(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego 2 , w szczególności jej art. 8 ust. 2 i 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa (UE) 2016/2102 ustanawia wspólne wymogi dostępności w celu zapewnienia większej dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych organów sektora publicznego, tak aby były one postrzegalne, funkcjonalne, zrozumiałe i rzetelne.
(2) Aby pomóc organom sektora publicznego w spełnieniu wymogów dostępności, monitorowanie powinno również zwiększać świadomość i zachęcać do uczenia się w państwach członkowskich. Z tego powodu oraz w celu zwiększenia przejrzystości ogólne wyniki działań monitorujących powinny być podawane do publicznej wiadomości w dostępnym formacie.
(3) W celu uzyskania istotnych i porównywalnych danych konieczne jest usystematyzowane przedstawianie wyników działań monitorujących, w których określone są różne grupy usług publicznych i szczeble administracji.
(4) Aby ułatwić dobór próby stron internetowych i aplikacji mobilnych podlegających monitorowaniu, państwa członkowskie powinny mieć możliwość stosowania środków w celu prowadzenia aktualnych wykazów stron internetowych i aplikacji mobilnych wchodzących w zakres dyrektywy (UE) 2016/2102.
(5) Aby zwiększyć społeczne skutki monitorowania, przy doborze próby można stosować podejście oparte na analizie ryzyka, biorąc pod uwagę między innymi wpływ konkretnych stron internetowych i aplikacji mobilnych, powiadomienia otrzymane w ramach mechanizmu informacji zwrotnej, poprzednie wyniki monitorowania, a także wkład organu odpowiedzialnego za postępowanie odwoławcze oraz wkład ze strony krajowych zainteresowanych stron.
(6) Ponieważ przewiduje się stopniową poprawę technologii automatycznego monitorowania aplikacji mobilnych, państwa członkowskie powinny rozważyć zastosowanie uproszczonej metody monitorowania stron internetowych, ustanowionej w niniejszej decyzji, również w odniesieniu do aplikacji mobilnych, z uwzględnieniem skuteczności i przystępności cenowej dostępnych narzędzi.
(7) Podstawę metodyki monitorowania powinny stanowić normy i specyfikacje techniczne, o których mowa w art. 6 dyrektywy (UE) 2016/2102.
(8) Aby promować innowacje, unikać wprowadzania barier na rynku oraz zapewnić technologiczną neutralność metodyki monitorowania, nie powinna ona określać szczegółowych testów, które należy stosować w celu pomiaru dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych. Zamiast tego metodyka monitorowania powinna ograniczać się do ustanowienia wymogów dotyczących metod weryfikowania zgodności i wykrywania niezgodności z wymogami dostępności, o których mowa w art. 4 dyrektywy (UE) 2016/2102.
(9) Jeżeli przepisy zawarte w ustawodawstwie państwa członkowskiego wykraczają poza wymogi określone w normach i specyfikacjach technicznych, o których mowa w art. 6 dyrektywy (UE) 2016/2102, w celu zwiększenia porównywalności monitorowania państwa członkowskie powinny monitorować i składać sprawozdania w sposób zapewniający możliwe do odróżnienia wyniki w odniesieniu do zgodności z wymogami określonymi w normach i specyfikacjach technicznych, o których mowa w art. 6 dyrektywy (UE) 2016/2102.
(10) Porównywalność wyników monitorowania powinna być zapewniona poprzez zastosowanie metodyki monitorowania i sprawozdawczości określonych w niniejszej decyzji. W celu wspierania wymiany najlepszych praktyk i propagowania przejrzystości państwa członkowskie powinny podać do publicznej wiadomości sposób, w jaki prowadzą monitorowanie, a także wykaz w formie tabeli korelacji pokazujący, w jaki sposób stosowane metody monitorowania i testy odnoszą się do wymogów, o których mowa w normach i specyfikacjach technicznych przewidzianych w art. 6 dyrektywy (UE) 2016/2102.
(11) Jeżeli państwa członkowskie korzystają z możliwości przewidzianej w art. 1 ust. 5, aby wyłączyć z zakresu stosowania dyrektywy strony internetowe lub aplikacje mobilne szkół, przedszkoli lub żłobków, powinny one stosować odpowiednie części metodyki monitorowania w celu monitorowania dostępności treści takich stron internetowych i aplikacji mobilnych w odniesieniu do podstawowych funkcji administracyjnych w trybie online.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/2102,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.256.108 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/1524 ustanawiająca metodykę monitorowania i zasady przekazywania przez państwa członkowskie sprawozdań zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego |
Data aktu: | 11/10/2018 |
Data ogłoszenia: | 12/10/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/11/2018 |