej difenyloamina oraz niewłączenie substancji czynnej oksadiksyl do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG NDP tych substancji należy ustanowić na poziomie granicy oznaczalności, zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku substancji czynnych, dla których wszystkie NDP powinny zostać obniżone do odpowiednich granic oznaczalności, należy ująć wartości wzorcowe w wykazie w załączniku V zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi uwzględniono.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.256.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1515 zmieniające załączniki III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenyloaminy i oksadiksylu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 10/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2019, 01/11/2018 |